AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Alfa Romeo
  • 166

Zonnige toekomst

Alfa Romeo 166 2.4 JTD (1999)

  • Autotest
13 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Bij de komst van de Alfa Romeo 166 waren de verwachtingen hooggespannen. Zou de grote broer van de 156 net zo mooi en net zo goed worden? In deze test kijken we hoe het staat met 't mooi en vooral 't goed van de 166.

Met hooggespannen verwachtingen keken we uit naar de 166 2.4 JTD. Die direct ingespoten 2,4-liter diesel met common-railtechniek en turbocompressor vormt immers met de 156 een zeer goed uitgebalanceerd geheel. 't Is dus niet ondenkbaar dat zoiets ook zou gelden voor Alfa's topmodel.
Nu heeft de nieuwe grote Alfa alles wat bij een luxe limousine hoort. De Italianen hebben dan misschien met de 166 een wat minder spectaculaire auto neergezet als met de 156, maar een zekere mate aan behoudendheid past natuurlijk wel bij zijn klasse. De styling is in ieder geval duidelijk verwant, al mist de 166 iets van de dynamiek van zijn kleinere broer. Hij is eerder lang, slank en elegant.
Zijn 2.4 JTD direct ingespoten diesel is voorzien van een systeem dat werd ontwikkeld in eigen (Fiat-)huis: de Uni-jet directe inspuiting. Fiat ontwikkelde dat systeem, beter bekend als common rail, en Bosch kocht de productierechten, zodat ook andere automerken van deze techniek gebruik kunnen maken. Met common rail krijgen de cilinders hun brandstof via verstuivers in één gemeenschappelijke leiding, die constant onder zeer hoge druk staat. De verstuivers hebben elektronisch geregelde ventielen. Voordeel is dat er voor de injectie al een pietsje brandstof wordt ingespoten (voorverbranding) en dat de brandstoftoevoer zeer nauwkeurig wordt geregeld. Resultaat: een reductie van verbrandingsgeluid en een effici'ntere verbranding, ofwel zuiniger verbruik. De 2,4-liter diesel is bovendien nog voorzien van een turbocompressor en een tussenkoeler.

Verschillende eindoverbrengingen
De 2.4 JTD levert een vermogen van 136 pk bij 4000 tpm en een respectabel koppel van 304 Nm bij 2000 tpm. Kopers kunnen bij de 166 JTD, die standaard is uitgerust met een zesversnellingsbak, kiezen voor twee verschillende eindoverbrengingen. Normaal gesproken is hij kort, terwijl de langere eindoverbrenging met zes-overdrive als optie (en zonder extra kosten) leverbaar is.
Met onze testauto met 'sportieve' zesbak kun je dan ook levendig en precies schakelen, terwijl hij boven 2000 toeren een enorme souplesse aan de dag legt. Hij is daarbij ook nog lekker snel.
We accelereren in 10 seconden naar 100 km/h, inhalen in 4 kost 'm een tel minder en in 5 een tel meer. Wie bij verboden snelheden in 6 het gaspedaal dieper indrukt, voelt onmiddellijk een reactie. Het testverbruik van
1 op 12,5 km is daarbij een bonus. Wie niet test, maar z'n 166 normaal gebruikt, doet het zeker nog wat zuiniger.
Voeg bij al deze zaken nog het feit dat het binnen in de 166 heerlijk stil is, en je hebt al heel wat in huis voor een prima reisauto.
Daar dragen het elegante, maar niet spectaculair vormgegeven interieur, de goede stoelen en het ruimteaanbod ook nog een flink steentje aan bij.
Jammer dat juist de ruimte voor de achterpassagiers als stiefkindje is behandeld. Zouden ze bij Alfa ervan uitgegaan zijn dat je zo'n auto vooral alleen moet rijden? Op het punt van het onderstel hebben de techneuten eveneens een steekje laten vallen. Gewoon rijden is geen probleem; de auto heeft een prima onderstel met multilink wielophanging achter en triangels v--r. Hij voelt op het grootste deel van ons testtraject goed stevig aan. Maar op verkeersdrempels valt hij door de mand. De demping van de grote Alfa is zo zacht, dat je je tanden op elkaar moet klemmen en je moet voornemen n-g langzamer, dat wil zeggen met zo'n 15 km/h over het volgende obstakel te rijden.
Niet alleen demping, maar natuurlijk ook de lengte en de grote overhang zijn van invloed op het te ver doorslaan van de auto. Eigenlijk is de oplossing redelijk simpel: met een stel andere schokdempers zal er van deze kritiek niet veel meer over zijn. 't Is in ieder geval ook geen reden om de 166 in de showroom te laten staan.
De luxueus uitgevoerde Alfa Romeo is tenslotte een heerlijk rij-ijzer, met een fijn en veilig weggedrag en voor een prijs die niet extreem hoog is. Toegegeven, zijn prijs van zo'n 84 mille is geen kattenpis, maar je krijgt er een moderne auto voorzien van een riante standaarduitrusting voor terug.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model 166 2.4 JTD
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 38.030

