Gereden: Toyota Aygo **Update 14 maart**

Toyota Aygo
Toyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota Aygo
Vorige week maakten we op de AutoSalon van Genève nog voor het eerst kennis met de tweede generatie van de Toyota Aygo. Inmiddels hebben we al met de nieuwe A-segmenter kunnen rijden. Weliswaar nog op een immens maar afgesloten terrein, maar de eerste indruk is een daalder waard.

En die eerste indruk luidt voornamelijk dat de nieuwe Aygo een flinke stap vooruit heeft gemaakt in volwassenheid. En dan met name wat het onderstel betreft. Toyota zegt de auto bewust een stuk comfortabeler te hebben gemaakt en dat zijn geen loze kreten want de voor- en achteras gaan heel beheersd om met oneffenheden die onder de auto door rollen. In dat licht bezien rijdt de auto beduidend rustiger en voornamer dan zijn voorganger, en ook in vergelijking met concurrenten als de Hyundai i10 en het trio VW Up / Skoda Citigo / Seat Mii mogen we de Aygo een relatief zachte auto noemen. Dat is aangenaam op slechte wegen en steden vol drempels, maar we hebben tijdens de eerste kennismaking ook een nadeeltje gevoeld, want de nieuwe Toyota is geen fan van snel genomen bochten. De koets gaat verrassend veel in de veren hangen en de Aygo wijkt - in vergelijking met de concurrentie - vrij snel van zijn lijn als het wat harder gaat. Geen schande in dit segment, maar het is duidelijk dat de Aygo niet bedoeld is voor stadsmensen met scheurpretenties... Wat dat betreft past de bescheiden maar prettig reagerende éénliter driecilinder met 69 pk (de enige motor die beschikbaar komt in ons land) ook prima bij deze auto.

Brullen

"We wilden dat het kenmerkende driecilinderbrulletje niet helemaal naar de achtergrond zou verdwijnen, maar we hebben de Aygo wel stukken stiller gemaakt", aldus Toyota's Chief Engineer David Tirai tegen AutoWeek. Ook daar is niets aan gelogen, want de Aygo is stukken stiller dan zijn voorganger. Dat kón echter ook niet anders, want de uitgaande auto was naar de huidige maatstaven ronduit lawaaiig. Vooral op kruistempo valt het nu beter uit te houden in de Aygo, al ga je rond de 120 kilometer per uur toch weer bovengemiddeld hard praten omdat de 1,0-liter driecilinder maar liefst 4.000 toeren draait bij die snelheid. Dat hebben enkele andere auto's in dit segment toch wel beter voor elkaar... De Aygo is met andere woorden sterk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, maar of hij zich staande zal kunnen houden tegenover alle sterke tegenstanders in deze klasse is de vraag. Dat is zeker geen bij voorbaat gelopen race...

** Update 14 maart **

Zojuist hebben we een reactie ontvangen van Toyota-importeur Louwman&Parqui over onze 'klachten' over het hoge toerental bij snelwegtempo aan boord van de Aygo. Volgens de woordvoerder hoeven we ons geen zorgen te maken: "De auto's die jullie hebben gereden tijdens deze voorintroductie waren zogenoemde preproductie-exemplaren. De aandrijflijn van deze Aygo's verschilt nog in detail met die van de auto's die wij in de zomer in Nederland gaan leveren. 'Onze' Aygo's krijgen een aangepaste versnellingsbak met een langere vierde en vijfde versnelling, en daardoor zal het toerental (en dus het lawaai) in onze productieauto's beduidend lager zijn." Dat zou een welkome verandering zijn, dus we houden de importeur aan deze woorden.

Tot zover onder eerste indrukken van de nieuwe Aygo. Wil je meer lezen over het rij-, rem en stuurgedrag én alle ins en outs meekrijgen over de nieuwe technieken die Toyota beschikbaar heeft voor de Aygo? Dan raden we je aan om AutoWeek 12 in de gaten te houden. Die ligt vanaf aanstaande woensdag 19 maart overal in de winkels en bevat een uitgebreide Eerste Rijtest met de nieuwe Aygo.

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (68)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.