Audi A3 Sportback 1.5 TFSI COD 150pk (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.5 TFSI COD 150pk |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 16.000 km |
Eerste keer Audi
- 6.500 km
Na bijna 25 jaar in diverse Honda Civics te hebben gereden wilde ik begin 2017 weer voor een nieuwe Civic gaan. Deze was echter zo slecht te leveren dat hij er pas begin 2018 zou kunnen zijn. Dat was me te veel en ik ging verder kijken. Veel merken vielen direct al af en uiteindelijk toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en bij Audi lang gegaan. Daar een proefrit gemaakt en maar eens wat op papier laten zetten.
Je trekt dan gelijk al wit weg van de kosten van de opties, maar een kale auto is tenslotte ook niks en een mens wil wel eens wat. Bovendien kon deze auto wel op korte termijn geleverd worden, hij was er na een week of tien.
Uiteindelijk gekozen voor de 1.5 met automaat, S-line, stoelverwarming en het veiligheidspakket. Dat rijdt in de praktijk geweldig, soms gaat wegrijden voor je gevoel wat moeizaam maar eenmaal aan de rol is alles prima. De auto is stil, ook op hoge snelheden en de wegligging is geweldig. Het geluid met de Civic een stuk hoger. Nu kun je gerust in Duitsland met 200 over de Autobahn. De zitpositie is voor mijn 1.92m niet helemaal ideaal omdat de B-stijl dan je uitzicht belemmert maar dat went. Ik heb gekozen voor de Virtual cockpit wat er wel super uit ziet tov de standaard klokkenwinkel. Dat houdt wel in dat je in de optielijst ook de MMI+ en een ander stuurwiel moet kiezen, dat vond ik wel wat vreemd. Ik heb de indruk dat met de facelift deze opties zijn toegevoegd, als de auto van het begin af deze zaken had gehad, het misschien wat logischer was gemaakt. Nu kun je kiezen voor veel opties op de middendisplay of voor je maar soms ook allebei.
Het schakelen gaat in de diverse rijprogramma's moeiteloos, meestal staat hij in Comfort maar voor het verkeerslicht kun je hem met een korte klik is de S(port) stand zetten en even snel wegrijden.
Verder is de auto wel kleiner dan de Civic, dat is wel even wennen. Er kan wel het nodige minder mee maar gelukkig kan de achterbank naar beneden.
Zijn er dan ook nog minpuntjes ? Ja, het verbruik valt in de praktijk best tegen. Met de nodige kilometers op de snelweg (max 135 op de teller) heb ik op een tank nog nooit beter dan 1 op 14 gereden. Hij zou 1 op 20 doen theoretisch. Dat had in natuurlijk ook niet verwacht maar 1 op 14 is wel wat magertjes. Dat reed ik met de vorige auto ook en die had een wat belegen 1.8 zonder al die toeters en bellen.
Verder hen ik al bijna tien keer gehad dat tijdens het rijden de ACC niet werkt. De garage weet niet waar dat van komt en kent het probleem ook niet. Ik heb inmiddels uitgevonden wat je er aan kunt doen. Zet de auto stil, motor uit, motor aan en weer wegrijden. Werkt, maar voor een auto als deze wel een minpuntje. De cruisecontrol heeft een extra pookje bij het stuur waardoor je je in het begin nog wel eens vergist en de richtingaanwijzer gebruikt, dat zit bij veel andere merken op het stuurwiel. Bovendien kun je de cruisecontrol niet per 1km of 2km verstellen maar per 10. De logica hiervan ontgaat me, maar is helaas in de menu's niet anders in te stellen, ook niet door de garage.
Er zitten nu in de winder winderbanden om die iets smaller zijn dan ze zomerbanden en ook een kleinere velgmaat hebben. De winterbanden zijn nog duidelijk stiller dan de zomerbanden, iets wat ik niet had verwacht.
Al met al ben ik erg tevreden met de auto.
Update verbruik
- 16.000 km
Na een tijdje in de auto gereden te hebben ben ik er nu wel aan gewend. Het verbruik is me nu wat duidelijker. Ik rij normaal gesproken veel snelweg en dan haal je bij 135 op de teller een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 14. De auto kan ook wel zuiniger maar dan moet je meer op 80 wegen rijden. Met gebruik van de “lift and coast’ optie en een fluwelen voetje haalde ik laatst op een afstand van 50 km een verbruik van 1 op 20,8 volgens de meter. Niet verkeerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 1.0 TFSI Sport Lease Edition Navi|Clima|Sportstoelen|LMV
- 2018
- 167.517 km

Audi A3 Sportback 1.5 TFSI S-LINE AUTOMAAT | NL-AUTO! | PANODAK | LEDER / ALCANTARA | STOELVERWARMING | DEALER OH! | NAVI | CLIMA | CRUISE | PRACHTIGE STAAT!
- 2017
- 112.841 km

Audi A3 Limousine 40 TFSI quattro Advance Sport | PANORAMA | LED | CARPLAY | NAVI | ACC | TREKHAAK
- 2019
- 27.890 km