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.387 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 304 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 72 l
Lengte / breedte / hoogte 4.720 mm / 1.815 mm / 1.416 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.465 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,9 s / 11,3 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 195 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Riante uitrusting
  • +Heerlijk stil
  • +Fijn, veilig weggedrag
  • -Te zachte vering/demping
  • -Matige ruimte achterin
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 166
Alfa Romeo Alfa Romeo 166

Uitgelicht aanbod

    2.5 V6 AUT.|Leer|Navigatie|Stoelverw.|

    Alfa Romeo 166 2.5 V6 AUT.|Leer|Navigatie|Stoelverw.|

    • 2000
    • 108.420 km

    € 3.950

    2.5 V6 24V YoungTimer

    Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V YoungTimer

    • 1999
    • 205.658 km

    € 4.250

    2.5 V6 | Climate control | Leder

    Alfa Romeo 166 2.5 V6 | Climate control | Leder

    • 2001
    • 249.645 km

    € 3.950

Meer Alfa Romeo 166 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 166 specificaties
  • Alfa Romeo 166 occasions
  • Alfa Romeo 166 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 166 tests
  • Alfa Romeo 166 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 166 index
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180 pk – 2018 – 262.084 km - Klokje Rond

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180 pk – 2018 – 262.084 km - Klokje Rond

Normaal gesproken leggen we een aanmelding voor Klokje Rond met een auto op diesel met iets...

Lees meer
Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBI QV - Op de Rollenbank

Alfa Romeo Giulietta 1.7 TBI QV - Op de Rollenbank

In deze rubriek schitterde al eerder een Alfa Romeo Giulietta, die met goed gevolg de test...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

    Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

    4
    • 19 oktober 2020
  • Review
    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive...

    13
    • 29 maart 2020
  • Review
    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive...

    10
    • 23 mei 2019
  • Review
    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2006)

    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive...

    3
    • 6 september 2017
  • Review
    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (1999)

    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (1999)

    8
    • 9 november 2016
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Alfa Romeo 166

    Facelift Friday: Alfa Romeo 166

    82
    • 3 juni 2016
  • Review
    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Distinctive (2005)

    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Distinctive (2005)

    11
    • 26 februari 2016
Merk
Merk
  • Review
    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2020)

    Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Super (2020)

    23
    • 8 januari 2021
  • Autonieuws
    'Alfa Romeo Tonale vanaf november te koop'

    'Alfa Romeo Tonale vanaf november te koop'

    • 4 januari 2021
  • Autonieuws
    In het Wild: Alfa Romeo 75 (1988)

    In het Wild: Alfa Romeo 75 (1988)

    49
    • 1 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf occasions met youngtimerstatus vanaf 2021

    Vijf occasions met youngtimerstatus vanaf...

    28
    • 31 december 2020
  • Autonieuws
    Alfa Romeo 'Brennero' wordt elektrische compacte SUV

    Alfa Romeo 'Brennero' wordt elektrische...

    42
    • 31 december 2020
  • Autonieuws
    Alfa Romeo heeft laatste Giulietta gebouwd

    Alfa Romeo heeft laatste Giulietta gebouwd

    47
    • 30 december 2020
  • Autonieuws
    Maak een klassieke F1-racer van je Mazda MX-5

    Maak een klassieke F1-racer van je Mazda...

    52
    • 23 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep