Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark L (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 166 2.0 T.Spark L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 198.000 km |
KM-stand laatst | 252.000 km |
ERVARINGEN
- 252.000 km
Bij het verschijnen van de Alfa 166 was het mij direct duidelijk dat ik er ééntje wilde hebben. Aanvankelijk hield de angst voor de afschrijving mij af van een privé-aankoop, en in de lease-contracten van mijn werkgevers paste hij telkens niet, dus kwam het er niet van. En de auto die ik tot die tijd reed was ook niet echt onprettig...
In 2005 toch zelf een Twin Spark aangeschaft. Ik houd zelf niet zo van diesels, en hoewel de V6 een geweldige motorisering is, vond ik die weer te zwaar in de neus, keek ik wat op tegen het hoge brandstofverbruik daarvan en bovendien vond ik toen dat je in NL \'toch niets aan dat vermogen had\'.
Van dat laatste ben ik wel \"ietwat\" teruggekomen (zie ook mijn vorige auto... ;).
Maar soit, de Twin Spark is een heel prettige motorisering voor deze auto. Wanneer je sportief wilt rijden, met een mooi geluid, is dit toch een wagen waar je veel plezier aan kunt beleven. Hij daagt je soms echt uit om harder te gaan, en doet dat met veel plezier (alsook voor de bestuurder!).
Lange reizen zijn werkelijk fantastisch, je kijkt er zowaar naar uit. De stoelen zijn geweldig (daar had ik in een eerder Alfa verleden al kennis mee gemaakt, en was absoluut een extra reden om naar een Alfa uit te kijken), en de auto is echt ongelooflijk stil.
Ik heb bewust een exemplaar gekocht met vrij veel kilometers. Ik heb diverse 166\'s bekeken waarbij aan de kilometerstand was gerommeld, en dit was de eerste die een \'eerlijke\' indruk maakte. Bij een zoektocht naar een 156 voor een familielid was al duidelijk geworden dat dat schering en inslag is bij Alfa\'s, helaas.
De onderhoudshistorie was bekend, de eerste 150.000 km waren in drie jaar bij elkaar gereden (dus veel snelweg). De auto had vlak voor mijn aankoop nieuwe banden gekregen en daarnaast onderhoud bij (helaas) de Kwik Fit. Dat betekende voor mij direct opnieuw onderhoud laten plegen, want ruitenwissers waren zeer lawaaiig en de olie die men daar gebruikt is bij eerdere ervaringen van mindere kwaliteit gebleken. Het latere onderhoud bestond eigenlijk alleen uit de obligate verwisseling van vloeistoffen, filters en riemen, Slechts een paar items zijn voortijdig stuk gegaan, zie hiertoe de lijst.
Onderhoud doe ik af en toe zelf, als mijn hoofd daarnaar staat, en de 166 leent zich daar goed voor. Niet dat dat vaak nodig is, want in mijn beleving zijn de problemen die zich hebben voorgedaan allemaal in de categorie \'normale slijtage\' aan te merken. Dit uitgezonderd een veer van de voorste wielophanging die voortijdig de geest gaf vanwege roestvorming.
Het verbruik valt mij voor een auto van dit formaat mee, de boordcomputer vindt het 1:10,8 gemiddeld, wat in de praktijk vrij dicht bij de waarheid van 1:10,5 ligt.
Verder een superfijne wagen!! Ja hij is wat zacht geveerd, ja de lak is wat kwetsbaar, ja ik had liever xenonverlichting gehad. Maar het design is vrijwel tijdloos, de stoelen zitten heerlijk, de radio is (wanneer eenmaal uitgebreid met een subwoofer!) erg goed en prettig... het is een zeer fijne mix tussen comfort en sportiviteit, gedistingeerd, betrouwbaar en redelijk snel.
Er is wel nagedacht over een opvolger, maar er is nog niets voorbij gekomen dat me meer bekoort en een vergelijkbare prijs/prestatieverhouding biedt. Ook is de betrouwbaarheid zó goed, dat me bij het lezen van reviews bij andere merken de angst soms om het hart slaat! Wie had dat gedacht, bij een Alfa Romeo.
PROBLEMEN
- 252.000 km
Aan regulier onderhoud ca. €2000 kwijt geweest in drie jaar. Dit betreft reguliere dingen zoals banden, distributie, olie, filters, bougies, remmen. Normaal spul.
Daarnaast waren eigenlijk alleen de koppeling en de genoemde voorveer onverwachte uitgaven.
In totaal kwam het daarmee op ca. €1000 per jaar aan onderhoud incl. alle banden en vloeistoffen. Ben ik tevreden mee, zeker ook gezien de km stand van de auto. Misschien vanwege de historie van veel snelweg (waar ik zelf ook voornamelijk rijd), voelt het aan alsof de auto nog weinig gelopen heeft. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze de 300.000 en fluitend nog veel meer zal halen, enige reden die ik kan bedenken om om te gaan naar iets anders is dat ik misschien ooit een keer uitgekeken zal zijn. Ik hoop (en denk) dat dat nog wel een tijdje duurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren