Audi A3 Sportback 1.9 TDI Attraction Pro Line (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.9 TDI Attraction Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 139.000 km |
KM-stand laatst | 142.000 km |
- 142.000 km
Na twee jaar trouwe dienst heb ik mijn Golf IV ingeruild voor een Audi A3 Sport Back. Het betreft een Attraction Pro-Line met 1.9 TDI motor. De Golf was en is nog steeds een prima auto, maar ik wilde graag een 5-deurs auto en iets meer luxe en comfort aangezien ik redelijk wat kilometers maak per jaar.
Zoektocht
Mijn voorkeur ging uit naar een auto van 3 a 4 jaar oud met maximaal 150.000km op de teller. De volgende auto’s stonden op mijn ‘verlanglijstje’. Golf V, liefst een 2.0 TDI of een 1.9 TDI met DSG. Ze zijn attractief geprijsd en ik vind het een fijne auto. BMW 118D, heb ik niet in gereden, wel in gezeten. Het zal best super rijden, maar wat is deze auto klein van binnen zeg. Ik ben maar 1.80m en als ik de stoel niet laag zet zit ik met mijn hoofd tegen het dak. Niet fijn en dus geen optie voor mij. Volvo V50. Heel mooie auto van buiten en van binnen die ook bijzonder goed rijdt weet ik uit ervaring. Voor mij zou het dan een 1.6D moeten worden (gewicht en verbruik lager dan 2.0D) en die vind ik toch wat traag (overkomen). Daarnaast heeft de V50 een middenarmsteun waar je dus echt niets aan hebt. Dit was voor een teleurstelling aangezien ik dit een belangrijke feature vind, ik wil geen auto meer zonder. De vierde optie was een A3 en dan het liefst een SB. Mijn ervaring is dat een gebruikte SB ongeveer E 1.000,- meer kost dan een vergelijkbare 3-deurs. Dit had ik er echter wel voor over. Hij is praktischer en ik vind de SB ook mooier gelijnd. Het vinden van een mooie SB bij een betrouwbaar adres met een redelijke prijs vond ik lastig. Ik heb o.a. de sites van CarNext (wat ze daar soms van auto's aanbieden en dan tegen die prijzen!) en ING Carlease in de gaten gehouden. Bij ING heb ik mijn vorige Golf gekocht. Ik ben een keer bij ING in Zwolle wezen kijken naar een 3-deurs A3. De handelsprijs voor mijn Golf was echter veel te laag voor mij dus de route van een ex-lease auto via een van deze maatschappijen was nu geen optie meer. Of ik zou mijn Golf particulier moeten verkopen, wat niet mijn ding is, of ik zou een auto bij een regulier autobedrijf moeten kopen. En dat is ook gebeurt. Beter nog, mijn A3 komt bij Audi dealer Wahl uit Oosterhout. Het is een A-selectie met 12 maanden garantie. De prijs was zeer concurrerend. Het is wederom een ex-lease auto, maar dat is voor mij geen probleem. Als opties naast het Pro Line pakket heeft mijn A3 16” Ambiente LM velgen, blanke dakrails, trekhaak (altijd handig), een Bose sound systeem en een ‘onzichtbaar’ weggewerkte Parrot carkit.
Het rijden met de A3
Tot nu toe bevalt de auto goed. Wat mij meteen opviel is dat het verschil tussen mijn vorige Golf en deze A3 niet zo groot is. De Golf was pittiger en het geluid van de motor leek beter geïsoleerd. De Golf IV is gewoon een goede auto. Echter bij het rijden merk je wel dat het onderstel van de A3 van een ander niveau is. Met name op hogere snelheid in Duitsland. Waar ik bij de Golf toch maar eens met 2 handen aan het stuur ging rijden, geeft de A3 daar geen aanleiding toe. De motor lijkt qua eigenschappen veel op mijn vorige TDI. Die 5pk en 10Nm meer merk je echt niet. Met 105pk is de A3 geen sprinter, maar je kunt heel goed meekomen met het dagelijks verkeer. Inhalen op de snelweg is geen probleem, hij pakt met zijn 250Nm lekker op. Bij 120Km/h draait de diesel ongeveer 2600 toeren en hoor je deze amper lopen. Het wind- en bandengeruis overstemt de motor dan duidelijk. Verder is het interieur helemaal goed. De materialen zijn mooi en de in mijn geval Audi Concert radio met Bose sound system is helemaal top. Wat een geluid! Minpunten zijn er ook. Zo heeft de Attraction uitvoering geen radiografische klok met datumaanduiding en geen verbruikcomputer en buitentemperatuur meter aan boord. Het is allemaal wat karig uitgerust van binnen. Verder lijkt de climate control soms een eigen leven te leiden, maar ik heb begrepen dat dit een vaker voorkomend probleem is. Moet nog maar eens naar gekeken worden.
Verbruik
In mijn zoektocht naar een andere auto heb ik ook redelijk wat reviews gelezen en wat mij opvalt is dat er vaak geen woord wordt geschreven over het verbruik van de auto. Met name bij diesels vind ik dit een gemis. Een laag verbruik is voor mij belangrijk omdat ik zo'n 35.000 km per jaar rijdt. 5.5 of 6.5 liter per 100 km maakt dan toch uit aan het eind van het jaar. De A3 verbruikt tot nu toe tussen de 5.0 en 5.5 liter, maar ik heb pas 4 keer getankt tot nu toe. Met dit verbruik rij ik dan zo’n 1.000km op een tank en dat is wel fijn. Niet slecht voor een auto van meer dan 1.300 kilo. Ik ben hier heel tevreden mee en ik had dit ook wel verwacht van de oude vertrouwde 1.9 TDI motor. Dit is mijn derde 1.9 TDI en ja, ze klinken soms als tractoren, maar deze motoren zijn bij normaal gebruik onverwoestbaar, betrouwbaar en zuinig.
Problemen
Afgezien van de airco geen.
Update oktober 2013:
De A3 is verkocht. Met bijna 300.000 km hebben we de auto ingeruild voor een VW Passat variant. De belangrijkste reden is dat we een grotere auto wilde hebben i.v.m. gezinsuitbreiding. Daarnaast heeft de Audi ons de afgelopen zomervakantie serieus in de steek gelaten. Eenmaal thuis gekomen bleek dat er in de kabelboom naar de injectoren een breuk zat. Volgens Bosch car service een bekent probleem bij PD TDI's, maar uiteraard bij de Audi dealer hadden ze geen idee waar het stotteren en inhouden van de motor vandaan zou kunnen komen. Ik ben wel een beetje klaar met het naar de dealer gaan. Maar goed, dat is een ander verhaal. Met 300K op de teller krijg je op een gegeven moment gewoon duur onderhoud voor de kiezen en dat willen we voor zijn. De Audi is mij in de 4 jaar dat ik er 160.000 kilometer mee heb gereden uitstekend bevallen. Het is de de betrouwbaarste auto's geweest (afgezien van het zojuist besproken incident) die ik heb gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 1.6 Attraction Business Edition *Klimaatreg.*Cruisecontr.*
- 2008
- 194.830 km

Audi A3 Sportback 1.6 FSI Ambition
- 2006
- 213.081 km

Audi A3 SPORTBACK 2.0 FSI AMBIENTE YOUNGTIMER LEDER CRUISE CONTROL CLIMATE CONTROL RADIO/CD ELEKTRISCHE RAMEN VOOR EN ACHTER LICHTMETALEN VELGEN ZEER MOOI !! 3010 DEK
- 2006
- 137.066 km