Audi 80 2.0 E 90pk (1994)

autoreview

Audi 80

Signalement

Uitvoering80 2.0 E 90pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst153.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Erfstuk in zeer goede staat

  • 153.000 km

Mijn 8e auto en tweede Audi. Volgorde:
Audi 100 2.8 V6
BMW 750i E38
BMW 530iA V8 E34
BMW 728i E38
Volvo S80 2.4 170
BMW 520i 24v E34
BMW 530iA V8 E34 (mijn huidige auto)
Audi 80 2.0 (mijn vriendin haar auto)

Mijn vriendin en ik waren aan het rondkijken voor een tweede auto. Ik rij ongeveer 30.000 zakelijk en heb van maandag t/m vrijdag de BMW nodig. Mijn vriendin moet iedere vrijdag naar de Universiteit Utrecht kunnen en wilde na een hoop gezeik echt onafhankelijk van het openbaar vervoer worden.

Toevallig (en helaas) stierf een oudoom van me. Hij liet een Audi 80 na met 2.0 90 PK. Deze auto heeft hij na zijn pensionering begin jaren 90' nieuw gekocht bij de Audi dealer in zijn buurt. De auto is daar ook onderhouden. Het onderhoudsboekje is nauwkeurig bijgehouden.

We hebben even proefgereden en konden voor enkele euro's de auto overnemen. Omdat mijn oudoom een huis had met in totaal 3 garages (geen grap), stond de Audi altijd binnen. Dat is aan de lak ook te zien.

Opties:
- Schuifdak
- Stuurbekrachtiging (voor zover dit een optie was)

Ja die optielijst is niet zo lang. Er zit geen Airco in, geen elektrische ramen, niks. Dat is dan maar zo! De lage aanschafprijs van enkele euro's rechtvaardigt een wat sobere uitrusting.

Zoals vermeld, ziet de auto er heel goed uit. Lak in prima staat, nergens roest, geen diepe krassen en alle kunststof lijstjes in orde. Daar valt verder dus niet veel over te vertellen.

De techniek is goed bijgehouden. De riemen zijn in orde, remmen zijn goed en de banden hebben ruim voldoende profiel. Om een schone start te maken, heb ik de koelvloeistof, stuurolie en motorolie ververst. De remvloeistof komt nog wel een keer.

Ik heb de onderkant van de auto stof / vetvrij gemaakt en in een beschermlaag van vloeibare bitumen gezet. Prachtig spul voor de roestwering. Toen zag ik ook dat de Audi is uitgerust met een lastafhankelijke remkrachtverdeler. De Audi heeft dus GEEN ABS maar is ook niet geheel "onveilig" qua remmen door deze remkrachtverdeler. Dit werkt mechanisch o.b.v. het leunen van de auto naar links en rechts.

Wat de overige techniek betreft, ik zal even moeten wennen aan de monopoint injectie. Tot nu toe heb ik alleen auto's gereden met multipoint systemen. Bij dit monopoint systeem heb je een centrale injector en een iets andere werking van het gasklephuis. Ik denk dat het een redelijk onderhoudsvrij systeem is dus zo vaak zal ik er niet mee te maken krijgen.

Qua rijden is het een fijne "doorsnee" auto. Je zit niet in een auto met een sportieve wegligging zoals de BMW maar het is zeker geen gevoelloze auto. De vering en demping is prima voor een meidenauto. Wat ook een best goed punt is, is dat de auto redelijk stil is bij 120 qua wind. Misschien wel iets beter dan de 530i V8 die een fors hogere cataloguswaarde heeft en uit hetzelfde tijdperk komt. De betrekkelijk goede windisolatie wordt dan weer tenietgedaan door een motorblok dat 3600 RPM draait. Dat geluid is niet geïsoleerd. Onder de motorkap en bij het schutbord is ook amper isolatiemateriaal te vinden. De BMW daarentegen, zit er vol mee. Ik kijk nog of ik als hobbyproject die isolatie kan verbeteren. Ook gaan we er een aftermarket cruise control systeem in stoppen. We rijden voornamelijk snelweg.

Over het verbruik kan ik simpel zijn, de auto doet structureel 1 op 12,5 - 13. Zuiniger dan 1 op 13 halen we niet en meer dan 1 op 12,5 heeft ze ook niet nodig.

Voorlopig zie ik de Audi 80 als een handige daily driver. Een echte snelwegauto is het niet door het luide motorgeluid. Hij is qua vering en windisolatie weer wel snelwegwaardig. Als je veel stad en streek rijdt, is een Audi 80 een prima auto.

Qua prijzen is het een gunstige auto. Zoekende op de voor mij gebruikelijke onderdelenwebsites, zie ik een hoop onderdelen voor prijzen van niks. Deze auto onderhouden kan dus voor een appel en een ei.

Wordt vervolgd.


Update - November 2015
We hebben nu ongeveer 8.000 kilometer in de Audi gereden. Vooral mijn vriendin rijdt in de Audi. Ik heb de Audi 2 weken gebruikt toen de BMW even stil stond in afwachting van een zelf gereviseerde automaat.

Op een brug heb ik de wat lawaaierige uitlaat bekeken en ik denk dat een of beide dempers van binnen rot zijn. Een nieuwe uitlaat van een acceptabel Europees aftermarket merk incl. alle bevestigingsmaterialen kost nog geen 200 euro dus ik denk dat ik er een keer een nieuwe uitlaat onder schroef. De rest van de auto is tip top dus we kunnen best de zaak voor 200 euro afmaken. Mjin BMW 530iA ga ik compleet restaureren. Omdat ik bij de BMW de geluidsisolatie ga optimaliseren (een uber snelweg auto maken) begin ik door op de Audi 80 te experimenteren. Na montage van de uitlaat kijk ik naar de geludisverbetering en vervolgens ga ik met zelfklevend materiaal van DoDo Mat werken onder de motorkap en tegen het schutbord aan. Ik ben benieuwd of ik de Audi lekker stil kan krijgen.

Verder wil mijn vriendin de auto minstens 2 jaar houden. Ik heb daarom preventief de waterpomp, distributie, multieriem, v-riem, bougies, rotor en verdelerkap vervangen. Al deze onderdelen samen waren nog geen 250 euro. Dan hebben we het ook nog eens over A-merken. Bosch, SKF, Contitech. Omdat ik alles zelf kan, is de arbeid 0. Op de zaterdag was ik anders toch maar in bed blijven liggen.

Wel moet ik erbij vermelden dat de brandstofpomp kapot ging. Dit gebeurde zomaar ineens tijdens het rijden op 20 meter afstand bij mijn schoonouders. Ik heb meteen de juiste brandstofpomp besteld voor 90 euro (Bosch) en deze kon er een week later in. Sindsdien geen problemen meer. Om de auto winterklaar te maken zijn 2 winterbanden aangeschaft. Ik had nog 2 goede banden met 6mm bij de auto gekregen. De andere 2 waren 4mm en heb ik weggegooid. Er liggen nu 4 Dunlops op.

Kosten tot nu toe:
Aanschaf 300 euro
Radio, interieur wat laten opknappen, nieuwe matten & kleinigheidjes: +- 350
Flinke beurt, vloeistoffen incl. rem, 2x winterbanden + brandstofpomp: +- 550

We zitten dus voor 1200 euro in deze auto. Check je marktplaats, heb je voor 1200 euro geen uitstekende Audi 80. Dat doen we dus goed. De uitlaat die ik er onder zal zetten gaat dit totaalbedrag naar +- 1500 euro brengen.

Voor 1500 euro een goede auto met bijna perfecte karosserie en al het mogelijke onderhoud uitgevoerd. Wat een deal :-)

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens