Audi A3 Sportback 2.0 T FSI quattro Ambition Pro Line (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 2.0 T FSI quattro Ambition Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 92.000 km |
KM-stand laatst | 96.000 km |
Eerste kilometers...
- 96.000 km
Specs:
2.0 Tfsi Quattro Ambition Pro Line
Full options (o.a. S-Line, opensky, afn trekhaak, leer, bose sound, audi concert radio, stoelverwarming, xenon, 18" BBS, parelmoer lak, etc...)
Zoektocht
Ik zocht eigenlijk een 3.2 Quattro S-Line, omdat ik toch een keer 'n auto wilde kopen waarvan ik iedere keer weer zou willen kunnen genieten als ik er in reed.
Nadat ik opeens een auto had gezien op internet die aan alle eisen voldeed maar niet voorzien was van de 3.2 liter 6-cilinder, het was een 2.0Tfsi Quattro S-Line, besloot ik toch maar een testrit te maken. Vanaf dat moment behoorde de 2.0Tfsi ook tot te gegadigden. Het enorme koppel wat beschikbaar was vanaf hele lage toerentallen beviel me erg goed.
Aankoop
Ik heb de auto gekocht van een particulier, die de auto een half jaar eerder ongeveer uit Duitsland heeft geïmporteerd. De eerste kilometers waren ultiem genieten uiteraard. Het verbruik viel me wel een beetje tegen, maar gezien het aantal demo ritjes mocht ik niet klagen over een gemiddeld gebruik van 1:10.2 over de eerste 4000 kilometer.
Tuning
Ik heb in augustus bij TVS Engineering in Aalten (vr6specialist.com) mijn auto laten tunen. Van 280nm koppel en 200pk ben ik naar 400nm koppel en 270pk gegaan doordat de uitlaat is vervangen en het motormanagement aangepast is. Het leuke is nu, dat mijn auto dus gewoon 1,5km meer per liter is gaan rijden!
Veel meer power om mee te spelen, wat dus ook regelmatig gebeurt, maar ondanks dat ook nog een beter verbruik. Echt genieten (80-120km/h in 6rd:6,9s 5th:5,5s 4th:4,0s 3rd:3,5s)
De auto was al eens ooit getuned bij ABT (wist ik niet), maar daarna ook nog een keer onder handen genomen en weer "traag" gemaakt (dat wist ik dus ook niet). Dit was wel op een hele knullige manier gedaan, dus de custom chip die ik in Aalten besteld had heeft veel oud-zeer wat betreft motormanagement opgeruimd. De auto is nu voorzien van de originele software met finetuning zodat het blok veel beter is gaan presteren.
1e Beurt
De vrijdag na de tuning heeft de auto zijn eerste beurt gekregen bij de Audi dealer. Dit viel me ook geheel niet tegen. 325 Euro's voor een beurt op 96000 km.
Toekomst
Lang genieten van een heerlijk snelle en comfortabele auto.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Honda Civic- Audi A3 Sportback - BMW 118i

Audi A3 Sportback 1.6 FSI Attraction (2004)

Audi A3 Sportback

Lexus RX 450h+ vs. Jaguar F-Pace 400e - Dubbeltest

Elektrische ID4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen
