Audi A3 Sportback 3.2 quattro Ambition (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 3.2 quattro Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Tsja als je de sleutels van het topmodel Audi A3 overhandigd krijgt, waar hebben we het dan nog over zou je zeggen? Dat het geen verstandige, economische keuze is? Dat het geen ruime auto is? Dat je er geen trekhaak op kan bestellen? Dat de bijtelling inclusief een Navigatiesysteem, Bose installatie en een stuk koeienhuid met Alcantara zitvlak over ruim 55.000 euro gaat? Nee, nee, nee.
Sinds ik het onuitsprekelijke geluk heb gehad deze Sportback uit te mogen zoeken, zie je mij alleen nog maar met een grijns van oor tot oor achter het stuur. Wat rijdt dit geweldig! De kracht en sound van de V6, de superieure acceleratie en tussensprints alsmede de DSG-bak, maken rijden gewoon af. Ik geef toe, mijn referentiekader (Audi A4 TDI, was de duurste voorganger) is anders als dat van de huisjournalisten van AW. Maar voorgaande kan gewoon niemand tegenspreken.
Hij is stevig geveerd en zeker met het sportonderstel zullen sommige passagiers het hard noemen. Maar daar houd ik van.
Het interieur van Audi staat kwalitatief op (bijna) eenzame hoogte. Zwart wordt vaak versleten voor saai, maar het is wel erg mooi. Zeker met zilveren accenten (geen plastic, maar echt aluminium!). Van buiten laat de Akoya-zilveren lak het lijnenspel en de bekende Audi-huisstijl-grille zeer mooi uitkomen. De sportstoelen (onderdeel van de bij deze versie standaard Ambition uitrusting), hier in leder/alcantara, zitten formidabel. Een fijne zitpositie is voor mijn bijna 1 meter 90 prima te vinden. De handleiding van het MMI systeem met navigatie en MP3 ziet er angstig dik uit. Toch kom je er vrij snel uit. De dames spreken vloeiend Duits, Engels, Frans en Italiaans spreken, maar Nederlands werd door Audi blijkbaar niet sexy gevonden. Minpuntje hoor.
De MP3’s laad je middels 2 SDRam geheugenmodules. Dit is zeer handig. Je hoeft geen CD’s te branden. Vanaf je PC zet je heel simpel, keer op keer, je MP3’s op de zeer compacte modules. (Ik heb nu altijd ongeveer 250 nummers bij me). Daarnaast bespaar je je de aanschaf van een CD-wisselaar, wat ook weer ruimte in het dashboardkastje zou kosten. Want bedenk, je navigatie-DVD zit meestal in de standaard bij het MMI aanwezige speler. Dus op vakantie zou je zonder wisselaar moeten kiezen: een landkaart met je eigen muziek of de Navigatie-DVD en de lokale radio.
Dan het sturen. De echte rijders rijder (coureur) wacht mischien liever op de S3 of chipt zijn 2.0T. De viercylinder van de S3 levert straks met 265 Pk overigens maar 15 Pk meer dan de V6, maar de gewichtsverdeling zal gunstiger zijn en dus zouden korte, snelle bochten een nog groter feest moeten zijn. Nu ben ik zelf van het type dat vind dat rechtuit hardrijden niet moeilijk is en zoek ik graag wat bochten op. Geloof me, de grenzen liggen heel, heel ver weg. Voor die 90% van de tijd dat je geen bochtige landweggetjes kunt rijden, ben je vrijwel net zo snel en heb je die heerlijke V6. En door het Quattro systeem heb je vrijwel nooit last van wielspin. Saai? Nee, fijn.
Tenslotte staat de Sportback door de goede remmen weer snel stil.
Kritiek heb ik wel, maar eerlijk is eerlijk het zijn voor mij kleine onbelangrijke zaken. Naast de genoemde taaldiscriminatie, zitten de bekerhouders bijvoorbeeld onder de midden-armsteun. Een ski-luik is een optie en Xenon-verlichting is onbetaalbaar. Daarnaast stond ik met de TDI pas na 1000km aan de pomp. Nu na de helft en dat is best vervelend. Met het verbruik van ongeveer 1 op 10 is prima te leven, maar een wat grotere tankinhoud had leuk geweest. En ja, dat van die trekhaak is geen geintje. De 3.2 is de enige uitvoering waarop deze niet bestelbaar is. Omdat ik van plan ben de auto na de leaseperiode over te nemen en wij nog wel eens een caravan huren, heb ik dit maar niet aan mijn ega verteld. Wie dan leeft....
Concluderend is het een boel geld voor een auto. Maar je krijgt wel een top stuk techniek en dito kwaliteit. Kenners zien dat dit geen basisuitvoering is, maar het wordt nergens patserig. Wil je meer opvallen? Koop een VW Golf R32. Ach, een hobby mag geld kosten, toch? Sorry, sorry, sorry, ik ben gewoon heel enthousiast over deze auto.
Update 16 februari 2007:
Tsja, ik moest gewoon wat toevoegen. Het begon te kriebelen. Aleen weet ik niet goed wat. Als ik bovenstaande nalees, klopt het nog gewoon als een bus. Ik denk zelfs dat ik nog positiever ben geworden.
De eerste rijtests van de S3 bevestigen mijn gevoel. En tot nu toe is de 3.2 dus de enige 6-cilinder uit de A3 range. Best een exclusief gevoel hoor. Zou er nog een RS3 komen met een V6?
Laatst stond ik met lekker warme motor voor een stoplicht. Zo’n stoplicht vlak voor een heel ruime rotonde. Stopt er naast me een fraaie A3. Aan de gebogen uitlaten te zien een TDI. Maar dat bleek wel een heel dikke te zijn. Vanwege de bocht gaat het niet alleen om je acceleratie, maar ook hoe hard je uiteindelijk durft. Tsja en dan wil je toch even genieten van je 3.2. Maar eerlijk is eerlijk, zo’n diesel wil echt wel van z’n plaats. Petje af. Dat was geen ’gewone’ 140pk-uitvoering en ook een bestuurder met een groot hart. Leuk.
Recent kreeg ik een overzicht van het brandstofverbruik van ons wagenpark onder ogen. Ik rijd ruim 10% zuiniger dan het normverbruik. En ben binnen ons bedrijf daarmee een positieve uitschieter. Een lease-auto wordt echt niet altijd afgetrapt.
In elk geval nog nakko nada problemen. Alleen z’n eerste beurt. In 30.000 km geen olie hoeven bijvullen. Leuke informatie voor mensen die bij al hun auto’s roepen dat olie een verbruiksmiddel is en dat een litertje per 5000 km helemaal niet erg is, want dat hoort...... Ik heb recent een Alfa 156 JTD (fijne wagen!) gehad en nog steeds een A4 TDI. Nooit is tussentijds olie bijvullen nodig geweest.
En daarvoor hoef je echt niet altijd met een fluwelen voet te rijden. Gewoon met beleid en netjes warm rijden. Want het valt me op dat olieverbruik altijd bij bepaalde personen voorkomt; dezelfde mensen die roepen dat inrijden tegenwoordig niet meer hoeft....
Dan de conclusie van deze tussenevaluatie. De teller staat nu op bijna 50.000 km en als het aan mij ligt komen er nog veel, heel veel km’s bij. Ik houd u op de hoogte.
PROBLEMEN
De oliedemper van het dashboardkastje heeft het begeven. Garantie.
Bijna afscheid. Snik.
- 95.000 km
Bij 50.000 km beloofde ik u regelematig meer nieuws. Helaas. dat is er even bij ingeschoten. Maar dat maak ik op de valreep graag goed. Ik heb dus inmiddels ook met een S3 gereden. Gewoon, voor het vergelijk. Met de "Mandarijn", zoals ze em bij PON noemen. Supergaaf, maar echt te nerveus als je em normaal wilt rijden. Nederland is een GT-land. De V6 is meer dan snel zat, haarspelden zie je nooit en verkeersdrempels gooien teveel roet in het eten. Ben ervan overtuigd dat de S3 alleen op papier wint. De V6 is echt en absoluut de juiste keuze geweest. O ja, sinds de 2008- update praat de navigatie ook Nederlands.
Helaas zal ik afscheid moeten nemen. Ben altijd zuinig geweest. Service-intervalls van 30.000 km deden mijn dealer zelfs versteld staan. Ben er zuinig op geweest. Nooit één probleem gehad. Ik had dan ook afgesproken de auto over te nemen uit de lease. Onlangs overleed mijn vader echter plotseling. Hij had een A4 Cabrio. Ik wil nu deze in de familie gaan houden en ga daar zelf mee rijden.
Tsja, het kan raar lopen. Dit betekent dat eind april de laatste ritten met de 3.2 een feit zullen zijn. Ik ga een liefhebber zoeken en bied deze de auto voor een zeer interessante prijs aan. Want 3 Audi's voor de deur trekt bruin helaas niet.
Maar jongens wat een geweldige wagen was dit. Tot nu simpelweg mijn enige auto waarin ik 4 jaar lang echt elke rit genoten heb. Zelfs in de file...
Verkocht......
Mooie auto en hele scherpe prijs. Binnen 5 dagen is de V6 via Internet verkocht.
De eerste geinteresseerde heeft em meteen gekocht en diverse mensen heb ik moeten teleurstellen. Met name de 2e in de rij leek uiteindelijk ook met zijn hart voor de A3 te willen gaan. Jammer.
Wel beetje pijn in het hart allemaal, maar goed, er was een goede reden. Inmiddels heb ik de A4 2.4 Cabriolet opgehaald vanuit de ouderlijke garage. Verschrikkelijk mooie auto en in perfecte staat en een brok extra emotie natuurlijk. Mooi.
Geen 3.2, geen 250 pk, geen 6,3 sec naar de 100, maar wel de sound van 6 cilinders. Met het dak open geeft dat zoveel beleving. Wauw, daar kon zelfs mijn rode Alfa Spider type IV niet aan tippen. Ja, als het aan mij ligt, gaat deze Cabrio zijn hele verdere leven bij mij slijten. Maar daarover schrijf ik wel een nieuwe review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.