Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)

autoreview

Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)
Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)

Signalement

Uitvoering156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf64.000 km
KM-stand laatst157.500 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op zoek naar een youngtimer

  • 157.500 km

Vanwege veel kilometers en praktisch gebruiksgemak zocht ik een vervanger voor mijn Alfa Romeo GTV 2.0TS. Omdat Alfa Romeo me altijd goed is bevallen ging ik op zoek naar een late Alfa Romeo 147jtd. Eentje gevonden bij de dealer in Koog aan de Zaan, maar die bleek een (fors!) hogere kilometerstand te hebben dan in de advertentie vermeld stond. Die viel meteen af, maar er was meer leuks te vinden. Deze dealer had er voor gekozen om in plaats van veel nieuwe auto's vooral veel wat oudere Alfa Romeo's in de showroom te zetten, allen met lage kilometerstanden en in elk geval optisch in prachtige staat. Zo stond daar ook een champagnekleurige Alfa Romeo SW 1.8TS in de zeer complete Distinctive uitvoering. Ondanks de ouderdom werd hier gewoon volledige Bovag garantie op gegeven en zou hij een grote afleveringsbeurt krijgen. Was wel nodig ook, want de draagarmen klapperden bij de proefrit dat het een lieve lust was. Was bekend, maar dealer koos er bewust voor deze pas te vervangen bij aflevering. Dan weet je zeker dat ze fris ze zijn.

Ik had al eerder een 156 gereden, maar nog geen Sportwagon. Eigenlijk zou de 159 de meer eigentijdse keus zijn, en hoewel ik die meer dan voortreffelijk vond rijden, was deze te zwaar en te duur voor mijn budget. En als D-segmenter eigenlijk een maatje te groot. C-segment stationwagon (hoewel, qua ruimte meer 'lifestylewagon') is mijn ideale maat. Ik heb niet veel ruimte nodig, maar op kampeervakantie is het toch prettig als er wat mee kan. En op dat gebied liet de GTV wel wat liggen.... Niet heel erg toen mijn vriendin in een 147 reed, maar met haar 206 was het nu mijn beurt om voor ruimte te zorgen.

De 156 had pas 64000km op te teller staan en had wel even stilgestaan. In de grote afleverbeurt zijn daarom behalve de draagarmen ook de distributieriem met nokkenasversteller (en alles wat daarbij hoort) vervangen. Dat is wel een dingetje bij de TwinSpark motoren: dat moet elke 60.000km of elke drie jaar gebeuren (wat het eerst komt). De GTV (op LPG-G3) kunnen inruilen zonder de winterbanden, want die pasten 1 op 1 op de 156.

Direct na aflevering een afspraak gemaakt bij een LPG specialist voor de inbouw van een gasinstallatie. Nu het geen diesel werd en met de beoogde 25000km per jaar een prima optie om de brandstofkosten te drukken. En gezien de eerdere ervaringen met deze motoren op LPG (in een 155, 156 en GTV), wist ik dat dit geen probleem zou gaan opleveren. Dus hoe eerder ingebouwd, hoe eerder de aanschaf weer terugverdiend. Installatie werd netjes ingebouwd op de plek van het reservewiel en zorgde voor een actieradius van zo'n 500km. Eens zo vaak aan de pomp dus als met diesel, maar te overzien en een bewuste keuze.

Na inbouw LPG-installatie bleek het verbruik rond de 1 op 10,5 te liggen wat ik heel acceptabel vind.

Behalve LPG blijkt de 156 ook olie te lusten. Nu kende ik de verhalen wel, maar had ik hier met de oudere TwinSparks blokken zelf nooit mee te maken gehad, soms een half litertje olie op 5000km, dat was het wel. Deze bleek echter wel een liter per 2000km te lusten. Officieel binnen de marges, maar wat mij betreft toch wat te dorstig. Een olieflush heeft hierin helaas geen verbetering gebracht. De latere TwinSparks blijken hier vaker last van te hebben, de motor drinkt de olie op langs de olieschraapveren. Gevalletje van de grenzen opzoeken (en daar overheen gaan) vanwege milieu-eisen. Jammer, want doet toch wat afbreuk aan het rijplezier.

Over rijplezier gesproken; heerlijke wegligging en ook een heerlijk geluid van de slechts 140pk sterke motor. Alles lijkt prima in balans met elkaar. Sturen gaat heerlijk scherp en direct. Na een paar rijstijlverbeteringscursusjes op Zandvoort zie ik alleen nog maar rechte lijnen, zelfs op rontondes :-D. Verder zitten er de voor die tijd gebruikelijke toeters en bellen op de auto, waarvan de belangrijkste: automatische climat control, cruise control, boordcomputer. Zelf er een tweedehands trekhaak onder laten zetten om de fietsen makkelijker mee te nemen en via Marktplaats een mooi setje rood leer gescoord, wat de auto met de champagne-achtige carrosseriekleur beter staat dan het blauwe stof. Met paar uurtjes sleutelen de set zelf overgezet.

Als hobby-auto hadden we nog een Alfa Spider, waar na een verhuizing eigenlijk geen plek meer voor was en die sowieso te weinig werd gebruikt. Daarom verkocht en mezelf beloofd dat een volgende tenminste een open dakje zou moeten hebben. Omdat dit niet op de 156 zat, zelf een afspraak gemaakt bij Webasto en onder genot van een kopje koffie toegekeken hoe er een groot gat in het dak werd gezaagd. Bizar om te zien gebeuren, maar heerlijk om later van te genieten.

Ondanks de roze bril en de geplaatste shades is niet alles zonneschijn:
- eerder genoemde olieverbruik
- auto eet thermostaten lijkt wel, ik blijf vervangen
- idem met lampjes stadslicht, is om de 1 a 2 maanden raak
- ondanks de betere roestpreventie blijft de bodemplaat een bekende zwakke plek

Wat is wel leuk:
- Je ziet ze nog amper in het straatbeeld, de overgebleven exemplaren lopen op hun laatste benen of zijn in handen van liefhebbers en worden vertroeteld.
- Vind het ondanks de hogere leeftijd nog steeds een prachtige auto om te zien. En doet nog prima mee in het hedendaagse verkeer. Gaat langzaam weer meer opvallen ;-)
- Auto rijdt op gas net zo lekker als op benzine. Dat laatste krijgt ie dus maar heel af en toe. Dan wel samen met een flesje injectorcleaner om de boel gangbaar te houden.
- Algehele beleving is fijn! Betrouwbaar, geen onverwachte tussentijdse kosten van beurt naar beurt, op eenmaal een lekker radiateur na.
- Geringe afschrijving op de auto, met de kanttekening dat de investering van de gasinstallatie pas rendeert bij langer eigendom. Uiteindelijk na 92500km netto € 2731,- bespaard ten opzichte van benzine.

Ondanks de intentie om de auto 'nooit meer weg te doen', toch gevallen voor de verleiding van een bordeauxrode MiTo in een Distinctive ecodiesel-trim...

Jammer dat Alfa Romeo / FCA geen leuke C-segment stationwagen meer in het leveringsgamma heeft!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens