Dít is de nieuwe Honda Civic!
Tiende generatie debuteert als sedan
In april parkeerde Honda in New York de CIvic Concept, een studiemodel dat voor een groot deel al weggaf hoe de nieuwe generatie van de Civic er uit zou komen te zien. Z'n coupévorm zou behouden blijven aan de Amerikaanse markt, de sedan en hatchback zouden dan weer wel naar Europa komen. De hatchback zal in het Britse Swindon voor diverse afzetmarkten van de band lopen, de sedan zal in de Verenigde Staten worden geproduceerd.
Het is dan ook de sedan die we vandaag op een dienblaadje gepresenteerd krijgen. Z'n nieuwe verpakking is geen wereldschokkende verrassing, we zagen de auto immers eerder al op patentschetsen voorbij komen en onlangs stond hij zelfs zonder camouflage langs de kant van de weg.
De Civic - in Amerikaanse trim, de Europese versie zal marginaal afwijken - heeft een bijna liftback-achtige koets gekregen, maar is toch echt een sedan. Hij staat op een nieuw ontwikkeld platform en is zo'n 5 centimeter breder en 2,5 centimeter lager dan z'n voorganger. De carrosserie moet 25 procent stijver zijn dan voorheen en z'n gelikte carrosserie moet 12 procent efficiënter door de wind snijden.
Honda heeft zich als doel gesteld om de Civic sportiever dan ooit te maken, eveneens wordt hij iets hoger gepositioneerd. Hij is dan ook zo'n 30 kilo lichter. Optioneel zal full-ledverlichting te krijgen zijn voor de koplampen.
In de Verenigde Staten komt de Civic onder andere beschikbaar met een 2,0-liter viercilinder van 160 pk. Ook komt een geblazen 1.5 op de markt, een blok dat 175 paarden naar de voorwielen stuurt. Het motorenpalet van de Europese versie zal op bepaalde vlakken afwijken.
Vanbinnen zien we dat Honda het 'dubbele dashboard' heeft gelaten voor wat het is. We zien een volledig nieuw interieur waarin zaken als Apple CarPlay en Android Auto beschikbaar zijn. Deze herfst gaat de Civic in de Verenigde Staten in productie, hij zal onder andere in Indiana van de band lopen. Wanneer we hem in Nederland krijgen, is nog niet bekend.