Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Sporttronic (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 166 3.0 V6 24V Sporttronic |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 191.317 km |
KM-stand laatst | 192.505 km |
M'n eerste impressie over de Alfa 166 3.0 V6
- 192.505 km
Deze wagen heb ik sinds 5 december 2014. Gekocht met km stand 191317 NAP.
Ik ben de 3de eigenaar alwaar de auto tussentijds door de vorige eigenaren respectievelijk 2 jaar en 10 jaar werd gereden. Beide vorige eigenaren hebben de auto met goede zorg behandeld en altijd het onderhoud goed bij gehouden. Toen ik de auto kocht , heb ik gelijk de distributieriem laten vervangen. Is ook raadzaam om dit uit te laten voeren eens in de 3 jaar of bij 100.000 km.
Hiernaast heb ik de kachelradiator zelf vervangen omdat deze lekte. Ook een onderhoudsbeurt door laten voeren waardoor de auto nu geheel een schone lei heeft en ik kan monitoren hoe het verbruik van de auto zal zijn. Ik heb de informatie van z'n sportronic computer m.b.t het verbruik nauwlettend genoteert en deze zat er nog geen deciliter naast. Het verbruik wat hij aangeeft klopt als een bus. Oke, hij rijd wat schadelijk , zeker in de stad waar hij een verbruik van 1 op 5,8 vertoont. Maar op de snelweg kom ik al gauw op een gemiddeld van 1 op 9 en als ik over een groter traject moet rijden, is het zelfs mogelijk om de 1 op 10,9 te halen , bij 120 km/u. Maar ja, dat mag je wel verwachten voor een 3.0 V6 met 226 PK!!!
De wagen glijdt werkelijk over de weg waarbij ik het gevoel heb op een vliegend tapijtje te zitten. Als ik de motor lekker warm heb laten draaien door minimaal het eerst half uur rustig te hebben gereden , gooi ik hem in de sportstand en dan komt er werkelijk een beest in de motor los, wat me het gevoel geeft op m'n Kawasaki ZX12R te zitten. Zodra ik de 5000 toeren bereik word ik in de stoel gedrukt en schakelt de automaat traploos van de ene versnelling tot de andere. Er is geen sprake van een tijdsverlies waardoor hij op zich laat wachten en in een mum van tijd zat ik al dik over de 200.
Om z'n top te zien zal ik toch naar Duitsland moeten uitwijken. Het is te riskant dat ik geknipt zou worden en een fikse boete zou kunnen krijgen met verlies van rijbewijs.
De sportronic computer geeft werkelijk alle nodige informatie , maar geeft ook toegang tot het instellen van b.v je maximaal te rijden snelheid. Zodra je deze overschrijdt zal hij in het display een grote melding geven dat je de maximaal ingegeven snelheid overschrijdt, waarbij hij ook de radio of gedraaide muziek zal uitschakelen.
De auto bezit een perfecte akoustiek, waarbij je tal van mogelijkheden hebt in z'n audio instellingen. Je waant jezelf in een concertzaal!! Tevens door de goede equalizer die standaard in de sportronic is ingebouwd.
Tot op heden ben ik meer dan tevreden over de bolide en moet zeggen dat het een waar genot is om in zo'n wagen te rijden.
Alleen al er in zitten en kijken naar het perfecte Italiaanse design is al een genot.
Tot nu toe een dikke 10!!! En dat hij schadelijk rijd neem ik op de koop toe, want rijden in zo'n wagen is rijden met plezier en vergeet je de eerste hoofdtaak van een auto , waarbij een wagen je puur van punt A naar B moet brengen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Alfa Romeo 166 - laatste nieuwe Alfa in E-segment is al 25 jaar geleden

Occasion Test: Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis

Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (2001)

Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

Alfa Romeo 166 2.4 JTD (1999)
