Audi A3 1.9 TDI Attraction Pro Line (2004)

autoreview

Audi A3 1.9 TDI Attraction Pro Line (2004)

Signalement

UitvoeringA3 1.9 TDI Attraction Pro Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf192.000 km
KM-stand laatst212.000 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 9 maanden met deze fantastische auto.

  • 212.000 km

We gaan even terug naar juni 2011.
Voor mijn werk zou ik meer moeten gaan rijden. Hierdoor de keus gemaakt om voor een Diesel te gaan.
Ik wou een wat luxere auto hebben. Via via hoorde ik dat er een prachtige Audio A3 te koop stond in de buurt. Na wezen kijken en erin gereden te hebben was ik eigenlijk meteen verkocht. De auto zag en reed als nieuw!

De eerste 3.5 jaar had hij in de lease gezeten, waarbij er iets over de 150K mee gereden was. De laatste 3.5 jaar had de man hem in bezit waar ik hem van gekocht had. De auto reed alleen lange stukken in het weekend vanwege de werkzaamheden van de vorige eigenaar. Hij was vrachtwagen chauffer. Dit was ook de reden waarom hij hem uiteindelijk weg wilde doen. Het werd allemaal te duur en hij reed er te weinig mee.

Alle boekjes waren ingevuld en op onderhoud was niet bezuining.
Ook lag een bijna nieuwe 17 inch velgenset onder met nieuwe banden.

Uiteindelijk voor 8500 euro overgenomen. Geen hele slechte deal gezien de toestand van de auto.

Nu ik de auto een kleine 9 maanden heb en ongeveer 20K heb gereden, ben ik nog steeds zeer tevreden.
Eigenlijk rijdt de auto nog als nieuw en loopt de motor feilloos. Hij klinkt als hij koud is wat rauw, maar na een 10-15 kilometer is dat weg.

Problemen:

Eigenlijk weinig problemen gehad met deze auto gezien de leeftijd en de kilometerstand.

Long life beurt + controle:
Na aanschaf direct weggebracht voor long life beurt en conrole voor de algemene staat van de auto.
Olie is ververst (5W30) alle filters zijn vervangen. Uit de algemene inspectie kwam naar voren dat de auto in prima staat was.
Kosten waren iets van 200 euro.

Cruise control:
Deze weigerde soms dienst. Dit bleek de remschakelaar te zijn. Deze is vervangen en de problemen waren opgelost. Kosten 25 euro.

Achterruiterwisser motor:
Deze piept een beetje, nog niet opgelost.

Februari 2012 APK:
Tijdens de APK bleek dat een van de achterremmen vast zat. De boel was hierdoor te warm geworden, waardoor de schijven en blokken vervangen moesten worden. Voor de rest prima in orde. Totale kosten incl. de APK waren 400 euro. Ook ging er een halve liter olie bij. Verbruik vond ik dan wel netjes. halve liter op iets meer dan 15K.

Offertes:
In het najaar wil ik weer een beurt laten uitvoeren. Dit incl. distributiewissel. De riem zit er dan ruim 5 jaar op en nadert rond die tijd de 110-120K. Kosten zullen rond de 500 euro liggen. Hiervoor heb ik 3 offertes opgevraagd.
Waarschijnlijk zal ik rond die tijd ook mijn startmotor laten vervangen. Ik merk dat hij de laatste tijd net even wat meer keer moet ronddraaien als de motor volledig warm is (starten binnen 10 minuten naar het uitzetten).

Tuning:
In augustus 2011 heb ik de A3 laten tunen naar 138 PK. De 105 PK was eigenlijk wel voldoende, maar wou toch wat meer.
Uiteindelijk ben ik blij dat ik dit gedaan heb. Het rijden wordt zo nog leuker. Vooral in zijn 2 en in zijn 3 geeft de auto een flinke boost waardoor hij goed vooruit gaat. Tussensprintjes zijn gewoon leuk. Ook klinkt de motor anders, net alsof hij meer loskomt.

Xenon:
In december 2011 heb ik Xenon verlichting laten inbouwen. Gewoon wit licht (4300K) in plaats van wat blauwig. Wat een verbetering is dat zeg. Alleen het afstellen koste wat tijd aangezien het licht wat verstrooid werd. Na het schoonmaken van de reflector en koplamp unit is er een mooie bundel over. De set zelf zat er met een half uur in.

Buitentemperatuur:
In december 2012 heb ik de deze sensor laten activeren bij de dealer. Zij zeiden dat dit eerst niet kon, maar volgens informatie via internet was dit wel mogelijk. Persoonlijk vind ik dit namelijk een leuke optie. Het was via de software uiteindelijk zo gelukt. De temperatuur staat nu onder het klokje weergegeven. Kosten waren iets van 40 euro.

Kilometerteller:
Hiervoor moet ik nog wel eens naar de dealer toe. De snelheidsmeter heeft namelijk een flinke afwijking omhoog. Dit viel me al snel op met GPS.
Bij 80 kilometer per uur was dit ongeveer 6 kilometer. Bij 100 kilometer per uur was dit ongeveer 9 kilometer. Bij 130 kilometer per uur ongeveer 13 kilometer. Daarna werd het weer minder. Bij 160 kilometer per uur was het ongeveer 10 kilometer. De dagteller werkt dan wel weer goed. Na precies 10 kilometer hectopaaltjes gaf de dagteller 9.9 kilometer aan. Een verschil van maar 100 meter.
Hiervoor moet ik nog langs de dealer. Wellicht dat dit via software in te stellen is. Want een verschil van 13 kilometer vind ik eigenlijk te groot. De banden zijn het niet. Deze schelen nog geen procent in afrolmaat met origineel.

Verbruik:
Het verbruik variert tussen 1 op 15 en 1 op 19 met een gemiddelde van 1 op 17.2.
1 op 15 was in februari 2012 toen ik geen echte lange stukken in de barre kou had gemaakt.
1 op 19 was tijdens een lange rit van Zeeland naar Groningen met cruise control aan zonder files.
1 op 20 haal ik dus niet, maar ik ben niet ontevreden. Bandenmaat is natuurlijk met 225 wel wat breder dan normaal.

Toekomst:
Een ding.. ik hoop nog lang in deze auto te mogen rijden!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.