Audi A3 Sportback 2.0 TDI 150pk (2017)

autoreview

Audi A3 Sportback 2.0 TDI 150pk (2017)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 2.0 TDI 150pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst6.000 km
Lezerswaardering: 15%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 720 km

Donderdag 19 oktober is de auto keurig afgeleverd bij Ames in Dordrecht. Inmiddels hebben is de eerste brandstof tank verbruikt en zijn we een 720 kilometer verder. Gezien het gering aantal kilometers zal ik alleen wat eerste indruk beschrijven.

Hoe bevalt het rijden tot nu toe? Uiteraard prima, zou wat zijn als ik het nu niks zou vinden. Een aantal dingen zijn al wel opgevallen:

Zo kan je niet instellen dat de achterruit wisser niet vanzelf uitblijft als je de achter uit versnelling gebruikt. Staan je ruiten wissers aan en ga je achteruit uit inparkeren dan gaat gelijk de achterruit wisser aan. Van mij hoeft dit niet, nu krijg je zo'n lelijke schoon/vieze achterruit, ik heb hem liever helemaal vies dan. Al zal ik waarschijnlijk hier één van de weinig van zijn die dat vinden.

Verder valt op de grootlicht assistent van de LED matrix lampen soms wat overactief is, rij je op een rotonde en vind hij dat het licht te weinig is dan springt op eens het groot licht aan. Wel is waar verblind je niemand, aangezien hij de auto's weg filtert, maar kan het soms toch vervelend zijn. Daarnaast moet je elke rit opnieuw het automatisch groot licht aanzetten, waarom kan je dit niet gewoon instellen? Of zorgt Audi er voor dat de hendel van het grootlicht altijd op aan blijft staan zoals bij Mercedes?
De LED lampen draaien trouwens niet mee met de bochten, had dit toch wel verwacht. In plaats van het meedraaien gaan er extra lampen branden. In een volgende review zal ik dieper in gaan op het LED matrix systeem.

Dit zijn tot nu toe de dingetjes die opvallen. Ik vind het onzin om nu te gaan beschrijven hoe goed de stoelen zitten en hoe fantastisch de auto er uitziet. Dit is immers mijn eigen keuze. Zodra ik wat meer kilometers heb gereden, zo'n 5.000 zal ik de blog verder aanvullen. Dit zal waarschijnlijk ergens rond december zijn.

de eerste kilometers zitten er op

  • 6.000 km

Inmiddels zijn we een ruime 5000 kilometer verder na de eerste indruk.

Ik zal de volgende punten stap gewijs doornemen.
- Koppeling & motor.
- LED Matrix
- Bang & Olufsen sound system
- Overige punten

Koppeling & motor.
In het begin was de koppeling nogal vervelend, het leek net of ik opnieuw rijles moest nemen. Bij het minste of geringste sloeg de auto af. Waarschijnlijk had dit te maken met het inrijden van de auto. Ik heb er namelijk geen last meer van.

De motor bevalt prima. Ik merk dat ik wat vlotter ben gaan rijden ten aanzien van de Citroen. De auto is een stuk stiller en comfortabeler als de Citroen. Hierdoor ligt de cruise snelheid op langere afstanden eerder rond de 150 dan dat ik me netjes aan de snelheidslimiet houd. Dit is ook terug te zien in het verbruik. Momenteel ligt dit rond de 5.9 liter op de 100 km. Als ik het zelfde rijgedrag vertoon als in de Citroen zal het verbruik uit komen op ongeveer 5.0 liter per 100 km. Wat overeenkomt met de Citroen.
De boordcomputer geeft trouwens een verbruik aan van ongeveer 5.7 aan.

LED matrix
Wat ik opvallend vind is dat er geen bochtenverlichting op de Audi zit. Alleen het mist licht gaat branden als je de bocht omgaat, de lampen draaien niet mee. Dit had ik voor een prijs van €1200- toch wel mogen verwachten vind ik.

Wat is nu eigenlijk het voordeel van de LED Matrix verlichting? Je kan ten alle tijden met grootlicht aanrijden. Zeker op de donkere snelwegen of provinciale wegen is dit ideaal. De auto schakelt aan de hand van een camera bij de binnenspiegel automatisch groot licht in als dit mogelijk is. De computer past de LED verlichting continu aan, aan de omstandigheden. Indien er een auto voor je rijdt schakelt het systeem de LEDs die op de auto schijnen vanzelf uit. De auto die voor je rijdt heeft dus geen last van de verlichting. Ook bij tegemoet komend verkeer past de verlichting zich aan door continu de LED die op de auto schijnen uit te schakelen waardoor de andere bestuurder niet verblind wordt. Tot op heden heb ik nog geen enkele auto gehad die naar mij geseind heeft om aan te geven dat hij last heeft van mijn verlichting.

Afgelopen dagen reed ik s'nachts op de snelweg en het was wat mistig. Juist door de mist kon je goed waarnemen hoe het systeem werkt. De LEDS van het groot licht schijnde netjes binnen mijn rijstrook zonder de tegemoet komende weg te verlichten.

Via de onderstaande link wordt de werking van de LED matrix uitgelegd in een video.
https://www.youtube.com/watch?v=HhmWBczRszg

Bang & Olufsen sound system
Het Bang & Olufsen sound system werkt goed. Het geluid is genieten zeker op de langere ritten als je alleen ben. Qua instelling heb je niet heel veel te kiezen. Ik denk alleen wel dat de het systeem te hard kan waardoor je behoorlijke gehoorschade kan oplopen. Voor mensen die kleine kinderen hebben en deze even alleen in de auto laten zitten kan dit (gok ik) niet altijd even positief uitpakken als ze met de stereo gaan spelen.

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.