Subaru presenteert BRZ tS en WRX STI Type RA
Nog altijd geen BRZ STI
Bij het bespreken van de teaser die Subaru vorige week presenteerde, hielden we al rekening met het feit dat de door het Japanse merk getoonde enorme achtervleugel niet direct betekent dat de BRZ een STI-behandeling krijgt. Al jaren hoopt men dat het toch eens gaat gebeuren, maar ook deze keer vaart die boot de haven voorbij. De sportieve BRZ betreft de tS-versie, een 'tuner bij STI'-variant die wel het uiterlijke vertoon, maar niet de over de innerlijke STI-kracht beschikt.
Dat betekent overigens niet dat de BRZ tS slechts van wat spoilerwerk is voorzien. Subaru monteert Sachs-dempers en veren en plaatst veertpootbrug onder de motorkap. 18-inch lichtgewicht wielen maken deel uit van het pakket, hetzelfde geldt voor Brembo-remmerij en Michelin Pilot Sport 4 banden. In het interieur is fanatiek gestrooid met van rode stiksels voorzien Alcantara.
WRX
Ook de WRX STI wordt door Subaru in het zonnetje gezet. De knalharde sedan debuteert als STI Type RA, waarvan de laatste twee letters voor 'Record Attempt' staan, een aanduiding die Subaru al sinds 1989 op extra sportieve versies plakt. De auto brengt een hommage aan de STI-racer die deze zomer op de Nürburgring een snelheidsrecord wil vestigen.
De STI Type RA is lichter dan zijn reguliere broers en is net als de BRZ van extra straffe vering voorzien. Het dak is opgetrokken uit koolstofvezel en ook het reservewiel is verwijderd om gewicht te besparen. De 19-inch BBS-wielen zijn eveneens lichter dan de reguliere exemplaren. Het vermogen van deze extra potente WRX is vastgesteld op 310 pk dankzij een herschreven motormanagementsysteem en een nieuw inlaatsysteem. Ook de zuigers zijn aangepast en de bakverhoudingen zijn onder de loep genomen. Er worden slechts 500 exemplaren gebouwd.