Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 166 2.0 T.Spark Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 218.626 km |
KM-stand laatst | 241.500 km |
Onverwachte keuze
- 218.626 km
Na de verkoop van mijn trouwe Grand Espace diesel, de onduidelijkheid hoeveel een realistisch jaarkilometrage gaat worden en dan ook nog het aanpassen van onze Audi A1 naar de 500km privékilometers in de bijtelling per jaar moest er toch weer een 2e auto bijkomen. De zoektocht is dan altijd een erg vermakelijk onderdeel voor mij.
Diverse elektrische auto's gereden, super comfortabel, ook in gebruikskosten uitermate interessant, maar in de aanschaf zijn ze wel redelijk aan de prijs. Vervolgens de luxe opties aangezet in de zoekmachines en de BMW 5-serie E61 en F11 eens goed gekeken. Prachtige auto, had een serieuze kanshebber kunnen zijn, maar ik was redelijk selectief en kon niet de juiste configuratie vinden. Vervolgens ook naar een goede Espace IV gezocht met benzinemotor. Helaas, mooie exemplaren zijn niet meer te vinden en omdat ik verwend was met mijn eigen Espace kon ik niet een optisch minder exemplaar accepteren.
Nog een paar alternatieven vanuit huis beoordeeld, bijvoorbeeld een Laguna, Volvo V70 of 960/V90, Lancia Delta. Hey, dat Italiaanse design van die Lancia, dat ziet er goed uit. En aangezien ik eerder een Alfa 75 en Lancia Lybra SW heb gereden was dat geen gek idee. Ook nog even naar de Alfa 159 1750 TBI gekeken, tot de 166 voorbij kwam. Mogelijk ook als youngtimer te rijden en een heerlijke rijdersauto. Ook prijstechnisch uitermate interessant aan te schaffen. Een paar exemplaren digitaal (lockdown...) gekeken, diverse prijsstellingen (1k tot 12k). Uiteraard de Busso V6 overwogen, maar bij een particulier trof ik een 2.0 Twin Spark Distinctive in TI-trim aan. Altijd al een prachtige verschijning gevonden met mooie velg. En in lockdown-tijd te bezichtigen bij de particulier. Dus meteen gehandeld, bekeken, proefgereden en gekocht. Kleine impulsaanschaf, maar gezien de aanschafwaarde te verantwoorden.
De 166, een ondergewaardeerde auto, sterker nog, het is een auto met een stempel van een bijzonder hoge waardevermindering. Maar goed, als tweedehands koper juist erg interessant. Ruim 15 jaar oud en ruim 2 ton op de teller. Helaas ook meerdere eigenaren dan ik had gewild, je kan niet alles hebben. Wel een goed ingevuld onderhoudsboekje en een goed verhaal van de verkopende partij.
De 166 heeft een mooie uitvoering met volgens mij alle opties die ik kan bedenken die destijds leverbaar waren. Van trekhaak tot schuifdak, leren bekleding tot regensensor, navigatie tot premium geluidssysteem, cruise control tot xenon, het zit er allemaal op. En het meeste werkt ook nog :-) Ik zie de 166 als een mooi project, het is een liefhebbersauto en inmiddels heb ik voldoende andere eigenaren gevonden die de 166 een warm hart toedragen.
Voor nu heb ik eerste een set wintervelgen 17 "Ster design" aangeschaft met Continental banden. De Ti-velgen met Landsail banden worden gerenoveerd, gericht en gecoat en voorzien van nieuwe A-merk rubber. Verder maar rustig een paar tanken leegrijden en genieten van de rijervaring.
Het is een verrassende stille auto, uitermate stabiel en met voldoende pit. De motor valt mij echt in positieve zin op, voor (slechts) 150pk is hij über-soepel. Voor nu waren dit even de eerste bevindingen. De puntjes op de i wil ik nog zetten, optisch en technisch. Een mooie Italiaanse mattenset is vandaag al ontvangen. Verder ga ik nog maar een klein lijstjes maken. De basis is, zeker optisch, al erg goed. Ik hoop dat ik over een half jaar deze ervaring nog steeds kan delen met jullie.
Roze wolk
- 220.000 km
Niet heel veel kilometers in zes weken tijd gereden, maar wel van de roze wolk neergedaald, dus nu kan ik ook even een iets beter beeld van mijn aanschaf schetsen.
Algemeen kan ik stellen dat de Alfa doet wat hij moet doen in grote rust en met veel comfort. 1500 kilometer in 6 weken tijd inclusief vorst en sneeuw. Verbruik is 1:11,25 geweest, wat beter is dan de fabriekswaarden. Nu ben ik ook een cruis control-rijder en hou ik mij aan de snelheidsbeperkingen die gelden. Op zich een nette score, niet bijster zuinig, maar ook geen zuipschuit voor een grote sedan.
Comfort aan boord is prima. Erg stil, geen last van zijwind of turbulentie. De motor snort uiterst soepel en is eigenlijk niet hoorbaar eenmaal op snelheid aangekomen. De stoelen zitten geweldig, het dakje is ook erg prettig. Voor de investering die de auto heeft gekost krijg je gewoon heeeeel erg veel terug.
Maar nu ik de emotie even wat los laat zijn er ook wel een paar punten van kritiek. Ik verwachtte geen nieuwe auto, ook geen foutloze auto, maar de volgende punten vallen mij wel op. Het is een wat gedateerd voertuig waarbij sommige elementen nog van het introductiejaar 1998 stammen. Denk aan het hard plastic, het softtouch rubber wat niet overal meer even mooi is, het verouderde ICS met navigatiesysteem, kieren in bodypanelen die niet op het niveau van hedendaagse auto's ligt. In perspectief van de aanschafwaarde (47k) en de leeftijd kan je zien hoe snel de ontwikkeling gaat. Het is een wat meer 'mechanisch' wagen, je voelt wat er gebeurd zeg maar. Schakelen moet met enig beleid, sturen gaat messcherp met goed gevoel. Geen elektrische stuurbekrachtiging of milieutechnisch genepen turbomotortje. Lekker old school zeg maar, mij bevalt het wel.
Olieverbruik ben ik aan het monitoren omdat de TS hier redelijk gevoelig voor kan zijn. Valt tot nu toe mee, maar hij verbruikt wel wat, ik schat nu in 1:5000km (10w/60). Op een later tijdstip volgt hier een verdere toelichting op.
Ik heb de 166 gekocht als youngtimer en als hobbyobject. Inmiddels een mooie mattenset ontvangen uit Italië, nieuw leren pookhoes, de TI-velgen zijn terug, maar ik wacht nog even met monteren tot half maart. De multifunctionele knoppen op het stuur zijn vervangen en onderweg is een Loudlink-systeem om muziek te kunnen streamen en handsfree te kunnen bellen. Verder gaat de 166 nog volledig uitgelijnd worden zodra de velgen eronder liggen.
Verder geen bijzonderheden te melden. Zodra de TI-velgen gemonteerd zijn zal ik een paar mooiere foto's uploaden.
Eerste APK
- 227.431 km
Twee maanden voor het aflopen van de APK maar gelijk een afspraak gemaakt bij een specialist voor een kleine beurt, APK en controle van de auto en ophanging. Fluitend door de APK gekomen, alleen de lichtbundel van de koplampen is afgesteld. Wat dat betreft dus met vlag en wimpel geslaagd. Ook de garage was positief over de staat van de Alfa en dat gevoel herken ik.
Alle ruim 9000 kilometers zijn met groot plezier afgelegd. De Alfa heeft wel zijn eigenaardigheden. Ergonomisch bijvoorbeeld, de stand van het stuur t.o.v. de zitting is apart. Maar de stoelen zitten echt geweldig. Ook altijd even naar de auto omkijken bij het weglopen geeft mij aan dat ik content ben met wagen. Het verbruik is niet super, maar nog wel beter dan de fabrieksopgave, zie ook de verbruiksmonitor. Omdat de 166 zo bevalt heb ik besloten hem te houden en koesteren. De verwachting is dat we er vanaf nu niet heel veel kilometers meer mee gaan rijden door de aanschaf van een andere nieuwe auto. De 166 blijven we waarschijnlijk gebruiken voor de pretritjes en wat grotere afstanden. Daar is de 166 ook echt subliem in, snelwegkilometers wegtikken.
Voor nu wel een offerte opgevraagd voor vervanging van de distributie, onduidelijk is wanneer deze namelijk is gedaan, waarschijnlijk in 2017. Ook overweeg ik het onderstel aan te pakken met nieuwe dempers en veren, dit afhankelijk van de prijs. Maar ik verwacht dat het rijplezier dan op een nog hoger niveau komt te staan.
Nu echt de tweede auto
- 228.000 km
Wat een plaatje, elke keer kijk ik met zeer veel plezier naar de Alfa. De 166 is door de komst van een elektrische auto echt gebombardeerd tot tweede auto in de rij. Tussen de laatste twee tankbeurten zaten welgeteld 73 dagen (475km), hiermee wordt aangetoond dat de auto echt hobby-object zal gaan worden en ingezet wordt voor de langere ritten.
Ondertussen wil ik de 166 wel in goede staat van onderhoud houden. Daarom is hij in december langs de specialist gegaan voor het vervangen van een nieuwe distributieset, waterpomp, draagarm achter, vernieuwen rem- en koelvloeistof. Ook zouden de schokdempers voor preventief vervangen worden, maar de beschikbaarheid is zo beperkt (lees: niet meer leverbaar) dat er gezocht moet gaan worden naar andere opties.
Altijd prettig om weer met een nieuwe distributieset rond te rijden, zeker omdat niet 100% zeker was wanneer deze voor het laatst gedaan was. Totale kosten van deze beurt: 675 euro.
Verder tussendoor nog de remlichtschakelaar vervangen. De cruise control werkte niet meer, met als oorzaak die schakelaar. 35 euro onderdeel via Tuynder, zelf gefixt.
Uitgangspunt voor mij is om de 166 te koesteren en rijdend te houden. Je ziet ze sporadisch nog op de weg. Zeker de diesels hebben in deze tijden het moeilijk met de MRB en de milieuzones van de steden. Maar ondertussen is het echt een heerlijke limousine om in te rijden.
Verbeterde wegligging
- 231.000 km
De 166 is een hobbyauto voor mij. Slechts 3000km gereden sinds december 2021. Ooit heb ik de 166 (facelift) nog gezien bij zijn introductie op de AutoRai, toen vond ik het al een geweldig model en dat gevoel is gebleven.
Daarom besloten weer wat te investeren in de auto, immers onderhoud is behoud. Voor een bijna 17 jaar oude Alfa 166 zijn helaas steeds minder goede onderhoudsadressen en onderdelen te vinden. Mijn 166 had last van wat ongemakkelijk weggedracht. Vorig jaar nog bij een uitlijnspecialist de auto laten uitlijnen. Echter gaf op snelheid een bocht nemen niet een vertrouwenswaardig rijgedrag. Ook iets last van een oliegeur bij stilstand en de voorremmen waren aan vervanging toe. Omdat vervangingsschokdempers en veren feitelijk niet meer vindbaar zijn is bij een specialist geadviseerd eerst de uitlijning aan te pakken. Dit daarom uit laten voeren i.c.m. het laten monteren van nieuwe OEM-remschijven voor en het vervangen volgens specs van de kleppendekselpakking.
Het resultaat is dat ik nu een 166 heb waar ik nog niet eerder zo fijn meer heb kunnen sturen. Het bleek dat zowel op de vooras als op de achteras sprake was van toespoor. Zo zie je maar dat de ene specialist niet de andere is.
Verder geen bijzonderheden te melden, over twee maanden weer APK-tijd, verwacht daar geen bijzonderheden uit, maar we gaan het zien.
