Audi A3 Sportback 2.0 TDI 140pk Ambiente Pro Line (2006)

autoreview

Audi A3 Sportback 2.0 TDI 140pk Ambiente Pro Line (2006)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 2.0 TDI 140pk Ambiente Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het was zover, bewapend met 20 pagina’s aan mogelijke lease-auto’s naar de dealer. Omdat de auto’s op alfabet stonden liep ik het eerst binnen bij Audi. Niet echt duidelijk wat te kiezen maar wilde zeker geen grote auto. Helaas had de autoverkoper dat niet begrepen en na bestudering van de lijst trok hij me direct mee naar de A4 Avant. Enfine, heel verhaal en m.n. het direct meenemen sprak mij aan (A4 stond op voorraad). Volgende dag met vriendin terug en die vond de A4 te groot. Beiden zeer te spreken over de A3 Sportback, compact en oogt toch als een halve Break (het oog bedriegt!). Nog even gekeken bij Volkswagen en Renault maar was toch minder en in de BMW wilde ik niet gezien worden, helaas stonden er geen Japanners op de lijst dus deze vielen ook af.
Altijd benzine gereden en de A3 met een FSI 2.0 leek een logische keus, bij het maken van de offerte bleek deze niet meer leverbaar. Het nieuwe model was een 1.8 Turbo. Leek mij geen straf tot de levertijd werd genoemd, meer dan een half jaar. Dan maar proefrijden in een diesel, de 2.0 TDI was een genot en als benzine rijder leerde ik de betekenis van koppel kennen en slechts een levertijd van 3 maanden.
Dan de opties, schaamteloos! Het valt nog mee dat Audi het vierde wiel niet als optie op de lijst zet. Wie koopt er nu een auto van bijna 40.000 euro zonder airco? Of autoradio? Allemaal opties en ze weten hem te raken, door de lease wordt de pijn gedempt maar als ik de auto privé zou uitkiezen stond ik zo bij Toyota of Mazda.
Dan de DSG of multitronic versnellingsbak, schakelen zonder koppelen en flippers aan het stuur en nog sneller dan Schumacher in de handmatige schakel versie (ok, rechte stuk op droog wegdek tot de honderd). Een optie van bijna 3000 euro, maar helaas test rijden lukte niet. Importeur Pon kon geen DSG auto ter beschikking stellen. Toch maar besteld en het is geweldig, flippers nooit gebruikt, staat altijd in de automaat en fantastisch! Auto kiest altijd in een ‘split second’ de juiste versnelling terwijl ik vroeger nog aan het roeren was.
Met nog metallic lak en de Ambiente uitvoering tipte we toch bijna de 45.000 euro aan, dat is een ton aan guldens voor een auto uit de compacte klasse....
De Ambition uitvoering was ook mogelijk, hierbij is de auto verlaagd met 17” banden. Echter de auto stuitert met 16” al voldoende en ben ook geen 25 meer. De Ambiente daarentegen is de luxe uitvoering, lichtpakket, middenconsole, boordcomputer, extra opbergvakjes, automatische regen detectie en nog wat frutsels. Bij de standaard uitvoering Attraction zijn alle attractieve elementen eraf gehaald (b.v. wieldopen ipv lichtmetaal).
Maar goed daar was hij dan, moet zeggen dat de autoradio duur was maar wel geweldig klinkt. Standaard 8 boxen in de auto en subliem. Minder is dat de CD geen mp3 aankan, schijnbaar download de Audi rijden niet maar koopt uitsluitend het origineel. Probleem verholpen met een iPod aansluiting.
Dan het rijden, wat een genot. Auto ligt geweldig op de weg, lijkt vastgeplakt aan het asfalt, kracht is enorm (onder fabrieksgarantie door dealer gechipt naar 170 PK maar was niet echt nodig). Hoewel ik geen racer ben staat de combinatie van relatief kleine auto, 170 PK, bijna 400nm en DSG wel garant voor vuurwerk (indien nodig). Auto houdt wel even in wanneer het gas wordt ingedrukt (turbo-gat).
De 2.0 TDI is wel rumoerig, zeker bij de start en bovendien is de auto niet zuinig (volgens boordcomputer 1:16,5 maar volgens opgave leasemaatschappij 1:15,3).
Problemen na 35.000 km in ruim halfjaar nog niet gehad, geen druppel olie verbruikt. Eerste beurt na 30.000 koste 270 euro.
De metallic lak is erg gevoelig en de opbergruimte valt wat tegen. Maar anderzijds zit ik 95% van de tijd alleen in de auto, voor op vakantie gaat de skikoffer op het dak en heb ik meer ruimte dan in een A6 break.

Concluderend een geweldig rijdende auto maar mag ook wel gezien de prijs, opties zijn standaard karig aanwezig en erg duur.

PROBLEMEN

Tot nog toe niet

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.