Audi A3 Sportback 1.9 TDI Attraction (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.9 TDI Attraction |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 15 maanden in een Volvo V50 2.0d te hebben gereden was ik die auto vanwege de vele storingen en problemen die ik had (met als dieptepunt 2 keer op de terugweg van vakantie afgesleept moeten worden) meer dan zat. De Volvo ingeruild voor een nieuwe Audi A3 Sportback 1.9 TDI, uiteraard met roetfilter. Na 4 lange maanden wachten kon ik hem half oktober eindelijk afhalen. En wat bevalt deze auto geweldig goed!
Motor: Ik heb geen proef kunnen rijden met de 1.9 TDI (wel met de 2.0 TDI overigens) en was best benieuwd naar de prestaties van deze (op papier) niet overbemeten motor en het geluid ervan. Over de prestaties niets dan lof. De motor komt heel vinnig over en ’hangt’ heel mooi aan het gas. Ook over het geluidsniveau ben ik heel tevreden. Alleen bij koude motor ’s morgens de eerste paar minuten behoorlijk luidruchtig, veel luidruchtiger dan ik bij mijn vorige diesels (Laguna en V50) gewend was. Eenmaal warm en zeker op constante snelheden gewoon een mooi stille en lekker soepele motor.
Verbruik: Ik rij bijna alleen maar snelweg/provinciale weg en gebruik altijd de cruisecontrol. Mijn verbruik ligt op 1:18 tot 18,5. Een prima waarde, met hetzelfde rijgedrag haalde de Volvo met moeite 1:16. En de TDI’s schijnen geleidelijk nog wat zuiniger te worden zodat de fabrieksopgave van gemiddeld 1:20 op termijn redelijk benaderd moet kunnen worden.
Ruimte: Is natuurlijk niet het sterkste punt van deze auto, zeker niet in vergelijking met de Laguna en ook minder dan de Volvo. Een Passat biedt voor hetzelfde geld meer ruimte en de Octavia biedt dat voor nog minder geld. Aan de andere kant,een Audi koop je niet voor de ruimte en ik heb er genoeg aan. Ik ben ook niet zo’n voorstander van een grote lange auto waar ik bijna altijd alleen in zit. Mijn 2 kinderen, tieners, zitten heel ruim achterin de Sportback en voorin is de ruimte sowieso royaal. De kofferruimte houdt niet over maar voldoet prima in het dagelijks leven. Wellicht schaf ik nog een dakbox en dakdragers aan voor die paar vakantieweken per jaar maar of het echt nodig is weet ik nog niet.
Comfort: Zeer goede stoelen (hoewel toch iets minder dan de V50, dat was echt het grote pluspunt van die auto) en redelijk veercomfort. Wel een beetje (te) stuiterig op klinkerwegen, vering is wat stug, maar hoe vaak rij je nou uiteindelijk nog op slecht wegdek? En, veel belangrijker, ook op slecht wegdek is er nooit enig kraakje of rammeltje (ben ik allergisch voor) te horen.
Afwerking: Echt geweldig! Prachtige materialen, over de kleinste details is nagedacht, plaatdelen en interieurdelen sluiten naadloos aan, absoluut top.
Uitrusting: Dankzij het Proline Business pakket voor een redelijke meerprijs een heel complete auto. Het navigatiesysteem werkt geweldig goed, een verademing ten opzichte van de losse ruitplaksystemen die er regelmatig afrollen en vaak minutenlang geen signaal ontvangen. Bovendien ingebouwde ontvangst van verkeersinformatie, desnoods past het systeem je route aan de files aan. Ook fijn dat de verkeersinformatie op het scherm uitgebreid afleesbaar is, stukken uitgebreider en actueler dan de paar files die Radio 1 twee keer per uur noemt. Het geluid van het systeem is gelukkig heel erg goed, de standaardsystemen die ik in de Volvo had en in de Renault klonken beiden erg beroerd. Ik heb de auto verder nog uitgerust met een bagagepakket, lichtmetalen velgen en een lichtpakket. Verder heb ik er door de dealer een afneembare trekhaak onder laten zetten. Ook weer zo schitterend afgewerkt, als de trekhaak er af is en het in carroseriekleur gespoten afdekplaatje erop wordt geklikt zie je met de beste wil van de wereld niet dat het een auto met trekhaak is. Bij andere merken heb ik dat nog nooit zo fraai gezien.
Slotconclusie: De auto heeft een stevige prijs maar is dankzij het genoemde pakket gelukkig wel lekker compleet. Gezien alle genoemde positieve eigenschappen vind ik hem de prijs zeker waard. Bovendien kent Audi een hoge waardevastheid.
Ik zal de review regelmatig aanvullen met mijn gebruikerservaringen.
PROBLEMEN
Uiteraard niet
Update 14.200 km: nog altijd even enthousiast over deze auto! Geen enkel probleem gehad tot dusver, geen olie hoeven bijvullen, verbruik 1: 18 tot 19
Update 30.500 km: Auto heeft zojuist de eerste 30.000 km beurt gehad. Niets bijzonders, alleen de standaard prijs van ca € 265 betaald. Met het optrekken hoor ik de fluittoon van de turbo voor mijn gevoel wat meer dan in het begin. Hier bij de onderhoudsbeurt even naar laten kijken, maar men constateerde niets bijzonders. De fluittoon is niet irritant maar ik wilde zeker weten dat er geen turboslang oid lekt. Binnenkort met de caravan weg en gezien de verschrikkelijke ervaringen met de V50 in combinatie met caravan en turboslang....
Auto bevalt nog altijd uitstekend. Nog nooit olie hoeven bijvullen en onveranderd zuinig. Overigens heb ik vanwege verandering van werkgever (waar leasen verplicht is) de auto inmiddels verkocht aan de leasemaatschappij. Ik blijf er dus gewoon in rijden en zal tzt weer de review updaten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.