Tweede APK
- 232.320 km
Tijdig een nieuw APK ingepland bij de specialist waar ik de laatste keer goed geholpen was met advies en de uitgevoerde werkzaamheden. Afgelopen donderdag voor een kleine beurt met APK naar Amsterdam gereden. Zelf had ik geen bijzonderheden te melden en gelukkig de garage ook niet. Kleine dingetjes hebben ze opgelost zoals een lampje van de handrem die het niet deed, de kentekenverlichting achter correct gemonteerd en een ruitenwisserarm op de juiste manier in zijn mechaniek opgehangen. Verse plas olie met filter in de Twin Spark en weer doorrrr.
Zelf nog een nieuwe pookknop gemonteerd afgelopen maand, staat toch weer erg netjes. Nu alleen ook de gedachten eens uitzoeken om het stuur opnieuw te laten bekleden. En daarnaast zou ik de koplampunits nog naar nieuwstaat willen laten behandelen. Dit kan viavia, maar dan heb ik alleen een setje donorlampen nodig. Even zoeken dus naar een schappelijke set online.
Ook ben ik weer bezig om toch maar een set winterbanden te regelen. Als we deze winter een kerstmarkt over de grens willen bezoeken is het toch wel verstandig om dat op een winterset te doen.
Derde APK
- 240.000 km
Weer een jaar verder. Wederom relatief weinig kilometers gereden met de 166. Afgelopen jaar weinig bijzonderheden tegengekomen, wegligging is na aanpassing van de uitlijning voortreffelijk. Echt een feest om mee te rijden. Accu was afgelopen winter al redelijk zwak. Deze heb ik moeten vervangen voor een knappe Bosch 80Ah accu nadat hij de geest gaf. Iets waar de Alfa zelf weinig aan kon doen.
APK-advieslijst was verder kort. Een H6-lampje, klein stukje remleiding ontroest en een nieuwe brandstofpompunit. Die brandstofpomp schijnt ook een standaard Alfa kwaal te zijn, plastic wordt broos en dan kom er een lekkage. Dus een nieuwe brandstofpompunit laten monteren. Uiteraard niet zomaar voorradig, dus na een week teruggegaan naar de garage en laten monteren.
Inmiddels ook een extra set koplampen aangeschaft, voor het geval dat ze ooit nodig zijn zeg maar. Ondertussen de huidige koplampen laten polijsten en sealen, ziet er weer goed uit! Wil alleen nog ledlampen gaan proberen te monteren ipv de xenon DS1 lampen. Afgelopen weekend op een 166 meeting dit bij een andere 166 gezien en moet zeggen dat het erg goed eruit ziet.
Vraag blijft dan alleen nog hoe lang ik nog door ga rijden met de 166, toch maar eens kijken naar een Stelvio of Giulia...
Toch afscheid genomen
- 241.500 km
Kogel is toch door de kerk gegaan, de 166 is te koop gezet en verkocht aan een nieuwe liefhebber. Zelf was ik op zoek naar een alternatief, met criteria >200pk, automaat, luxe, ruimte en nog een paar punten. Guilia en Stelvio's bekeken, maar de prijsverhouding voor wat je krijgt vond ik niet helemaal in verhouding. Enige die in de buurt kwam was een mooie Stelvio Exclusiva diesel in de prachtige kleur Marrone Monza en met beige zetels. Het gebrek aan Veloce-stoelen en de hoge aanschafprijs hebben wij weerhouden van een aankoop.
Vervolgens werd de shortlist uitgedund naar uiteindelijk twee voertuigen, te weten een youngtimer 9-5 Aero 'Troll' uit 2002 en een Volvo V60 Inscription uit 2019. Die laatste is het geworden. De roestduivel bij de Saab vond ik iets te zichtbaar aanwezig.
De 166 heb ik drie jaar in bezit gehad en daar heb ik drie jaar lang plezier van gehad. Het is echt een prachtig model, de lijnen kloppen helemaal. Ik wens Luca heel veel fijne kilometers toe in de 166. Het Alfa Romeo-hoofdstuk wordt momenteel even afgesloten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.