Mercedes-Benz S 500 Lang (1999) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | S 500 Lang |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 198.450 km |
KM-stand laatst | 206.600 km |
Toch weer
- 200.545 km
Na de S350 (zie mijn andere review) hebben we lang gezocht en verschillende auto’s vergeleken, op zoek naar de juiste E500. Er was er maar 1 die een goede kandidaat bleek. Een mooie E500 station, met nagenoeg alle opties, sluitende historie en in nagenoeg nieuwstaat. Het prijskaartje was er dan ook naar, en dat was voor ons te hoog.
Tijdens de zoektocht bleek echter ook dat we het comfort dat de S-klasse bood (ja duh….) erg zijn gaan waarderen. Dus hebben we zijdelings ook eens naar een S500 gekeken. Ook daar vind je veel verprutste auto’s tussen. Hetzij vergaand verroest (bekend probleem), hetzij met een twijfelachtige historie of gewoon oud en versleten. De prijzen die ervoor gevraagd worden zijn echter vrij hoog. Tot die ene……..
Ik had de auto al een aantal keren voorbij zien vliegen, maar de foto’s spraken me niet aan. Maar nadat een andere variant niet doorging, heb ik toch eens doorgeklikt. En wat ik zag viel in eerste instantie niet tegen (toen nog niet, maar daarover later meer). Met de verkoper telefonisch een prijs overeengekomen, met de afspraak dat ik de auto eerst live wilde bekijken op een brug. Gezien de prijs die ik had afgesproken was ik voorbereid op het ergste. Maar ik had vanuit de verkoop van de S350 en een spaarpotje nu tenminste geld om zaken goed aan te pakken, mocht er wat aan mankeren…….
Bij het bedrijf aangekomen stond de auto er wat verloren bij in een hoekje. Hij was aan de buitenzijde vies, en je kon zien dat hij al enige tijd stond, en daarvoor ook niet veel gebruikt was. Uit de historie had ik al uit gevonden dat er tussen de laatste 3 APK’s maar ca 5000km gereden is.
Toen ik de deur open deed, zonk me de moed in de schoenen, en stond ik op het punt rechtsomkeert te maken. Wat een smerige bende. De deur, zijkant van de stoel, het stuur, deel van de middenconsole. Het was allemaal bedekt met zwarte prut, alsof de vorige eigenaar direct na een oliewissel in de auto was gestapt en was gaan rijden. Starten verliep ook wat moeizaam, dus de auto stond duidelijk al even stil.
Na wat ruggespraak met mijn vrouw en onze huismonteur (die ook mee was), toch gevraagd of de auto de brug op kon.
En daar werd ik dan wel weer vrolijk van. De onderzijde van de auto is voor zijn leeftijd heel netjes. Motor en bak zijn droog en roest is niet erg aanwezig.
Maar hij is wss in een dronken bui van de keurmeester gekeurd, want hij had eigenlijk niet goedgekeurd mogen worden. Onder andere:
- 1 krikpunt moet aangepakt worden
- verschillende rubbers van de voorwielophanging hebben te veel speling
- 2 fuseekogels versleten
- roest op de remleiding
- 4 versleten en uitgedroogde banden (waarop ik nog wel 2 jaar kon rijden vlgs de garagehouder)
- Remschijven met groeven.
- Verkeerd uitgelijnd
- Te lage bandenspanning
De proefrit was wat dubbel. Motorisch was de auto prima, alleen het rijgedrag was door die rubbers wat minder.
Nadat we de cijfers op een rijtje gezet hadden toch besloten om de auto te kopen.
De lange rit vanuit Eindhoven naar huis was weer genieten. We hebben tijdens de rit al een start gemaakt, en de hele auto is inmiddels van binnen grondig gereinigd. Nu is het interieur weer zeer representatief.
De auto zelf betreft dus een S500 lang uit nov 1999. Bouwjaar 1998 in de kleur Amaldin Zwart metalic (eigenlijk gewoon donkerpaars metallic), met een licht 2 kleurig interieur. De belangrijkste opties zijn hieronder aangegeven:
- Parkeersensoren
- cruisecontrol
- Lederen bekleding
- Volledig elektrische stoelen met massage en verwarming/koeling
- Elektrisch verstelbare achterbank
- Elektrisch schuifdak
- Zonnescherm voor achterruit
- Automaat (natuurlijk)
- Xenon verlichting
- Lichtmetalen velgen
- Bose soundsysteem
- Keyless entry en go (werkt nog niet)
Inmiddels blijkt dat de combinatie van interieurkleur met exterieurkleur best bijzonder is.
Een aantal weken geleden hebben we de auto eens grondig nagelopen, en alles wat vervangen moet worden in kaart gebracht. De foutcodes zijn allen gewist, en onderdelen zijn inmiddels binnen.
Er zijn al 4 nieuwe banden gemonteerd op de orginele velgen. De velgen die ik van de vorige S had vond ik hier niet tot zijn recht komen. Dus we houden hem orgineel.
Verbruik en prestaties
Natuurlijk wil iedereen weten wat zo’n v8 nu verbruikt. Het antwoord is kort: VEEL
Dat weet je als je naar deze motor zoekt, en daar moet je dan ook niet over zeuren. Je krijgt er een beetje voor terug……..Kippenvel als je vol op het gas gaat.
Er is even tijd nodig om te bedenken dat je echt heel snel wilt gaan (kwam er pas na 2 weken achter dat het pedaal nog verder ingetrapt kan worden 😊), Maar dan schiet je ook weg (nadat er eerst 2-3 versnellingen terug geschakeld is).
Ik ben een EV gewend, en die is natuurlijk sneller, maar dit is veel leuker.
Veel gas geven als je van een rotonde afkomt? Niet doen, gaat verkeerd
Veel gas geven als je achter een andere auto rijdt? Ook niet doen, zelfde resultaat.
Je bent gewoon enorm snel met een auto die dat niet uitstraalt.
Inmiddels hebben we de uitlaat tijdelijk wat aangepast. Er komt een andere uitlaat of kleppensysteem onder, om wat meer beleving te krijgen. Een E500 hoor je nl goed, je weet dan dat dit geen E-taxi is. De S verbergt het bijna. Een kenner hoort het, maar verder niemand….. Nu wel, hoewel het zeer beschaafd is.
Blijft overigens wel grappig als je bij de Mac staat. Jongeren staan dan op te scheppen over hun auto met uitlaatsysteem. Tot ik de motor start en wat gas geef. Dan gaan ineens alle koppies mijn kant op. GEWELDIG.
Komende week wordt de rest van het onderhoud afgewerkt, en dan mag hij zich een aantal maanden gaan bewijzen (en ik ga sparen voor de volgende upgrades)
Update najaar 2022
- 204.382 km
Het is weer tijd voor een update.
De km tikken langzaam verder, en we rijden meer met de auto dan eerder gedacht (ondanks de brandstofprijzen).
Het onderhoud is inmiddels nagenoeg bijgewerkt.
- onderstel is aangepakt (diverse rubbers vervangen)
- bougies vervangen
- filters vervangen
- Facelift achterlichten gemonteerd (geven net een modernere look).
- kachel duokraan vervangen (1 zijde interieur werd minder warm)
- nieuwe kappen onder de stoelen (nieuw uit Amerika).
- reparaties aan interieurdelen
- vervangen achterdeurslot.
- smeren van diverse onderdelen.
- remschijven grondig gereinigd
- koplampsproeier vervangen
- 1 vervangende veerpoot (had er uit voorzorg al eens een paar overgenomen van iemand, en die had ik dus eerder nodig dan verwacht).
Verder blijkt de auto erg goed te zijn. Natuurlijk is hij 23 jaar oud, maar dat merk je voornamelijk aan wat krakende delen in het interieur (die ik helaas vooralsnog niet opgelost krijg).
Voor de rest heb ik alle hoeken en gaten inmiddels al wel gezien en schoongemaakt. Het lijkt erop dat hij veel stilgestaan heeft.
De bougies leken er al een hele tijd in te zitten, en na vervanging blijkt de motor nog wat rustiger rond te draaien.
Voor het najaar staat het volgende nog op de planning:
- uitijnen
- olie verwisselen incl filter
- koelvloeistof vervangen
- automaat spoelen
- kriksteunpunten herstellen
Het interieur is netjes, maar een aantal plekken storen me toch. Het blijkt echter schier onmogelijk om vervangende delen te vinden in de juiste kleur (java). Dit is dus een mooie zoektocht voor een regenachtige dag.
Het verbruik houdt ik niet exact bij, dat is gewoon hoog. Bij ritten van 80-90km met 105km/u kom ik in de buurt van de 1-10.
De uitlaat is inmiddels definitief aangepast, en dat betekent dat de middendempers verwijderd zijn en er een kleppensysteem voor in de plaats is gekomen.
Het geluid is nu standaard wat donkerder, maar zeer beschaafd.
Met de kleppen open is het een gorgelende V8 die in een amerikaan niet zou misstaan. Heel fout, maar stiekem ook wel erg leuk.
december 2022
- 206.600 km
Inmiddels is het onderhoud bijgewerkt, alleen de kriksteunpunten moeten nog gelast worden.
Dat onderhoud was echt wel nodig.
De olie was er al tijden aan toe.
Koelvloeistof bleek water te zijn, wat met de winter in aantocht niet aan te raden was.
De remvloeistof is ook vervangen, want die vertrouwden we niet meer na de ervaringen met de olie en koelvloeistof. Dus die is ook vervangen.
Tot slot is de automaatolie ook vervangen, en is de automaat gespoeld.
Dit alles resulteert in een zeer fijn rijdende auto.
Het nadeel is echter dat andere zaken gaan opvallen. De middenconsole bijvoorbeeld, die behoorlijk kraakt. Dit komt door de verouderde kunststof, en door het leer van de stoel wat tegen de console schuurt.
oplossing is een nieuwe middenconsole, die in de Java-kleur nagenoeg onvindbaar zijn.
De bestuurdersstoel wil ik ook opnieuw laten bekleden, omdat deze minder fijn begint te zitten. Maar daarvoor moeten we eerst weer even sparen.
Het onderhoud was wat duurder dan vooraf gepland...... Maar ja, alles is duur aan een S..
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Waarom de Mercedes S-klasse W220 een hoogtepunt was in autojaar 1998

Jaguar XJ 4.2 (2005) vs. Mercedes-Benz S 500 (1999) - Occasiontest

Mercedes-Benz S55 AMG - 2001 - 284.895 km - Klokje Rond

Mercedes-Benz S 400 CDI - Op de rollenbank

Mercedes-Benz S 320 CDI (2000)
