Maybach reïncarneert in Mercedes S-klasse
Qua afmetingenis het een 'verlengde verlengde Mercedes S-klasse'. De wielbasis is namelijk 3,37 meter, 20 centimeter langer dan die van de reguliere verlengde S-klasse. De auto heeft een totale lengte van 5,45 meter. Alle extra centimeters komen rechtstreeks ten goede aan de achterpassagiers.
De personen achterin hebben twee individuele zitplaatsen, met leuningen die in diverse standen instelbaar zijn: 19 graden om rustig te werken en 43,5 graden voor het betere relaxen. De Mercedes-Maybach S-klasse is de stilste productieauto van het moment, belooft het merk.
Het achterportier is met 66 millimeter ingekort en de derde zijruit is opgeschoven naar de C-stijl. De inzittenden bevinden zich zodoende achter de deuruitsnede. Optioneel zijn wielen met een diameter van 20 inch te krijgen.
Veel chroom
Aan de buitenkant zien we verder veel chroom, chroomstrips en verchroomde lamellen. In de achterbumper zijn hierin de uitlaatpijpen geïntegreerd.
Binnenin zit de auto - zoals het een Maybach betaamt - natuurlijk bomvol luxe. Het meubilair is bekleed met handgestikt nappaleer en op het dashboard bevindt zich een analoge IWC-klok.
Het exclusieve karakter komt verder tot uiting in een speciale afwerking met veel hout en chroom, verchroomde rasters voor de tweeters en hightech-glasvezel voor de sfeerverlichting. Twee met zilver afgewerkte champagneglazen en Agarwood-parfum (standaard op de S 600) voor het Airbalance-pakket maken het hyperexclusieve feestje pas echt compleet.
Luxe
Communicatie met de chauffeur is makkelijker dan ooit door een nieuw stemversterkingssysteem. Indien je achterin geen zin hebt om met de mensen voorin te praten, dan is er een Burmester 3D-audiosysteem om je onverstaanbaar te maken.
Andere verworvenheden van de Mercedes-Maybach zijn HD-telefonie, speciale zonneschermen, leren hemelbekleding, exclusieve lakken en sierdelen in pianolak.
De basisversie is de S 500, die een 455 pk sterke V8 onder de kap heeft. Het maximumkoppel is 700 Nm. Schakelen gaat met een 9G-Tronic-transmissie. De sprint naar 100 km/h kost 5 seconden en de topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Het gemiddeld verbruik bedraagt 8,9 l/100 km. Vanaf juni 2015 is deze versie ook met vierwielaandrijving beschikbaar.
De topper in het gamma is de S 600. Deze heeft een 6,0-liter V12 met een vermogen van 530 pk en een maximumkoppel van 830 Nm. Schakelen gaat met een 7G-Tronic transmissie. Ook deze versie sprint in 5 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid is ook afgeregeld op 250 km/h. Wie de extra status van de V12 verkiest, wordt wel bestraft met een fors hoger verbruik van 11,7 l/100 km.
De Mercedes-Maybach S-klasse pronkt nu op de Mercedes-stand op de LA Auto Show. Begin 2015 verschijnt de auto bij de dealers, de prijzen zijn nog niet bekend.