Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Alfa Romeo
  • 156 Sportwagon

Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)

autoreview

8
Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)
Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)
Roberto Busso
  • Roberto Busso13
  • Gebruikersreview
13 juni 2019 om 21:06
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf64.000 km
KM-stand laatst157.500 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op zoek naar een youngtimer

  • 157.500 km
  • 13 juni 2019

Vanwege veel kilometers en praktisch gebruiksgemak zocht ik een vervanger voor mijn Alfa Romeo GTV 2.0TS. Omdat Alfa Romeo me altijd goed is bevallen ging ik op zoek naar een late Alfa Romeo 147jtd. Eentje gevonden bij de dealer in Koog aan de Zaan, maar die bleek een (fors!) hogere kilometerstand te hebben dan in de advertentie vermeld stond. Die viel meteen af, maar er was meer leuks te vinden. Deze dealer had er voor gekozen om in plaats van veel nieuwe auto's vooral veel wat oudere Alfa Romeo's in de showroom te zetten, allen met lage kilometerstanden en in elk geval optisch in prachtige staat. Zo stond daar ook een champagnekleurige Alfa Romeo SW 1.8TS in de zeer complete Distinctive uitvoering. Ondanks de ouderdom werd hier gewoon volledige Bovag garantie op gegeven en zou hij een grote afleveringsbeurt krijgen. Was wel nodig ook, want de draagarmen klapperden bij de proefrit dat het een lieve lust was. Was bekend, maar dealer koos er bewust voor deze pas te vervangen bij aflevering. Dan weet je zeker dat ze fris ze zijn.

Ik had al eerder een 156 gereden, maar nog geen Sportwagon. Eigenlijk zou de 159 de meer eigentijdse keus zijn, en hoewel ik die meer dan voortreffelijk vond rijden, was deze te zwaar en te duur voor mijn budget. En als D-segmenter eigenlijk een maatje te groot. C-segment stationwagon (hoewel, qua ruimte meer 'lifestylewagon') is mijn ideale maat. Ik heb niet veel ruimte nodig, maar op kampeervakantie is het toch prettig als er wat mee kan. En op dat gebied liet de GTV wel wat liggen.... Niet heel erg toen mijn vriendin in een 147 reed, maar met haar 206 was het nu mijn beurt om voor ruimte te zorgen.

De 156 had pas 64000km op te teller staan en had wel even stilgestaan. In de grote afleverbeurt zijn daarom behalve de draagarmen ook de distributieriem met nokkenasversteller (en alles wat daarbij hoort) vervangen. Dat is wel een dingetje bij de TwinSpark motoren: dat moet elke 60.000km of elke drie jaar gebeuren (wat het eerst komt). De GTV (op LPG-G3) kunnen inruilen zonder de winterbanden, want die pasten 1 op 1 op de 156.

Direct na aflevering een afspraak gemaakt bij een LPG specialist voor de inbouw van een gasinstallatie. Nu het geen diesel werd en met de beoogde 25000km per jaar een prima optie om de brandstofkosten te drukken. En gezien de eerdere ervaringen met deze motoren op LPG (in een 155, 156 en GTV), wist ik dat dit geen probleem zou gaan opleveren. Dus hoe eerder ingebouwd, hoe eerder de aanschaf weer terugverdiend. Installatie werd netjes ingebouwd op de plek van het reservewiel en zorgde voor een actieradius van zo'n 500km. Eens zo vaak aan de pomp dus als met diesel, maar te overzien en een bewuste keuze.

Na inbouw LPG-installatie bleek het verbruik rond de 1 op 10,5 te liggen wat ik heel acceptabel vind.

Behalve LPG blijkt de 156 ook olie te lusten. Nu kende ik de verhalen wel, maar had ik hier met de oudere TwinSparks blokken zelf nooit mee te maken gehad, soms een half litertje olie op 5000km, dat was het wel. Deze bleek echter wel een liter per 2000km te lusten. Officieel binnen de marges, maar wat mij betreft toch wat te dorstig. Een olieflush heeft hierin helaas geen verbetering gebracht. De latere TwinSparks blijken hier vaker last van te hebben, de motor drinkt de olie op langs de olieschraapveren. Gevalletje van de grenzen opzoeken (en daar overheen gaan) vanwege milieu-eisen. Jammer, want doet toch wat afbreuk aan het rijplezier.

Over rijplezier gesproken; heerlijke wegligging en ook een heerlijk geluid van de slechts 140pk sterke motor. Alles lijkt prima in balans met elkaar. Sturen gaat heerlijk scherp en direct. Na een paar rijstijlverbeteringscursusjes op Zandvoort zie ik alleen nog maar rechte lijnen, zelfs op rontondes :-D. Verder zitten er de voor die tijd gebruikelijke toeters en bellen op de auto, waarvan de belangrijkste: automatische climat control, cruise control, boordcomputer. Zelf er een tweedehands trekhaak onder laten zetten om de fietsen makkelijker mee te nemen en via Marktplaats een mooi setje rood leer gescoord, wat de auto met de champagne-achtige carrosseriekleur beter staat dan het blauwe stof. Met paar uurtjes sleutelen de set zelf overgezet.

