Audi 80 2.0 E 90pk (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 80 2.0 E 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 69.770 km |
KM-stand laatst | 70.735 km |
Aanschaf en ophalen
- 69.990 km
Na enige tijd te hebben gezocht en nodige speurwerk de bolide aangeschaft. Di na eerder proefritten in Duitsland en Nederland. Het werd een wagen uit Neumünster aantoonbaar van de eerste eigenaar met een kilometerstand van 67.970. Redelijk onderhouden lak in uitstekende staat. Proefrit beviel en leidde tot koop. Wagen heeft een schuifdak wat meehielp in besluiten.
Na nodige gedoe omtrent overdracht op naar Nederland met de auto. De rit uitstekend doorstaan. Stil, comfortabel en op grond van de meterstanden opmerkelijk zuinig. Voelt ook allemaal erg degelijk met goede wegligging.
Wat nu?
Aanmelden bij RDW en aangifte BPM (vrij van BPM na 17,5 jaar) doen.
Dan check bij eigen garage en keuring.
Wordt vervolgd.
Garage bezoek
- 70.593 km
Auto heeft na keuring RDW en akkoord belastingdienst een Nederlands kenteken gekregen. Verzekeren was ineens niet zo makkelijk. Zelf.nl bijvoorbeeld verzekerd niet wanneer de auto niet origineel RDW registratie heeft. Dus maar andere maatschappij die wel wil.
Het garagebezoek was even verrassend als positief. Bij vraag of er gekeken kon worden naar dimlichtlampje, bleek dat het oliedruk lampje er niet in zat en er een bypass was gelegd naar temperatuur waarschuwing. Wat was er loos? Welnu de oliedruk is te hoog namelijk 5,8 bar, terwijl deze 3,5 of zo moet zijn. Voor verhelpen daarvan motorblok gespoeld, oliedruk sensoren vernieuwd, olie vervangen met filters, oliepomp en kleppen gecontroleerd, carterontluchting gereinigd. Alles tip top in orde, maar de te hoge druk blijft. Blok en pomp in uitstekende schone staat. Met één opmerking; de oliepomp is van hetzelfde serienummer als origineel beschreven, echter met de toevoeging B in plaats van A. Dit kan de oorzaak zijn van de te hoge druk.
Verder bougie kabels en verdelerkap met rotor vervangen, gekeurd, kofferbak licht gerepareerd en wat kleine dingetjes.
Al met al best veel gedaan. Motor en auto verder in uitstekende staat. Bij garage is door twee bezoekers gevraagd of de auto te koop is. Da's wel leuk om te horen.
Nu tijd te rijden dus en ervaringen opdoen.
Wat komt er aan; distributieriemen en oliepomp.
Ervaringen volgen elkaar snel op
- 70.735 km
Nadat ik de automobiel (probeer term bolide even te ontwijken :-) ) had opgehaald eerst wat ritjes in de stad gehad. Het was genieten en nog eens genieten. Met gevoelens van een glorieuze grootsheid wist ik mij door de Haagse straten te bewegen. Dat op een manier die in mijn beleving niemand had.
Zondag was dan de dag met een rit buiten de stad. Van Den Haag naar Lisse en terug. Gaande de heenreis leek alles normaal. Het olielampje brandde vertrouwd continue en de motor gromde stil in het goed geluid geïsoleerde motorruim.
Vanaf de snelweg komend voor het eerste verkeerslicht zie ik het olielampje uit gaan. Eerst komt een intens gevoel van geluk in mij naar boven. Zou de motor herstellen van een soort van griepje? Direct daarop merkte ik een brandlucht op. Eerst keek ik naar buiten en om mij heen. Dit kon toch niet van mijn automobiel zijn?
Al snel werd de lucht sterker en intenser. Een verloop wat zich kwardratisch leek te manifesteren. Snel ramen open. Er was overigens geen rook te zien. En er waren geen afwijkende geluiden te horen. De motor draaide en draaide.
Toch maar snel naar een stopplaats voor een visuele check van de motor.
Op de stopplaats de motorkap geopend. Niks te zien! De lucht nam langzaam af. En hoe vreemd ook.... ik was dol gelukkig over het feit dat het olielampje veilig en vertrouwd weer was gaan branden.
Op de terugweg deed hetzelfde verhaal zich voor. En dat was een echte teleurstelling, die er toe leidde dat ik de wagen dezelfde avond parkeerde voor de deur van de Binnenstadgarage in Den Haag.
De volgende dag contact gehad met de garage. Deze gingen op onderzoek uit! En dat was even spannend. Afwachten dus.
De uitkomst was dat het instrumentarium kortsluiting op de printplaat had. Die printplaat was gaan gloeien en smelten. Daar Daar zou ook het oliedruk probleem kunnen zitten qua signalering. Nameten van de oliedruk liet namelijk geen afwijkingen zien.
De oplossing was het vervangen van het instrumentarium voor een die gebruikt was. Na plaatsing en nodige metingen werkt alles weer prima. Continue oliedruk waarschuwing is weg en ik ben een toerenteller rijker. Wat een opluchting!
Nu de echte rijervaringen gaan opdoen. Binnenkort naar familie in Duitsland.
En wat leuk overigens de reacties zo op dit forum. :-)
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Audi wordt groener met vetplantjes

Audi wil uitstel Euro 7, Skoda dreigt met fabriekssluiting

Audi A4 wordt A5, A6 wordt A7

Hoe de Audi 100 C3 nog lang voortleefde in China

Praktijkervaring Audi A3 (2012-2020): dit vinden eigenaren van hun auto
