Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2005)

autoreview

Alfa Romeo 166
Alfa Romeo 166Alfa Romeo 166Alfa Romeo 166Alfa Romeo 166Alfa Romeo 166Alfa Romeo 166Alfa Romeo 166Alfa Romeo 166Alfa Romeo 166Alfa Romeo 166Alfa Romeo 166Alfa Romeo 166 - interieurAlfa Romeo 166 - interieurAlfa Romeo 166Alfa Romeo 166

Signalement

Uitvoering166 2.4 JTDm 20v Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf173.000 km
KM-stand laatst225.000 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

5 cilinder roffel

  • 212.000 km

Nu reeds 2 jaar geleden maar weer eens de gok gewaagd om een alfa te kopen, zoals sommigen dat zo mooi verwoorden. Voor mij een gok omdat mijn laatste alfa een alfasud was met een dramatisch einde..
Natuurlijk wist ik dat het merk kwalitatief enorme sprongen voorwaarts heeft gemaakt sinds 1982 (bouwjaar alfasud) maar een motor die in vlammen opgaat vergeet ik nu eenmaal niet zo snel.

Ik heb mijn alfa 166 bij een alfa dealer gekocht. Ik kon daar mijn BMW relatief goed inruilen en de aanschaf van de 166 was meer dan redelijk. Na een proefrit waarbij de auto stilviel (ongelooflijk maar waar) toch besloten de auto te kopen. Achteraf denk ik wel eens dat ik dat dus al onbewust de dag daarvoor had gedaan, want wie koopt er nu een auto die bij de proefrit stilvalt. Enfin, de jeugdige verkoper wist mij te overtuigen dat de brandstof op was en dat de meter niet heel nauwkeurig was. Ik heb daar nog steeds mijn twijfels over, maar de auto voelde goed en het probleem hadden ze heel snel verholpen. Wel merkte ik op dat er een trilling in het stuur zat en een soort speling in de aandrijflijn. De verkoper begreep volgens mij niet goed wat ik bedoelde of deed net alsof. Anyway, ze zouden de auto nog helemaal nalopen en beloofde dat alles tip top zou zijn bij aflevering. Twee weken later de auto opgehaald na mijn werktijd nog vlak voor 18.00 uur. Eenmaal op de snelweg merkte ik dat de trilling nog niet weg was en de andere euvels ook nog niet. Maar ja, de toko was inmiddels dicht en ik wilde hem ook gewoon even voor mezelf hebben. Ik had een jaar garantie bedongen bij de aanschaf dus geen zorgen. Een nadeel was wel dat deze dealer ver van mijn huis gelegen was, zeker omdat ik nog 3 keer ben terug geweest voordat alles verholpen was: 2 nieuwe aandrijfassen, nieuw vliegwiel, nieuwe schijven en blokken voor en een nieuwe koppeling. Mooi allemaal onder garantie maar wel allemaal met de nodige ergenis omdat ik, als relatieve leek, tot 3 keer moest aangeven dat het niet klopte bij een alfa Romeo dealer. Ik ben wel altijd heel netjes en correct geholpen met gratis vervangend vervoer. Na een jaar hebben ze ook nog de helft van het vervangen van de draagarmen voor vergoed onder de garantie, omdat ik dat al een paar maanden daarvoor had aangegeven. Ook dat duurde even voordat ze dat ook vonden. Mijn conclusie hierover is dat de auto niet goed was bij aflevering en dat ze hun werk helaas in 3 stappen uiteindelijk wel goed hebben gedaan. Onnodige ergenis over de dealer, eigenlijk niet over de auto.

Nou genoeg over deze lange moeizame inleiding. De auto zelf. Hij blijkt getuned te zijn. Wist ik niet maar daar kwam ik achter toen ik hem bij Sam van lingen wilde laten tunen. Dat verklaart waarom dit ding zo onbeschaamd snel is: 210 pk en 430 nm voor 1515kg. Op de Duitse snelweg haak ik leuk aan bij vrij nieuwe 530diesels. Hij trekt fluitend naar de 230 en ik heb dan nog ruim over. Maar ja, vrouw en kind in de auto dwong mij tot afremmen.
Minder is dat je in zijn tweede versnelling vaak het vermogen niet kwijt kunt, zelfs op droog asfalt rechtuit. Ook het verlaagde
onderstel verandert daar niks aan. En dan laat Squadra tuning nog niet eens de volle bult vermogen/koppel los in eerste, tweede en derde versnelling. ik begrijp waarom.
Zijn geluid is fantastisch. Ik heb er een sportuitlaat onder en dat ik combinatie met de 5 cilinder ROFFEL is gewoon heerlijk. Een reden om de tien luidsprekers wat zachter te zetten (prima geluid overigens in de stereo met equalizer etc). De luxe aan boord was weer een stapje meer dan in mijn BMW. Eigenlijk zit alles erop: leer, navi, xenon, pdc, electr verst stoelen en verwarmd etc

