Audi A3 Sportback 2.0 TDI 170pk Attraction Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 2.0 TDI 170pk Attraction Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een kleine 3 jaar in een Volvo S40 2.0D te hebben gestuurd was het tijd voor een nieuwe auto, Een van de wensen was een automaat. Na een aantal test ritten in:
Volvo D5 geartroninc (fijne motor, slechte/trage automaat)
Bmw 320D (prachitge auto, maar voor mij te duur)
Audi A3 SB (kleine, fijne motor, beste automaat)
Is de keuze gevallen op een A3. Sinds april 2008 ben ik in het bezit (lease)van een Audi A3 sportback 2.0TDI 125kw sportback pro line business s-tronic met de volgende
uitrusting:
kleur: phantomzwart
Interieur: Beige leder
licht en regensensor
sportonderstel
diefstalalarm
leder stuurwiel , met flippers
leder
Navigatie (fullmap)
Exterieur,
Eigenlijk een redelijk sober auto aan de buiten kant, mede door het weglaten van de sierlijsten op het dak , oogt de auto redelijk sober. Ook omdat er velgen van 16” onder zitten. Al het uiterlijk vertoon is natuurlijk mooi, maar het gaat natuurlijk om het rijden.
Vanbinnen,
Rust, dat is wat er in mij opkomt, vanbinnen. De keuze van beige leer en een licht interieur geeft het geheel een wat chique uitstraling. Het stuurwiel ligt fijn in de hand, mede door verdikkingen en mooie perforaties in het leer. De standaard stoelen zij wat magertjes, matig verstel baar, geen lende steun, een beetje kort. Sportstoelen zou een betere keuze geweest zijn, maar budget was hier de spelbreker. Ruimte binnen in is voldoende, je weet wanneer je deze auto kiest, dit geen ruimte wonder is.
Dvd navigatie werkt prima, de integratie in het BIS is mooi, maar meestal maak je gebruik van het scherm van de unit zelf. Bediening is eenvoudig. Groot pluspunt is de mogelijkheid om 2sd kaarten te gebruiken om de muziek op de plaatsen, CD of een wisselaar is naar mijn mening niet meer noodzakelijk. Het geluid dat via 8 speakers (en 1 sub en centerspeaker) bij je oor komt is goed. De bassen zijn okay, het geluid is vol genoeg.
Motor en transmissie,
Tijdens een test rit heb ik gereden in de 140pk sterke versie, gekozen heb ik voor de 170pk versie, niet om een speciale reden, maar gewoon omdat het kon. In een aantal testen die ik vervolgens had gelezen, had ik het idee de verkeerde keuze gemaakt te hebben. Termen als rouw, ongeciviliseerd en explosief waren de termen die ik tegen kwam over deze motor. Mijn beleving is hier toch een stuk positiever, rustig of sportief rijden, ik kom altijd lekker van mijn plaats. Ik denk ook mede door de DSG. Meestal in de D stand, hij schakelt snel door naar de 6de versnelling, wat ik als positief ervaar. File rijden vereist wel een fluwelen voet, anders gaat het een beetje met horten en stoten, in het algemeen geldt dat je altijd bij het wegrijden met een fluwelen voet te werk moet gaan, de ESP gooit anders wel heel snel de deur dicht, dit had van mij wel wat met meer rust gemogen. Op lekker binnenwegen is het heerlijk om hem in de handstand te zetten, en dan lekker met de flippers te schakelen, het geeft een behoorlijk gevoel van controle en het gaat soms lekker met een ‘tok’ van het ene naar het andere verzet. De flippers zitten aan het stuur, dus draaien mee, in de bebouwde kom, weet je niet altijd meer waar de plus of min zit. Op de Duitse autobahn in de S stand, voor het betere door knal werk. Onlangs nog met 2 vrienden die beide een M5 (1 V8 en 1 V10) rijden, achterelkaar op de autobahn. De mannen redelijk onder de indruk waren, hoe vlot ik nog kon meekomen tot de 200 Km/h. De top (GPS) lag op 230Km/h (Vpower diesel).
Algemeen en conclusie,
Het gevoel dat je deze auto geeft, is dat je toch in een echte auto zit, daarmee bedoel ik dat je niet in de indruk heb dat je in een kleine hatchback zit, maar echt een volwaardige premium auto. Hij kost natuurlijk ook bijna premium geld. De eerste 30.000mkm zitten er op, en elke dag stap ik met plezier in de auto, er is tot nu toe niks wat mee echt tegenvalt. Stuurt scherp, is niet oncomfortabel ondanks het sport onderstel. Echte uitspraak over het rijgedrag heb ik nog niet, maar tot nu toe voldoet het wel aan de verwachtingen. De afwerking is verder van een goed niveau.
PROBLEMEN
Bij lange autoritten, wil het koelvloeistof niveau onder het minimum zakken, losdraaien van het reservoir, zet de boel weer op het juiste niveau. Garage kijkt naar de oorzaak.
Airbag lapje brandt. Garage kijkt naar de oorzaak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.