Als hobby-auto hadden we nog een Alfa Spider, waar na een verhuizing eigenlijk geen plek meer voor was en die sowieso te weinig werd gebruikt. Daarom verkocht en mezelf beloofd dat een volgende tenminste een open dakje zou moeten hebben. Omdat dit niet op de 156 zat, zelf een afspraak gemaakt bij Webasto en onder genot van een kopje koffie toegekeken hoe er een groot gat in het dak werd gezaagd. Bizar om te zien gebeuren, maar heerlijk om later van te genieten.

Ondanks de roze bril en de geplaatste shades is niet alles zonneschijn:
- eerder genoemde olieverbruik
- auto eet thermostaten lijkt wel, ik blijf vervangen
- idem met lampjes stadslicht, is om de 1 a 2 maanden raak
- ondanks de betere roestpreventie blijft de bodemplaat een bekende zwakke plek

Wat is wel leuk:
- Je ziet ze nog amper in het straatbeeld, de overgebleven exemplaren lopen op hun laatste benen of zijn in handen van liefhebbers en worden vertroeteld.
- Vind het ondanks de hogere leeftijd nog steeds een prachtige auto om te zien. En doet nog prima mee in het hedendaagse verkeer. Gaat langzaam weer meer opvallen ;-)
- Auto rijdt op gas net zo lekker als op benzine. Dat laatste krijgt ie dus maar heel af en toe. Dan wel samen met een flesje injectorcleaner om de boel gangbaar te houden.
- Algehele beleving is fijn! Betrouwbaar, geen onverwachte tussentijdse kosten van beurt naar beurt, op eenmaal een lekker radiateur na.
- Geringe afschrijving op de auto, met de kanttekening dat de investering van de gasinstallatie pas rendeert bij langer eigendom. Uiteindelijk na 92500km netto € 2731,- bespaard ten opzichte van benzine.

Ondanks de intentie om de auto 'nooit meer weg te doen', toch gevallen voor de verleiding van een bordeauxrode MiTo in een Distinctive ecodiesel-trim...

Jammer dat Alfa Romeo / FCA geen leuke C-segment stationwagen meer in het leveringsgamma heeft!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Alfa Romeo 156? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 156
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark Progression

    Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark Progression

    • 2003
    • 344.500 km

    € 550

    Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark Progression Keurige auto met nieuwe apk

    Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark Progression Keurige auto met nieuwe apk

    • 2003
    • 249.525 km

    € 2.250

    Alfa Romeo 156 1.8-16v TS Impression Volleder Clima APK 2023

    Alfa Romeo 156 1.8-16v TS Impression Volleder Clima APK 2023

    • 2004
    • 199.575 km

    € 2.250

Meer Alfa Romeo 156 occasions

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 156 specificaties
  • Alfa Romeo 156 occasions
  • Alfa Romeo 156 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 156 tests
  • Alfa Romeo 156 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 156 index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer
 

Alfa Romeo 156 reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V...

    8
    • 13 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD Distinctive...

    3
    • 5 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD Impression (2005)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD Impression...

    • 30 november 2014
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD 16V Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD 16V Distinctive...

    2
    • 17 januari 2012
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.6 T.Spark 16V Progression (2004)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.6 T.Spark 16V...

    6
    • 7 maart 2011
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD Impression (2004)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD Impression...

    3
    • 23 december 2010
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.4 JTD 20V Edizione Esclusiva (2004)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.4 JTD 20V Edizione...

    • 19 augustus 2010
meer reviews
Test: Alfa Romeo Tonale

Test: Alfa Romeo Tonale

100

Met de Tonale introduceert Alfa Romeo het eerste volledig nieuwe model in jaren. Het merk speelt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)

    Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V (1999)

    11
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA 3.2 V6 24V (2002)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA 3.2 V6 24V...

    10
    • 26 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V (1999)

    Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V (1999)

    6
    • 1 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive (2003)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive...

    6
    • 26 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive (2002)

    Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 16V Distinctive...

    2
    • 12 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 156 (2003)

    Alfa Romeo 156 (2003)

    28
    • 31 mei 2019
  • Barrelbrigade Klokje Rond - Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark – 2002 – 351.680 km

    Barrelbrigade Klokje Rond - Alfa Romeo...

    28
    • 19 mei 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod met 540 pk

    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod...

    46
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    80
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine SUV onder Tonale

    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine...

    123
    • 12 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    132
    • 4 juni 2022
  • Achtergrond
    De Alfa Romeo GTV6 had in Zuid-Afrika een 3,0-liter in plaats van een 2.5

    De Alfa Romeo GTV6 had in Zuid-Afrika een...

    29
    • 29 mei 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    184
    • 27 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)

    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136...

    27
    • 19 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden