Voorproef van ruimte: Ford S-Max Concept

Ford S-Max Concept
Ford S-Max ConceptFord S-Max ConceptFord S-Max ConceptFord S-Max ConceptFord S-Max ConceptFord S-Max ConceptFord S-Max ConceptFord S-Max ConceptFord S-Max ConceptFord S-Max ConceptFord S-Max Concept
De huidige S-Max draait alweer mee sinds 2007 en Ford acht de tijd nu rijp voor de tweede generatie van z'n Sports Activity Vehicle. Deze S-Max Concept is een voorproefje van wat komen gaat.

Vandaag trekt Ford het doek af van de S-Max Concept, een voorbode van de volgende S-Max. Wie een blik op het studiemodel werpt ziet direct dat ook het sportieve ruimtewonder van Ford de nieuwe One Ford-designtaal volgt die we voor het eerst tegenkwamen op de Focus. We zien een opnieuw een hooggeplaatste grille en ver naar achter gebogen lichtunits.

De voorruit loopt nét even verder door in het dak dan we gewend zijn, waardoor er bakken met licht het interieur binnen komen. Voor de rest van de auto lijkt Ford gekozen te hebben voor evolutie in plaats van revolutie. We hebben onmiskenbaar eem S-Max voor ons. Ford maakt gebruik van OLED-technologie in de lichtunits, diodes die een hoger kleurbereik hebben dan de welbekende led-lampjes.

Een concept-car zou wat karig overkomen zonder de juiste hoeveelheid gadgets. In de middenconsole monteert Ford een Dual-View display, zodat de bestuurder en de bijrijder een eigen beeld zien. Verder hebben de passagiers de beschikking over draadloos internet en kunnen ze hun tablet in een daarvoor bestemd dock plaatsen. Het Ford SYNC-systeem wordt uitgebreid met twee gezondheidsvoorzieningen. Eén is een bestuurdersstoel die de hartslag van de chauffeur in de gaten houdt. Bij ernstige afwijkingen worden de hulpdiensten ingeschakeld. Het Glucose Level Monitoring System houdt de suikerspiegel van bijvoorbeeld een kind op de achterbank in de gaten.

De S-Max Concept beschikt verder over een systeem waarmee-ie 'met gelijk uitgeruste auto's' kan communiceren. Spookrijder in aantocht? De S-Max geeft een seintje. Ook de nieuwste generatie van parkeerhulp is aanwezig. De MPV kan niet alleen in- en uitparkeren, hij schakelt ook zelf en waarschuwt daarbij voor naderend verkeer. Ook op ruimtegebied zijn er wat slimmigheden doorgevoerd. Zo is de achterste zitrij uitgerust met Thin Seat Technology, waarmee de stoelen eenvoudig verhoogd en verlaagd kunnen worden. De middelste stoel is bovendien eenvoudig weg te klappen in de bodem.

Onder de kap ligt een gloednieuwe 1,5-liter EcoBoost motor die naar verwachting de 1.6-versie uit de schappen gaat duwen. Wat prestaties betreft zal-ie niet onderdoen voor z'n broertje met iets meer inhoud. Wel zal-ie waarschijnlijk net even wat efficiënter omspringen met z'n brandstof. Het is nog niet bekend wanneer we de uiteindelijke productieversie kunnen verwachten.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.