Audi A3 Sportback 2.0 TDI 140pk (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 2.0 TDI 140pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 120.205 km |
KM-stand laatst | 121.691 km |
Eerste Ervaringen - Audi A3 Sportback
- 120.205 km
Zojuist heb ik mijn eerste auto bij de dealer opgehaald. Na enig zoeken en testen van verscheidene auto’s van diverse merken hebben wij voor een A3 sportback gekozen. Hij is van september 2011 en heeft net 120.000km op de teller. Naast wat kleine (parkeer) krasjes en twee deukjes is hij schadevrij.
Enkele weken geleden hebben we een proefrit gemaakt en de auto voelde direct goed aan. Geen gerammel, gekraak of andere piepjes. Ook de motor, remmen en besturing voelden allemaal strak aan. Eigenlijk als nieuw en ik voelde me er meteen thuis in. Dit was niet het geval bij de andere auto’s waarmee wij gereden hebben, die ons toch elke keer een gevoel gaven dat er iets grondig mis mee kon zijn. Daarnaast was de onderhoudsgeschiedenis keurig op tijd door een Audi dealer gedaan, stond hij op Michelin winter banden en ziet de binnenkant er nog goed en mooi uit. Voor mij tekenen dat de vorige eigenaar er goed mee omgegaan is en er niet op heeft bezuinigd.
Tijdens de eerste rit naar huis vielen mij toch een paar dingen op. Zo wilde het start/stop systeem in het begin niet aanslaan terwijl dit tijdens de proefrit vlekkeloos werkte. Het is een warmere dag vandaag dus aan de motor temperatuur kan dit haast niet liggen. Ik ken niet alle parameters die dit systeem bekijkt maar wellicht is de lading van de accu niet zo goed. Pas na 15km begon het systeem ineens te werken. Het andere punt dat mij opviel is dat de vering vrij stug is. Dit viel mij bij de proefrit minder op ondanks dat ik toch enkele slechte weggetjes had meegenomen tijdens de rit. Ik neem aan dat dit gewenning zal zijn. Mijn A3 is in de Ambition uitvoering en kan dus geleverd zijn met het sport onderstel dat er standaard bij hoort. Of dat bij deze A3 het geval is, of dat de vorige eigenaar (kosteloos) voor het gewone onderstel heeft gekozen, weet ik niet en ik heb ook geen idee hoe ik daar achter kan komen.
De volgende dingen op het programma zijn het monteren van nieuwe zomerbanden. Op aanraden van de lokale bandenspecialist heb ik voor Michelin’s gekozen (Michelin Primacy 3 225/45R17 94V). Ze staan in bestelling en ik ben benieuwd hoe die gaan bevallen. Daarnaast heb ik een afspraak gemaakt met de lokale Audi dealer voor een onderhoudsbeurt die nodig is.
Nieuwe Banden - Audi A3 Sportback
- 120.245 km
Vandaag de nieuwe zomerbanden er op laten leggen. De winterbanden voor waren al redelijk versleten maar met de achterbanden kan ik waarschijnlijk nog wel twee winters door. Wel is er één van de achterbanden ietwat raar afgesleten. Aan de binnenkant van het loopvlak is het profiel wat hobbelig. Het is lastig te omschrijven maar het rubber, dat tussen twee groeven in, op de band zit is steeds om en om verder en minder ver afgesleten. Volgens de banden specialist kan dit door de schokdemper komen. Ik heb geen idee hoe dit precies zijn uitwerking kan hebben gehad en zit zelf meer te denken aan een niet goed gebalanceerde velg.
Voor de zomerbanden heb ik nu de Michelin Primacy 3 225/45R17 94V, dit op aanraden van de lokale banden specialist. Alles is ook weer opnieuw gebalanceerd. Mijn eerste indruk is goed. Ze zijn stil en het comfort is zover als ik nu kan beoordelen eigenlijk het zelfde gebleven. Ik heb nog niet in extreme omstandigheden of situaties gereden maar het lijkt een goede band te zijn.
Verder hebben we nog niet zo veel kunnen rijden met de auto. Het start/stop systeem werkt soms wel, soms niet dus wat dat is weet ik nog niet. We hebben wel al een tripje naar de Ikea gemaakt en we moeten zeggen dat de auto behoorlijk praktisch is. De ruimte valt allerminst tegen. Zowel de kofferbak en de achterbank zijn eigenlijk redelijk ruim te noemen voor toch een compacte auto.
Volgende week naar de Audi dealer voor een beurt.
120.000km Onderhoudsbeurt - Audi A3 Sportback
- 120.305 km
Gisteren de 120.000km onderhoudsbeurt bij Audi gehad. Audi bood mij een onderhoudsprogramma aan van €15,- per maand voor twee jaar of 40.000km aan, waar al het standaard onderhoud bij inbegrepen zit (olie, filters o.a. olie, brandstof, lucht en pollen, bougies (niet nodig bij een diesel natuurlijk), werkplaats kosten, etc.. Dit komt dus uit op €360,- in twee jaar. In vergelijking, de dingen die er standaard gedaan moeten worden bij deze kilometer stand lopen al gauw op tot €400,- inclusief olie verversen en filters vervangen. Het aangeboden onderhoudsprogramma is dus in mijn geval altijd goedkoper. Daarnaast moet ik in september de remvloeistof laten vervangen (5 jaar oud) en dat is dan ook meteen inbegrepen.
