Audi A3 1.9 TDI Attraction Pro Line (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 1.9 TDI Attraction Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 159.000 km |
KM-stand laatst | 179.000 km |
Eerste 10k
- 169.000 km
Op 17 Oktober 2011 was het zover, ik mocht mijn eerste dieseltje op gaan halen in het verre Herwers Renault in Neede. Mijn derde auto, na een Fiat Barchetta en een citroen c2. De keuze voor een dieseltje was snel gemaakt omdat ik elke week ongeveer 500 km rijdt en toch wat zuiniger wilde gaan rijden.
De zoektocht naar een goede audi a3 diesel vanaf 2003 was geen makkelijke. Ik ben zelfs bijna opgelicht bij een handelaar in Apeldoorn, het kenteken van de auto kwam niet overeen met welke hij adverteerde. Had ik meer op deze site gekeken had ik allang geweten dat bij handelaar en Apeldoorn een 'no go' ontstaan.
Deze audi a3 kwam ik via autoweek.nl tegen bij een dealer helemaal in het oosten van het land. Er zat geen foto bij de advertentie en dat was mijn geluk! Ik heb de auto gekocht met 6 maanden bovag garantie, dit was voor mij ook een vereiste!
Het betreft de Attraction pro line, dat wil zeggen dat het een standaard uitvoering is (viel me tegen hoe standaard), maar wel met leuke extra's zoals cruise control en een armsteun. Belangrijke zaken als een boordcomputer (zat zelfs op mijn citroen c2 standaard) en mistlampen ontbreken echter op deze uitvoering.
De keuze is gevallen op de 1.9 TDI omdat deze een stuk betrouwbaarder bleek te zien in deze jaartallen (zie ook audiforum.nl). Deze heb ik wel laten chippen zodat hij even veel pk heeft als de 2.0 TDI, namelijk 140. Al moet ik toch zeggen dat die nog wel een stuk krachtiger aanvoelde toen ik er in proefreed.
De eerste tienduizend kilometers zijn mij tot nu toe zeer goed bevallen, op wat kleine probleempjes na. De 1.9 TDI verbruikt ongeveer 1 op 18 met normaal rijden, waarvan ongeveer 90 procent snelweg kilometers, dit komt redelijk overeen met wat ik had verwacht, had misschien wel iets zuiniger gehoopt. Na het chippen is dit onveranderd gebleven. Over de motor is verder niks slechts te vermelden, een beetje gehorig maar hij doet wat hij moet.
Het comfort in de auto is een wereld van verschil met de citroen, de stoelen voelen heerlijk aan en na een rit van 3 uur stap je lachend uit. Ook kan er prima gereden worden met 4 lange mensen in de auto zonder dat er benen in de nek hoeven.
Wat mij wel opvalt is dat sinds dat ik de audi heb al 3 keer lampjes kapot zijn gegaan, de eerste week mijn remlicht en achterlicht en in de maand daarop het voorlicht. Allemaal geen ernstige dingen maar ze vallen wel buiten de Bovag garantie. Ook heb ik al een keer de olie bij moeten vullen binnen krap 10 000 km.
Dan is er nog het probleem met de versnellingsbak wat hopelijk niet ernstig is, sinds dat ik de auto heb, heeft hij als die koud is af en toe moeite om naar de 3 te schakelen. Hij geeft dan een soort lichtknarsend geluid, dit gebeurt echter alleen als je bij 1400-1700 toeren overschakeld (wellicht te vroeg?). Hij is hiervoor al een keer terug geweest naar de dealer en die konden het niet merken, het vervelende is dat het maar soms voorkomt. Het hier iemand een idee wat dat kan zijn?
De gebruikskosten vallen tot nu toe heel erg mee, diesel is gelukkig een stuk goedkoper dan benzine, en op een volle tank kan ik makkelijk 870km rijden. Wegenbelasting is helaas wel duur, maar dat weet je als je diesel gaat rijden.
Overal een hele fijne eerste 10 000 kms en hopelijk blijven de kosten beperkt tot een kapot lampje zo nu en dan.
Helaas
- 179.000 km
Na het genieten van elke kilometer in de audi is er abdrubt een eind aan gekomen. Op een kruising vlak bij mijn huis worden mijn vriendin en ik aangereden door een jongen die met 70 door rood knalt. Gevolg, Audi total loss. En een verzekering geschil omdat de jongen dacht dat hij door oranje reedt.
Al was ik erg erg blij dat ik niet in mijn citroen C2 zat! Mijn vriendin en ik stapte zonder schrammen uit!
Toch wil ik de laatste 10 000km beschrijven.
Ook in de afgelopen 10000 kilometer ben ik weer bevestigd in mijn mening over deze auto, wat een prachtbak! Op wat kleine dingen na geen problemen gehad met de Audi. Ik krijg nog steeds elke week complimenten over hoe mooi de auto er nog uitziet.
Bij 172000km sta ik langs de kant van de a1 met een temperatuur van -1. Wat blijkt, een slang van de koelvloeistof is doorgerot. Dit is bij Herwers in Neede meteen onder garantie verholpen. Leuk detail is dat de man van de Anwb vroeg of de auto net nieuw was, omdat hij er nog zo goed uitzag (auto van 9 jaar oud). Hulde voor de lak van Audi!
In Maart dit jaar een ritje over de autobahn in Duitsland mogen maken. De auto heeft totaal geen moeite met een snelheid van gemiddeld 180kmph, het gemiddelde verbruik op dat stuk van 1 op 10 valt me nog erg mee.
Het overall verbruik van de auto valt me een beetje tegen.
Ik rijdt gemiddeld 1 op 17 terwijl ik mij bijna altijd aan de snelheid houdt en als een rustige rijder wordt getypeerd door mijn vrienden. De stukken die ik rijdt zijn vaak van Enschede naar Voorhout (200km) dus ook daar kan het niet aan liggen.
Naast het verbruik kan ik weinig slechts bedenken over de auto, ja de 1.9 tdi klinkt een beetje als een tractor, en ja het windgeruis op de snelweg is vrij goed te horen binnen.
Dit zal helaas mijn laatste verslag over de auto zijn. Voor iedereen die twijfelt of die hem moet kopen kan ik aanraden dat zeker te doen! Ook qua veiligheid is het een goede auto heb ik proefondervindelijk mogen ervaren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.