Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

autoreview

Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)
Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

Signalement

Uitvoering166 2.5 V6 24V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf182.000 km
KM-stand laatst198.000 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De fijnste Alfa!

  • 182.000 km

Na mijn laatste Alfa met boxermotor, kwam er een 156 met 2.5 V6-24V, een miskoop, maar wakkerde wel mijn liefde aan voor de Alfa V6 (Busso).
Kort daarop kwam er dus mijn huidige Alfa, een 166 2.5 V6-24V.
En wat een bijzondere Alfa is dit zeg.
Een totaal andere wereld qua uitstraling en comfort, maar als je ervoor gaat, hoekt hij goed door de bochten, zoals je van een Alfa mag verwachten.
Desondanks is de 166 een hele comfortabele en relaxte auto waar je niet moe in word.
En met de 2.5 V6-24V heeft hij meer dan genoeg pit en is hij behoorlijk snel wanneer je dat wil.
Het benzineverbruik is daarbij ook dik in orde, meestal scoot ik 1:11 bij de pomp.

Minpunt vond ik dat de 166 veel te stil was in de auto, terwijl hij bij vol doortrekken eindelijk eens een lekker geluidje produceerde, terwijl het met het raam open altijd goed klonk.
Echter was mijn eerste aanpassing na het grote onderhoud, verse olie van ENI 19w60, nieuwe distributie+ + waterpomp, multiriemen en nieuwe bougies, de 3.0L inlaatbuizen, dit zorgt volgens zeggen voor 200pk.
Daarna werd de tussendemper vervangen door een van CSC waardoor het geluid nuchter gezien precies goed was, daarna kwam er een demperloze eindpijp onder, deze had ik bij WS Exhaust laten maken en nu klinkt het geluid vanbuiten fantastisch, precies als een Busso, maar dan flink versterkt en in de auto klinkt het heerlijk en ondanks de 5-bak is het prima uit te houden, ook tijdens de lange afstanden.

Over de degelijkheid,?die is super, al had de auto wel de nodige aandacht nodig na de aanschaf, maar dat kun je de 166 niet aanrekenen..

Een Alfa 166, een Alfa die je zelfs nuchter bezien kunt aanraden!

De 166 van andere software laten voorzien

  • 189.000 km

Heb mijn 166 eindelijk van andere software laten voorzien.
Ik had er al een poosje een 3.0L inlaatbuizen kit op, anders had andere software geen zin.
Hiervoor ben ik bij Falco Motorsport (Coen van Gestel) in Dongen gewees, een Alfa specialist / tuner..
Nou en dat merk je echt!
Helemaal onderin reageert hij wat directer op het gas, ook in de comforstand, bij 2500tpm levert hij voelbaar iets meer kracht en vanaf 3000tpm is hij duidelijk krachtiger en waar de 2.5 en en de 3.0 trouwens ook, bij 5000tpm helemaal loskomt, breekt nu letterlijk de hel los, echt niet normaal.
Ander verbeterpunt is duidelijk de tussenacceleratie, reed je op de cruisecontrol 120 en zakte je af naar 90/h in z’n 5e versnelling (ik heb een handgeschakelde 5-bak) en zette je vervolgens de cruisecontrol weer aan, dan ging dat niet echt vlot, dat is nu dus anders, hij trekt hem nu dan lekker door.
Tevens door Falco Motorsport mijn luchtfilter resonatordemper laten vervangen door een op maat gemaakte siliconenbuis en zit er nu een uitwasbare luchtfilter in van BMC die ook minder weerstand geeft.
Maargoed is de software tuning een aanrader voor een 2.5?
Ja absoluut!
Zeker als de 3.0L inlaatbuizen kit voor een leuk prijsje op de kop kunt tikken.
Voor dat laatste moet je zoeken en geduld hebben.

Het vermogen is van 190 naar 210 á 215pk gestegen

Op 11 Juli 2021 werd ik door een klassieke Alfa van achteren aangereden waardoor ik voor de keus kwam te staan, met bijbetalen laten maken of met bijbetalen een 166 3.2 V6-24V kopen, dat laatste is hem dus geworden.

11 Juli 2021

  • 198.000 km

Game Over!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens