Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Sport (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.4 TFSI COD 150pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 77.355 km |
KM-stand laatst | 78.999 km |
Nieuw blik
- 78.999 km
Beste lezer, gezien ik al jaren tijdens saaie kantoordagen autoreviews lees op deze website voelde ik mij een soort van verplicht om zelf ook een review te plaatsen. Ik hou van verhalende reviews dus ik ga hetzelfde proberen te doen. Onthoud dat dit mijn eerste review is dus er moet een beetje ruimte blijven voor verbetering.
Na een BMW 118i F20 zo'n 7 maanden in bezit gehad te hebben kwam ik erachter dat deze auto niet helemaal bij mij paste en heb ik deze verkocht. Ik had mezelf voorgenomen om wat maanden zonder auto door te brengen (ik ga fietsend naar het werk) begon het eigenlijk alweer vrij snel te kriebelen. Sites zoals Autoscout24, Autotrader en Marktplaats werden afgestruind en voor ik het wist had ik een proefrit gemaakt in een mooie Volkswagen Golf uit 2018. Echter vertrouwde ik de verkopende partij niet helemaal en was ik nogal wat huiverig over het feit dat de auto geïmporteerd was.
Daarnaast was er geen navigatie aanwezig maar wel opties zoals stuurwielverwarming en achteruitrijcamera. Gezien ik alleen de auto pak voor lange stukken heb ik liever navigatie dan een achteruitrijcamera.
Ik had de moed eigenlijk al opgegeven omdat ik er wederom achter was gekomen dat de zoektocht naar een nieuwe auto eigenlijk helemaal niet zo leuk is maar juist behoorlijk intensief.
Toen zag ik deze Audi A3, welke in feite het luxere broertje is van Golf, voorbij komen op Autoscout24. Nadat ik het bedrijf even had nagetrokken en niets anders dan lovende recensies kon vinden ben ik samen met mijn vader gaan kijken. Op zo'n 40 minuten rijden kon ik dit mooi na kantoortijd doen.
Bij aankomst was ik positief verrast door de staat van de showroom, overal stonden Golfjes, A3'tjes en Q2'tjes te blinken. Alle auto's waren door de verkopende partij zelf ingekocht bij de Audi of Volkswagen dealers in Duitsland.
Mijn Audi komt bij Audi Zentrum Köln-Mitte vandaan volgens de aanwezige documenten en is geweest van een architect (zijn visitekaartje zat nog ergens tussen het instructieboekje in het dashboard). Ongeacht het feit dat de Audi twee keer zoveel kilometers had gelopen dan mijn BMW zag het interieur eruit alsof de auto net de fabriek uit kwam rollen. Met opties zoals de Digital Cockpit, stoelverwarming en Adaptive Cruise Control met Lane Assist was ik eigenlijk al meteen verkocht. Na een korte proefrit werd dit gevoel alleen maar bevestigd en ik had de auto meteen mee naar huis genomen.
Thuis getracht om de boardcomputer geheel eigen te maken maar gezien het enorm aantal mogelijkheden is dit nog niet helemaal gelukt.
Gezien ik alleen met een goed gevoel achter het stuur kan zitten als ik zeker weet dat alles werkt na behoren ben ik een enorme zeikerd als het aankomt op preventief onderhoud. Daarom heb ik voor over 2 weken een afspraak gemaakt bij TVS Engineering om de DSG-olie te verversen en direct software op maat te laten maken.
Ik vind de bak te vroeg opschakelen en soms wat onrustig bij manoeuvreer-snelheden. Gezien de auto is voorzien van file-assistent (en ik de ZF-bak van BMW ben gewend) wil ik dat de auto soepel en natuurlijk schakelt bij lage snelheden. Daarnaast wil ik dat de bak nog wel even meegaat dus al met al heeft dit mij doen besluiten om langs de DSG-dokter te gaan. Als iemand hier ervaringen mee heeft dan hoor ik het graag trouwens.
Voor de rest kan ik nog niet heel gek veel vertellen over de auto ben ik bang. De 150 PK die de auto levert maken de auto vrij rap, rapper dan de BMW in elk geval. Ik ben zelf trouwens helemaal niet iemand die met witte knokkels achter het stuur zit en een abonnement heeft op de linker rijstrook. Met de ACC lekker achter een vrachtwagen aan sukkelen vind ik soms ook wel prima.
Voor nu lijkt me dit even genoeg gezien ik de auto pas 10 dagen in bezit heb. Ik ga jullie in elk geval aangesloten houden van eventuele ontwikkelingen. Ik zal ook wat van me laten horen zodra ik bij TVS Engineering ben geweest.
Als er nog dingen zijn die jullie graag zouden willen weten dan hoor ik het graag.
Voor nu ga ik de Audi de aankomende twee weken even flink op proef nemen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Audi A3 (2012-2020): dit vinden eigenaren van hun auto

Audi A3 - BMW 120i - Mercedes-Benz A200

Honda Civic - Audi A3

Audi wordt groener met vetplantjes

Audi wil uitstel Euro 7, Skoda dreigt met fabriekssluiting
