Ford S-Max Vignale 2.0 Ecoboost - Renault Espace Energy TCE 225 Limousin
Tussen MPV en TGV

De Renault Espace en de Ford S-Max lijken in hun huidige gedaante voor elkaar bestemd. Beide zijn het geen ruimteauto's waarbij puur en alleen naar de praktische kant is gekeken, want de auto's, die je optioneel kunt krijgen als zevenzitter, doen het zeker ook goed op het
onderdeel uitstraling. De functionaliteit ging zeker niet ten koste van de looks, al kozen Renault en Ford duidelijk voor een eigen benadering. Waar je de S-Max zou kunnen betitelen als een cross-over tussen een grote stationwagon en een MPV, tussen een Mondeo Wagon en een Galaxy om maar even binnen de familie te blijven, zou je de Espace kunnen zien als een mix tussen een fullsize-MPV en een flinke SUV. Dat laatste komt natuurlijk tot uiting in die hogere wielstand en banden met een hogere wang. Vooral dat laatste bezorgt de huidige generatie een heel andere uitstraling dan zijn voorgangers.
De S-Max beschikt niet over zo'n lange bloedlijn, maar bij het aantreden van de eerste versie in 2006 bleek de keuze voor zo'n model een gouden greep. Zetten we de huidige S-Max, die net als de Espace twee jaar op de markt is, naast de eerste, dan valt wel op dat het stoere, sportieve heeft plaatsgemaakt voor meer elegantie. Maar dan komt het Vignale-label om de hoek kijken. De andere grille en de opvallende wielen tillen de auto naar een hoger plan. Op de zijkant en de achterkant staat groot Vignale, zodat kenners weten dat dit een van de duurste Fords is. Vignales zijn nooit kinderachtig gemotoriseerd. In de neus van deze S-Max hangt bijvoorbeeld een 240 pk sterke viercilinder 2.0 turbo, die met 10 pk extra
zelfs de zeer sportieve Focus ST aandrijft.
De nieuwe topmotorisering in de Espace voorziet daarnaast eveneens een hete hatchback van pep. De gloednieuwe 1,8-liter geblazen vierpitter zien we niet alleen in de nieuwe Mégane RS, ook de Alpine A110 mag het met deze motorisering doen. Volbloeds die het tegen elkaar mogen opnemen, dus. De TCe 225 van de Espace levert zoals de naam al zegt 225 pk.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Renault Espace: dit vinden eigenaren van hun full-size MPV

Renault Espace - Occasion aankoopadvies

Renault Espace 1.6 dCi Initiale Paris - Op de Rollenbank

Ford S-Max 2.0 Ecoboost Vignale

Ford S-Max - Afscheid Duurtest