Ik heb het start/stop systeem probleem aangekaart en het kan de accu zijn maar er zijn schijnbaar nog vele andere mogelijke oorzaken. Daarnaast heb ik het over de raar afgesleten achterband gehad. De Audi dealer had hier geen duidelijk antwoord op maar zei dat Hankook banden wellicht beter passen bij het onderstel en demping van mijn auto. Ik heb geen ervaring met Hankook maar wellicht overweeg ik het om over te stappen als ik weer in de markt ben voor een nieuw setje.
Bij de Audi dealer ging mijn auto direct op de brug en had ik de kans om er samen met de medewerker even onder te kijken. Dat had ik nog niet kunnen doen dus ik was redelijk benieuwd. Alles zag er goed en netjes uit dus daar was ik wel blij mee. Al met al ben je natuurlijk nooit 100% zeker bij een tweedehands auto.
Ook in het €15 per maand pakket zit een gratis leen auto ten tijde van een onderhoudsbeurt. Ik kreeg een leuke A1 mee. Rijd best goed moet ik zeggen, lekker vlot en uitdagend. Wel een stukje kleiner natuurlijk maar voelt toch volwassen aan.
Halverwege de dag kreeg ik een belletje met wat er allemaal ‘mankeerde’ aan mijn auto. Het viel al met al nog best mee:
Ruitenwisserbladen voor en achter (wist ik eigenlijk al).
Verstopte sproei installatie achter.
Banden reparatie setje was verlopen dus er moest een nieuwe in.
Carterventilatieslang lekte dus die moest vervangen worden.
Voor dat laatste moest er een nieuwe slang besteld worden en kon ik mijn auto dus helaas niet dezelfde avond maar pas de volgende morgen om 09:00 uur ophalen. De leen auto, die normaal gesproken alleen voor één dag gegeven wordt, kon ik gewoon houden.
De volgende ochtend stond mijn auto klaar, gratis gewassen en schoongemaakt van binnen en buiten. Totale kosten waren €169,61 inclusief BTW.
Een nieuwe accu was dus blijkbaar niet nodig en op de rit naar huis werkte het start/stop systeem direct en naar behoren. Wellicht was het alleen het resetten van de software of de carterventilatieslang die eerder roet in het eten gooide.
Eerste Lange Ritten - Audi A3 Sportback
- 121.691 km
Eindelijk hebben we wat langere afstanden met de auto kunnen rijden. Twee keer 650km, voornamelijk over de snelweg en enkele kortere stukjes op 80/100 km/h wegen.
Ik moet zeggen dat de auto ook voor langere ritten erg goed bevalt. We hadden redelijk wat bagage mee, maar twee koffers en nog wat losse spullen in de kofferbak is geen probleem. Voor ons met z’n tweeën is deze auto ruim genoeg, wellicht voor een familie met kinderen zal het gauw iets te klein worden. Ook het start/stop systeem is tot dusver probleemloos blijven werken, dus daar ben ik wel blij mee. Verder is het redelijk stil in de auto, ook op hogere snelheden. We hebben veel rond de 145 km/h op de cruise control gereden en dat was goed te doen. Ik heb hem nog even doorgetrokken tot 208 km/h op de teller, maar daar heb je wel een lange adem voor nodig. Na de 190 km/h is de rek er wel een beetje uit. Desalniettemin zal hij de 210 km/h die hij volgens het boekje moet kunnen doen ongetwijfeld halen als je maar lang genoeg vrij baan hebt. De auto voelt in ieder geval ook bij die snelheden nog steeds veilig aan. In Duitsland is het dus geen probleem om met het verkeer mee te komen. Zoals ik eerder al zei is de demping wat aan de stugge kant aan maar op de snelweg geeft dit een erg solide en veilig gevoel. Ook de stoelen geven genoeg ondersteuning voor een comfortabele rit van meer dan 6 uur. Eigenlijk het enige dat ik mis op mijn auto is een regen sensor.
Mijn auto is uitgerust met een navigatie systeem van Zenec. Het zit er erg netjes ingebouwd en lijkt alsof het een originele fabrieksoptie is. Het is wat langzaam met het opstarten maar als het eenmaal werkt is het een erg uitgebreid en vlot systeem. Het scherm is redelijk groot en werkt met touchscreen bediening wat ik erg ergonomisch vind. Wat ook erg fijn is, is dat het verbonden is met het schermpje tussen mijn snelheidsmeter en toerenteller. Hierop worden de afslagen en meters tot de afslag aangegeven, waardoor ik minder vaak naar het navigatie systeem hoef te draaien en te kijken.
Ik heb tot nu toe slechts één keer getankt en kan redelijk éénvoudig 1050km op een tank rijden (55l). Ik heb het nog niet exact bijgehouden en uitgerekend maar 1:18 moet ik vrij gemakkelijk kunnen halen met een combinatie van stads- en snelweg kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.