Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition Pro Line (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.9 TDI Ambition Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 162.000 km |
ERVARINGEN
- 162.000 km
19 januari 2007 was het eindelijk zover.
Ik heb mijn nieuwe leaseauto opgehaald na ongeveer 3 maanden wachten.
De eerste aanblik was al perfect. Zwart met mooie chroom accenten (waaronder de grille natuurlijk en fr dakrails (dit maakt ’m wel af)) en de grote 17’ sportvelgen.
Verder heeft audi een nieuwe radio (Concert) geïntroduceerd per 1 januari 2007. Een goed af te lezen display en grotere makkelijk te bedienen knoppen (vooruitgang t.o.v. het testmodel waarin ik heb gereden). Het geluid van de radio is ook prima.
Na mezelf goed geïnstalleerd te hebben en de tips en uitleg van de dealer te hebben aanhoort was t tijd om naar huis te rijden (ongeveer 40 km). Eerst een stukje snelweg en toen lekker een stuk binnendoor.
Wat een genot waren die eerste kilometers tot nu toe.
- de sportstoelen zitten perfect, je komt er bijna uitgerust uit na 2,5 uur rijden)
- de auto schakelt soepel (met dat korte pookje)
- de motor is erg stil (zeker op cruise snelheid, bij optrekken iets rumoeriger) en trekt lekker soepel door
- vering is stug maar goed (is ook een verlaagd sportonderstel)
- wegligging is perfect, gebeurt weinig als je hard door de bocht gaat
- ook in de file gedraagt de auto zich prima
- moet nog wel even wennen aan de cruisecontrole (apart pookje onder de richtingaanwijzer), de bediening is wel duidelijk trouwens
- inhoud van de kofferbak valt redelijk groot uit in vergelijking met een gewone 3 deurs A3, Golf e.d.
- goede verstelmogelijkheden van het sportstuur, dat ook in leer is uitgevoerd (erg prettig)
minpuntjes:
- weinig bergruimte (weinig vakjes voorin en geen vakken in de achterportieren!, verder geen opbergvakken in de kofferbak)
- de harde kunststof bekleding aan de achterzijde van de voorstoelen. Niet echt prettig voor de passagier op de achterbank
- Bij behoorlijke regen stroomt de regen (mede door de ruitewissers natuurlijk) via de stijl bij de voorruit zo over de zijruit. Behoorlijk hinderlijk, want het zicht op de spiegel en daarmee het verkeer naast je is behoorlijk minder.
UPDATE 12-2-2007
Tot op heden (4.000 km verder in 3 weken) nog geen enkel probleem ondervonden.
Ook vind ik ’m nog steeds erg stil zeker op de snelweg of B-weg wanneer je op cruisesnelheid (respectievelijk 140 of 90 km/uur rijdt). Je hoort wel iets meer windgeruis omdat de motor stil is. Trekkracht is voldoende (volgende keer misschien toch een iets snellere? je moet wat te wensen overhouden he). Je komt lekker mee in het huidige verkeer en tevens trekt ie lekker op bij de stoplichten.
Stoelen zijn echt geweldig. Je komt nog steeds uitgerust uit de auto na 2 uur sturen. In het begin moest ik wel even wennen aan het sportonderstel. Deze laat wat meer hobbels door dan het normale onderstel, maar het is niet storend (ook niet op lange afstanden).
Bochtenwerk met deze auto is een genot, wat stuurt ie strak en wat super afgesteld onderstel. Hij heeft nog geen moment van uitbreken gekent (tenzij je te ver gaat natuurlijk, maar dan moet je ook echt te ver gaan). ESP doet goed zijn werk!
Wel vind ik de stuurbekrachtiging iets te sterk. Hierdoor heb je op lagere snelheid minder gevoel met de auto.
UPDATE 8-3-2007 (9.000 km)
Laatst oliepeil gecontroleerd.
Nauwelijks olieverbruik waar te nemen (staat nog net onder de max. streep), dat was bij de Skoda, mijn vorige auto, wel anders).
De motor wordt steeds soepeler (trekkracht in 3e versnelling is wat minder dan in 2 en 4 vind ik),
De standaard zwarte lak is erg mooi, maar wel wat kwetsbaarder dan metalliclak (kras- en steenslag gevoeliger).
UPDATE 19-5-2007 (17.000 km)
Oliepeil gecontroleerd.
Halve liter bij moeten vullen. Het olieverbruik valt me erg mee. De auto bevalt me prima en hij gaat steeds soepeler rijden. Tot op heden verder geen problemen ondervonden.
UPDATE 18-7-2007 (27.000 km)
Vandaag de auto weggebracht naar de garage voor de eerste onderhoudsbeurt. Eigenlijk niets bijzonders te melden. Ruitenwissers moeten vervangen (strepen erg) en de auto moet uitgelijnd worden (afwijking naar rechts, denk een kuil of stoeprandje geraakt of zo).
De auto begint nu ook wat zuiniger te rijden (gem 1:18). Het is nog niet volgens de norm, maar dat kan wel eens aan mijn rechter voet liggen (ik houd nu eenmaal van doorrijden) en het gebruik van de climatronic.
UPDATE 13-11-2007 (43.000 km)
Even een korte update. Heb de motorolie even gepeild. Keurig binnen de range! dus niets hoeven bijvullen. Het olieverbuik valt me dus echt 100% mee.
Daarnaast de winterbanden weer laten monteren (op de lichtmetalenvelgen dan he), want de winter staat voor de deur.
Nog steeds een erg fijne auto.
Oh ja, nog een klein minpuntje is de harde kunststof bekleding aan de achterzijde van de voorstoelen. Niet echt prettig voor de passagier op de achterbank (heb het laatst ondervonden na afloop van een feestje).
UPDATE 06-02-2008 (53.000 km)
Auto is gisteren voor de 2e servicebeurt naar de garage geweest (wel weer wat sneller allemaal dan de standaard 30.000 km die aangegeven wordt, maar dat zal wel aan de rijstijl liggen). Verder totaal geen bijzonderheden. 1 wiel was iets uit balans en dat is verholpen. Hij rijdt weer als een vliegmachine. Volgende week met vertrouwen en genot op wintersport!
UPDATE 26-03-2008 (61.000 km)
De winterbanden vorige week omgewisseld voor de zomerbanden. Ja inderdaad te vroeg (zie de sneeuw afgelopen week), ik hoorde jullie het al zeggen. Maar goed, even wat voorzichtiger rijden met slecht weer dan maar. Moet zeggen als het droog is dan is de grip toch beduidend beter met de zomerbanden.
Mij is trouwens nog een ander minpuntje van de auto opgevallen. Bij behoordelijke regen stroomt de regen (mede door de ruitewissers natuurlijk) via de stijl bij de voorruit zo over de zijruit. Behoorlijk hinderlijk, want het zicht op de spiegel en daarmee het verkeer naast je is behoorlijk minder.
Verder nog steeds een genot om te rijden en geen problemen.
UPDATE 17-07-2008 (80.000 km)
Vandaag weer een onderhoudsbeurt laten uitvoeren.
Ik ben met de beurten wel wat sneller aan de beurt dan de standaard 30.000 km. Maar verder nog steeds geen bijzonderheden. Wel 2 nieuwe banden en nieuwe versnellingsbak olie er op (dit laatste is standaard bij Audi).
Nog steeds een genot om in te rijden.
UPDATE 15-11-2008 (98.000 km)
Afgelopen woensdag de winterbanden er weer op laten leggen. 45 minuten wachten bij Euromaster en het was al weer gebeurt. Het wordt echt saai: Tot op heden geen enkel probleem!
Het enige wat jammer is dat ik de helft van de maximaal te rijden kilometers (contract met leasemaatschappij) ben gepasseerd :-( dus ik geniet er nog maar eens ff lekker van
UPDATE 13-02-2009 (105.000 km)
Gisteren de auto weer voor een beurt naar de garage gehad. Eigenlijk niets noemenswaardigs. Wel bleken mijn remschijven en remblokken voor aan vervanging toe en zat er een storing in de achterruitenwisser. Al met al acceptabele reparaties voor een auto van 2 jaar oud en meer dan 100.000km op de teller.
Heb dan ook nu de waardering van gebruikskosten op UITMUNTEND gezet ipv goed. Met mijn vorige auto's had ik nl al veel meer onkosten gehad op dit moment.
UPDATE 22-11-2009 (132.000 km)
De auto is weer eens voor een beurt naar de garage geweest. Het wordt echt saai. Kwalitatief een super auto! Nog niets noemenswaardigs te melden. Al meen ik dat af en toe de versnellingsbak begint te krassen bij het overschakelen van de 1e naar 2e versnelling (net als of je de koppling niet goed intrapt). Gemeld aan de garage. Niets gevonden.
Nog 48.000 km of 1 jaar, dan moet ie er uit! helaas....
Dan maar weer eens een nieuwe auto uitzoeken. Grote kans dat het weer een Audi wordt, maar dan wel 1 met een zwaardere motor :-)
UPDATE 27-04-2010 (150.000 km)
Inmiddels is het voorjaar weer aangebroken en zijn de zomerbanden weer gemonteerd. Weinig te melden eigenlijk. Nog totaal geen problemen. Wat een merk! ;-)
Helaas moet ik over een kleine 4 maanden afscheid gaan nemen van deze fijne auto. Het leasecontract loopt af....
Maar niet getreurt. De nieuwe is inmiddels aangevraagd (nu maar hopen dat deze wordt goedgekeurd door mijn werkgever).
Het wordt weer een Audi A3 Sportback, deze keer echter een benzine uitvoering (ik rijd wat minder kilometers nu ik de auto niet meer privé gebruik).
UPDATE 18-08-2010 (162.000 km)
Einde lease contract.
Einde fijne auto? Ja eigenlijk wel, het is nu maar afwachten hoe de volgende bevalt.
Het is overigens weer een Audi geworden, maar dan Benzine! Zie voor mijn ervaringen hiermee mijn nieuwe review.
Rest mij nog de nieuwe berijder van mijn auto veel plezier er mee te wensen en net zoveel probleemloze en veilige kilometers!
EINDE
PROBLEMEN
- 162.000 km
Problemen:
GEEN!
Hulde aan Audi!
162.000 kilometer zonder 1 noemenswaardig probleem
Reden voor mij om definitief een nieuwe audi te bestellen bij onze leasemaatschappij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 1.6 Attraction Business Edition *Klimaatreg.*Cruisecontr.*
- 2008
- 194.830 km

Audi A3 Sportback 1.6 FSI Ambition
- 2006
- 213.081 km

Audi A3 SPORTBACK 2.0 FSI AMBIENTE YOUNGTIMER LEDER CRUISE CONTROL CLIMATE CONTROL RADIO/CD ELEKTRISCHE RAMEN VOOR EN ACHTER LICHTMETALEN VELGEN ZEER MOOI !! 3010 DEK
- 2006
- 137.066 km