Het verbruik is meer dan prima gezien de kracht van de motor en de grootte van de auto. Ik rijd ongeveer 1 op 14, hoewel de boordcomputer een mooier cijfer laat zien, maar die kan vreemd genoeg niet rekenen. Ik vermoed dat dit door de chip tuning komt. Iemand ook deze ervaring? Of zijn het de Italianen weer eens die te veel opscheppen. Tijdens mijn rit naar Toscane (1350 km in 12 uur met een kleintje die toch steeds 30 tot 45 minuten pauze nodig heeft) heb ik redelijk laag gevlogen en was mijn verbruik 1 op 14. Ik heb het 3 keer nagerekend en kon het nauwelijks geloven (volgens mijn Italiaanse boordcomputer 1 op 16,3, onmogelijk natuurlijk).

De kosten vallen me tot nu toe niet tegen. Dit heeft natuurlijk ook te maken met wat je verwacht ( ik was nogal huiverig door mijn Alfsud ervaring) maar naast de jaarlijkse beurt heb ik alleen 1 keer een pakking bij het spruitstuk moeten laten vervangen, mogelijk op een drempel aangetikt. Alle kosten in het begin werden vergoed onder garantie en zijn mijn inziens achterstallig onderhoud die de garage bij aflevering al op orde had moeten hebben. Wel denk ik dat de tuning de aandrijfassen etc eerder heeft doen slijten.

Anyway, ik geniet volop van de auto door het mooie uiterlijk, het mooie interieur, de mooie roffel en de emotie. Want autorijden is voor mij nog steeds een emotie. Iets dat ik in mijn Duitse voorgangers miste. De kosten zijn ongeveer gelijk, als je de ellende van het begin niet meerekent. Ik denk hierna weer een alfa te kopen. Wellicht wacht ik op de 169. (Of Giulia als die groot genoeg is)

vervolg 11 maanden later

  • 225.000 km

Na 11 maanden maar weer eens een update. Ik heb dit jaar niet zoveel gereden door wat veranderingen in mijn woon-werk verkeer maar ben nog steeds erg tevreden. Ik heb veel hele korte ritjes gereden wat niet het sterkste punt is van deze auto omdat deze ritjes vaak veel drempels bevatten. Maar ook dan is het zo heerlijk vertoeven in deze alfa: heerlijke warme stoelen in de winter en perfecte audioinstallatie met 10 luidsprekers en 12 kanaals equalizer. In de zomer vaak even het raampje open om de sportuitlaat heerlijk te horen roffelen. Nee, over genieten geen gebrek bij deze auto.

Ook het verbruik is erg gunstig voor een auto van dit formaat en vermogen. De kleine ritjes van 3 tot 8 km in de winter door de stad leveren 1:11 op. Gemiddeld rijd ik 1:14. En recentelijk ben ik eens modern gaan rijden met vroeg opschakelen (30 km in 3, 45 km in 4, 65 km in 5 en 80 in 6), zodanig dat de auto nog soepel en zonder morren rijdt. Dit levert mij een verbruik op van 1:20!! De boordcomputer toont dan 4.2 l/100km maar deze is een leugenaar. Deze ritjes zijn dan ongeveer 30 km lang, deels door Haarlem, deels snelweg (max 110km) en deels provinciaalse weg. (mijn woon-werk verkeer is recentelijk weer iets toegenomen).

De kosten blijven ook binnen mijn normen. Ik breng hem alleen naar de alfa dealer en dit heeft mij recentelijk 210 euro gekost voor kleine beurt met APK.

Problemen: De auto maakt vlak na de start een gierend geluidje dat verdwijnt na 20o m rijden. Het lijkt op het geluid van een gierende V-snaar maar dat is het natuurlijk niet. Ik weet bijna zeker dat het wederom de pakking is van het uitlaatspruitstuk. Bij het warmer worden sluit deze weer goed. Toch maar eens laten verhelpen maar dat zijn behoorlijk wat arbeidsuurtjes... (minder).
Een ander probleempje is het cuppen van de achterbanden. Dit heb ik recentelijk laten bijslijpen met redelijk goed resultaat. Vrijwel geen cup-geluid meer.

Samenvattend ben ik nog steeds erg tevreden. Hij laat me niet in de steek, is betrouwbaar (tot nu toe) en rammelt geheel niet. Daarbij komt dat ik 'm nog steeds erg mooi vind, zeker voor zijn leeftijd en erg veel luxe heeft aan boord. Jammer dat er voorlopig geen opvolger meer komt.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens