Audi A3 Sportback 1.0 TFSI Lease Edition (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.0 TFSI Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 22.500 km |
Eerste indrukken.
- 83 km
Na ongeveer 4 jaar in een Ford Focus 1.6 TDI (Wagon uit 2010) te hebben rondgereden, mocht ik begin van deze zomer een nieuwe leaseauto bestellen. Dan sta je meteen voor het blok... Wat is er allemaal binnen mijn budget beschikbaar en wat vind ik zelf mooi?
Na het nodige speur en een paar proefritjes kon ik een shortlist maken, met o.a. Golf, 308, 1-serie en A3. Maarja, dat begint het eigenlijk pas. Kies je voor een rijk uitgeruste Peugeot 308 of dan toch maar een kalere BMW of Audi.
Mijn voorkeur ging als snel uit naar een wat kalere Duitser. Dit kwam mede omdat ik regelmatig (ook op vakantie) problemen heb gehad met de EGR-klep van de Ford (probleem waardoor de turbodruk niet meer opbouwt ofzo). Dit heeft mij letterlijk 2x een halve vakantie gekost. Dit wil ik echt niet meer.
Net voordat ik bericht van de Lease Maatschappij kreeg om een nieuwe auto te bestellen (benzine tot mijn verbazing), kwam Audi de facelift van de A3 serie. Na contact met de dealer was mij ook bekend geworden dat er een speciale lease editie gemaakt zou worden. De kale Duitser werd al wat minder kaal. De kogel was door de kerk, maar wel was ik wat huiverig voor de 1.0 TFSI die er in zou liggen.
De A3 lease editie is gebaseerd op de Pro Line, wat betekend dat hij standaard sportonderstel, sportstoelen, drive select en nog wat andere dingen heeft. De term 'lease editie' geeft hem standaard MMI navigatie, cruise control, full led verlichting voor en achter (met dynamische richtingaanw. achter), armsteun en bestuurdersinformatie in kleurendisplay.
Gisteren (5-9-16) heb ik hem (eindelijk) opgehaald. De tijd tussen bestellen en levering is altijd te lang, maar daarin zal ik niet de enige zijn. Eerste indruk: heerlijk.
De sportstoelen zitten zijn goed af te stellen en zitten lekker. Het lederen stuurwiel voelt erg soliede. De afwerking van alles is gewoon een stuk beter dan in de Ford. Het vernieuwede MMI is snel te begrijpen en het draaiwiel (selectie ding) werkt echt heel soepel.
De LED koplampen geven een flinke lichtbundel en het resultaat is een erg goed verlicht wegdek. De richtingaanwijzer voor is misschien zelf wat aan de sterke kant. Als deze aanstaat, gaan ongeveer alle verkeersborden die je ziet mee knipperen.. ;)
Waar ik huivering was voor de 1.0 TFSI (welke ongv. hetzelfde vermogen heeft als mijn vorige Ford Focus TDI. 116 resp. 109 PK) is het een erg fijne motor. De driepitter heeft een erg leuk geluid, zeker als je in een versnelling lang doortrekt. Waar ik bang was voor een brom onderin de versnellingen, is dit inderdaad ook zo, hij gaat wel maar wel met tegenzin. Even terugschakelen is de oplossing. 130 in zijn 6 is wel erg prettig: eigenlijk geen motor geluid, alleen wind en de banden op het asfalt hoor je.
Met Drive Select kan je de stuurbekrachtiging en de gaspedaal respons naar eigen wens aanpassen. Deze heb ik beide in 'dynamic' staan, wat een sportieve stand moet zijn. Als je langzaam rijdt (bijv. inparkeren) stuurt hij erg licht, maar rijd je snel (bijv. snelweg) dat stuurt hij aanzienlijk zwaarder wat ik een fijn gevoeld vind.
De eerste kilometers zijn goed bevallen. Sportief rijden kan hier zeker in deze A3. Nu kilometers maken en kijken of het over een tijdje nog steeds zo is.
NB: betrouwbaarheid en gebruikskosten staan nu op 5, maar daar kan ik (nog) niets over zeggen
Bijna 4000km verder (incl. trip naar Zwitserland)
- 3.959 km
22 dagen verder en bijna 4000 kilometer (met een trip naar Zwitserland) ben ik inmiddels goed gewend aan de auto. Op de Duitse Autobahn zelfs 207 km/u gehaald! ;)
Wat mij vooral erg goed bevalt is het comfort. Of je nu 100 of 160 km/u rijdt, je hoort bijna de motor niet. Voornamelijk wind en wat banden geluid. Het stijve ondersteld is wel wat stijf voor een lange rit (alle hobbels voel je), maar in combinatie met de sportstoelen heb ik geen moment vervelend of oncomfortabel gezeten. Deze stoelen zijn een echte aanrader!
De bediening van alle instrumenten (navigatie, knoppen op het stuurwiel) voelen allemaal erg intuïtief. Ogen hoeven maar een fractie van de weg af om te checken of je het juiste doet.
De motor heeft voor het dagelijks gebruik meer dan genoeg vermogen. Versnellingsbak schakkelt snel en soepel. Het verzet per versnelling past goed bij de snelheid/vermogen van de motor. Ook op de Autobahn kan je lekker door rijden. Als je boven de 3/3500 toeren komt, zit er een heel erg lekkere brul/grom in de motor. Heerlijk geluid!
Het sportonderstel is voor een lange rit (als naar Zwitserland) wat aan de stijve kant, maar in de bochten stuurt het heerlijk strak. Weinig overhellen van de auto en in de bergpassen heb je echt veel grip. De auto veel meer hebben dan je denkt.
De LED-koplampen zijn erg goed uitgericht en het zicht is stuk beter dan bij mijn vorige auto (halogeen). Lichtbundel zorgt voor een goed verlichte rijbaan en het mistlicht is echt een lichtkanon. De dag-rijverlichting (de 'boze' oogjes), werken prettig mee. Andere weggebruikers gaan nu eerder aan de kant dan toen ik nog de Ford reed (dit is wel zo lekker ;)).
Al met al bevalt de 1.0 TFSI erg goed. De auto beweegt zich makkelijk en soepel door het verkeer. Het zicht rondom is goed en ruimtes zijn goed in te schatten. Qua verbruik zit ik gemiddeld op 5,6L/100km. Geen slecht resultaat.
Probleemloze 20.000km
- 22.500 km
Inmiddels heb ik alweer ruim 22.000 km gereden en nog erg tevreden over de auto.
Voor het dagelijkse woon-werkverkeer is het een erg fijne, stille en comfortabele auto. Als ik de trajectcontrole op de A2 rijdt, hoor ik enkele de wind en beetje de banden, nagenoeg geen motorgeluid. Met de winterbanden was er wel duidelijk meer bandengeluid te horen.
De sportstoelen zijn echt een aandrader. Ook voor de langere ritten stap ik soepel en fit uit de auto. Geen zere rug of stijfe kont. Ze zitten echt goed.
Het verbruik is ook niet geheel onbelangrijk. Tot nu toe heb ik (met toch enigzins sportieve rijstijl) een verbruik van 5.8L /100km (ca. 1 op 17) weten te behalen. Ondanks dat het maar een 1.0L motor, heeft hij zeker genoeg pit om menig andere auto achter je te laten ;) (ook op de snelweg).
Wat wel een nadeel is ten opzichte van andere automerken, is dat de internetverbinding alleen de eerste 3 maanden gratis is. Dit had ik toch enigzins kunnen verwachten, maar jammer is dit wel. Het is zeker geen gemis, maar toch af en toe erg handig om live-verkeer te hebben (dan maar flitsmeister aan ;))
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 1.5 TFSI Sport S Line Edition | Stoelverwarming | Massage | Full LED | Half leder | Navigatie | Sportstoelen | Climate control
- 2018
- 154.039 km

Audi A3 Sportback 1.0 TFSI Sport S-Line / Clima / Navi / LED / LMV
- 2017
- 106.366 km

Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI Quattro 180 PK S-Line Ambition Sport Edition Open Days | Unieke km.stand | Historie | Camera | Keyless | Adapt.CC | Nav | Full LED | NIeuwstaat
- 2016
- 18.122 km