Alfa Romeo 146 1.9 JTD L (1999)

autoreview

Alfa Romeo 146 1.9 JTD L (1999)

Signalement

Uitvoering146 1.9 JTD L
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf115.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In augstus 2004 was het zover, eindelijk een Alfa Romeo. Een JTD zelfs, met sportpakket én airco. Na ruim 100000 km werd het tijd voor een review.

Interieur:
Het sportinterieur, grijs met rode ingevlochten letters. Het beste interieur uit deze serie als je het mij vraagt. De stoelen geven enorm veel steun aan de zijkant en aan de benen. Voor mij is het net een jas welke in aan trek. Zitting is wel wat hoog, maar dat heb ik niet als storend ervaren. Verder is het interieur afgewerkt met zilveren ringen rondom de ventilatiegaten en bij de tellers in de tellerbak, een erg mooie toevoeging. Eventueel minpunt zou de beperkte ruimte aan kastjes etc voor in kunnen zijn. Zitting achterin is niet enorm ruim, maar voldoede om met 4 man te gaan rijden. Kofferbak is enorm! Wel een hoge intil rand maar dat maakt de bak mooi diep.

Exterieur:
In mijn geval een zwarte auto, dat betekend veel steenslag. Uiteraard zie je op zwart alles, valt me op dat deze autos gevoellig zijn voor steenslag. Verder lichtmetalen wielen, sideskirts, spoiler, allemaal standaard. Mooie lijnen.

Motorisch:
De 105PK JTD met 255Nm koppel is een genot om mee te rijden, ze stuurt messcherp. Na bezoek van de rollerbank bleek mijn blok het vermogen van 105PK niet helemaal te halen, na een chipkuur is de dubbel en dwars goed gemaakt (nu ongeveer 135PK). De motor loopt erg mooi rustig (in vergelijking tot de pompverstuiver), heeft veel koppel wat schakellui rijden mogelijk maakt. Een heerlijke reisauto, met zeker een sportieve inslag.

Door de jaren de auto wat aangepast om de sportiviteit te benadrukken. Standaard rijdt de auto ook al erg goed, remmerij is goed op orde, alleen sommige willen net wat extra.

Als je het mij vraagt een ondergewaardeerde auto, welke voor weinig geld veel plezier geeft.

PROBLEMEN

Naast reguliere zaken (draagarmen, handremkabel achter, remmerij, koppeling, luchtmassameter, de nodige beurtjes, en banden) geen hele rare dingen.

- airbagregelunit (vervangen door 1 van de sloop)
- valse lucht (carterventilatie, buizen vervangen)
- olieafscheider (gesloopt door monteur bij aandraaien schroef deksel van blok)
- portier (scharnier uitgescheurd, vervangen door sloop exemplaar)
- de nodige ashoezen

Door het verlaagd rijden met originele dempers zijn de ashoezen extra snel kapot, verder zijn draagarmen het zwakke punt van deze autos. Zeker bij verlaagd rijden zijn die regelmatig aan de beurt.

Gezien mijn kilometers geen extreme dingen gehad. Veel dingen zelf of preventief vervangen (remkabels vervangen door gevlochten exemplaren). Kilometerprijs uitgerekend voor deze auto (afschrijving, verzekering, brandstof etc meegenomen): € 0,17 per kilometer, kortom niets te klagen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.