Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Alfa Romeo
  • 166

Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

Andere golflengte

Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)
  • Autotest
29 augustus 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Alfa 156 is nog steeds nauwelijks aan te slepen. Zo hard loopt het met de 166 niet, maar we signaleren hem wel vaak in het verkeer. Is het Italiaanse vlaggenschip in staat om traditionele zakelijke reismachines de bibbers te bezorgen?

Al bij de eerste kennismaking met de Alfa 166 wordt duidelijk dat de designers een totaal andere auto hebben neergezet dan met de 156, minder wild. Maar de Alfa 166 is nog steeds alles behalve een grijze muis. Het eerste dat opvalt is zijn vrij compacte uitstraling. De technische gegevens melden dat je toch naar een brok auto van dik vier meter zeventig lang en een gewicht van anderhalve ton schoon aan de haak staat te kijken. Hoe is die vier-meter-zeventig ingevuld? Laten we maar eens achteraan beginnen. Met een bagageruimte van 490 liter is de Alfa gewoon goed bediend. Geen neerklapbare achterbank, dat is in deze klasse om een of andere reden niet gangbaar. We vinden wel een skiluikje.
De Alfa is 'dynamisch' ingericht. Je zit op uitstekend gevormde, opvallend grote semi-sportstoelen en kijkt uit over een dashboard met veel nadruk op designaccenten. Het dashboard zelf is uit meerdere kleuren opgetrokken en ziet er opmerkelijk strak uit. Eigenlijk wordt de lijn alleen onderbroken door het tellerhuis en een bergbakje bovenop. Rechts voorin vind je zo'n zelfde ruimte winnende uitholling als in de kleinere Alfa's.
Dat bijna gladde dashboard is makkelijk te verklaren: het overgrote deel van de bedieningselementen is samengebracht in de high-tech middenconsole. Met een beeldschermpje en een computerachtige menubesturing waar je al heel rap mee overweg kunt. Best handig. Het zogenaamde geïntegreerde controlesysteem is standaard en regelt zaken als de klimaatregeling, geluidsinstallatie en een wel heel uitgebreide tripcomputer. Plus het in onze testauto extra gemonteerde navigatiesysteem en de hands-free telefoon. Van de metaalkleur op de middenconsole, de wat aparte kleur van de meters en zo hier en daar een chroomrandje moet je wel houden. Desgewenst kun je het 166-dashboard echter ook in een meer klassieke kleurcombinatie met houtaccenten krijgen.
De beenruimte achterin is prima, de hoofdruimte is aan de krappe kant, maar verder is het zitcomfort achterin best goed voor elkaar. Maar toch: voor gebruik als auto met chauffeur is hij minder goed in de wieg gelegd.

Portie vitamines

Stap in de Alfa en je weet niet wat je overkomt. Met zijn voorwielaandrijving en een 190 paarden sterke V6 is het een dynamische auto. Uiteraard is hij op kruissnelheden ook mooi stil. Maar trek even door en de gretige roffel uit het vooronder zegt eigenlijk al zat. Overigens draait de zespitter vrij veel toeren. Bij honderd staat de naald al rond de drieduizend toeren per minuut. Een grote sportieveling dus? Die vlag dekt de lading ook niet, maar de 166 heeft zeker een flinke portie extra vitamines geslikt. De motor hangt gretig aan het gas, klimt razendsnel in toeren - zeker als je de unieke schakelaar van de Sport Throttle Response op de sportstand zet - en hij gaat er als de spreekwoordelijke brandweer vandoor. De traction control heeft het bij volgas sprinten druk, stabiliteitsregeling ASR is in de Alfa een extra. Jammer.
De Italiaan stuurt zo direct dat hij bijna tegen het nerveuze aan leunt. En reageert ook in bochten zeer levendig op stuurimpulsen. Wat niet wegneemt dat je ook met deze auto indrukwekkend hard een bocht kunt pakken. De liefhebbers zullen zich wel afvragen hoe goed dat wel niet zou worden als de vering wat steviger was. Hij is zeker voor een Alfa opmerkelijk comfortabel afgesteld.
Op het gebied van de uitrusting zijn we tijdens de test zwaar verwend. Je kon het zo gek niet verzinnen of het zat erin. Een paar zaken die ons opvallen: het standaard beeldscherm met de geïntegreerde controle unit, standaard automatische klimaatregeling en bijvoorbeeld de elektrisch verstelbare stoelen, cruise control en die gekke sportknop voor het elektronische gaspedaal.
Zoek je in deze klasse rijplezier, dynamiek en karakter, dan telt de Italiaan mee. En hij is scherp geprijsd. Alles bij elkaar is het antwoord op de eerder gestelde hamvraag dus glashelder: ja, deze Alfa kan zijn veelal Duitse concurrenten inderdaad de bibbers bezorgen. Op details valt er best nog het een en ander te verfijnen, maar op dat boodschappenlijstje van meneer de directeur hoort de 166 echt thuis.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model 166 2.5 V6 24V
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 41.440

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.492 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 222 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 72 l
Lengte / breedte / hoogte 4.720 mm / 1.815 mm / 1.416 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.465 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 8,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,7 s / 13,6 s
Brandstofverbruik 11,4 l/100km
CO2-uitstoot 272 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 166
Alfa Romeo Alfa Romeo 166

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo 166 2.0-16V T.Spark

    Alfa Romeo 166 2.0-16V T.Spark

    • 2002
    • 248.600 km

    € 2.200

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark L Youngtimer

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark L Youngtimer

    • 2001
    • 229.579 km

    € 2.850

    Alfa Romeo 166 3.2 V6 Distinctive 1e eigenaar 94000 KM

    Alfa Romeo 166 3.2 V6 Distinctive 1e eigenaar 94000 KM

    • 2003
    • 94.507 km

    € 11.850

Meer Alfa Romeo 166 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 166 specificaties
  • Alfa Romeo 166 occasions
  • Alfa Romeo 166 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 166 tests
  • Alfa Romeo 166 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 166 index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2004)

    7
    • 8 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (2001)

    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (2001)

    9
    • 1 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive (2005)

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive...

    13
    • 1 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

    Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

    4
    • 19 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive...

    13
    • 29 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive...

    10
    • 23 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2006)

    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive...

    3
    • 6 september 2017
meer reviews
Test: Alfa Romeo Tonale

Test: Alfa Romeo Tonale

100

Met de Tonale introduceert Alfa Romeo het eerste volledig nieuwe model in jaren. Het merk speelt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

    Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion...

    • 18 mei 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Alfa Romeo 166

    Facelift Friday: Alfa Romeo 166

    82
    • 3 juni 2016
  • Klokje rond Alfa Romeo 166

    Klokje rond Alfa Romeo 166

    75
    • 26 mei 2010
  • Autotest
    Alfa Romeo 166 2.4 JTD 20V Disctinctive (2004)

    Alfa Romeo 166 2.4 JTD 20V Disctinctive...

    1
    • 29 november 2005
  • Autotest
    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Progression (2003)

    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Progression (2003)

    • 17 oktober 2004
  • PREMIUM
    Alfa 166 2.4 JTD 20V Distinctive – Volvo S80 2.4 D5 Elite – Peugeot 607 2.2 HDi

    Alfa 166 2.4 JTD 20V Distinctive – Volvo...

    • 17 februari 2004
  • Eerste rijtest
    Alfa Romeo 166

    Alfa Romeo 166

    • 6 november 2003
Merk
Merk
  • Nieuws
    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod met 540 pk

    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod...

    46
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    80
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine SUV onder Tonale

    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine...

    123
    • 12 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    132
    • 4 juni 2022
  • Achtergrond
    De Alfa Romeo GTV6 had in Zuid-Afrika een 3,0-liter in plaats van een 2.5

    De Alfa Romeo GTV6 had in Zuid-Afrika een...

    29
    • 29 mei 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    184
    • 27 mei 2022
  • Test: Alfa Romeo Tonale

    Test: Alfa Romeo Tonale

    100
    • 5 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden