Ford S-MAX 2.0 EcoBoost 240pk S-Edition (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 EcoBoost 240pk S-Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 149.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Fijne reisgenoot
- 150.000 km
Vooruitlopend op de verkoop van mijn oude S-Max 2.5T vond ik mijn huidige auto in het zuidelijkste deel van ons prachtige kikkerlandje en kon deze niet laten staan. Ik had dus even 2 S-Maxen en kon ze derhalve ook goed vergelijken en er zijn wel wat noemenswaardige verschillen tussen de 2 voitures.
Zo is de nieuwere uiteraard veel luxer en voorzien van snufjes die op de vorige versie niet beschikbaar waren, zoals adaptieve cruise control en een range aan overige zaken. Met deze zaken is het fijn toeren, maar er zijn ook wel vlakken waar de modernere auto niet zomaar de fijnere is.
Zo heeft deze auto een automaat die zeker niet verkeerd schakelt, maar in comfort en normal nooit zoveel controle geeft over de auto als de oudere, handgeschakelde deed. In sport is het veel beter, zeker als je zelf schakelt, maar je wilt niet net voor een bepaalde bocht overschakelen tussen deze standen (ik niet in ieder geval), want dat is teveel gedoe. In de oudere had je rechtervoet de controle over comfort / normal en de sportstand. De auto's zijn op papier even snel, maar toch voelde de oudere vlotter aan. De mensen die overigens zeggen dat je geen 'busje' moet kopen als je wat vlotter door de bochten wilt hebben waarschijnlijk nog nooit in een S-Max gereden. Ik heb mijn R170 SLK32 AMG verkocht omdat de vorige S-Max lekkerder door de bochten ging dan de Mercedes (die met ruim 350 pk uiteraard wel véél sneller was in een rechte lijn).
Qua ruimte is er uiteraard geen verschil, maar het interieur van de nieuwere is veel luxer uitgevoerd, met mooiere stoffen en stiksels en een moderner dashboard en knoppen/hendels. Ook is het panoramadak nu 1 geheel en is de zonwering ervan elektronisch te bedienen, in tegenstelling tot de handbediende schermpjes die regelmatig niet goed bleven zitten. De navigatie is overigens flink verouderd, uiteraard, maar de Bluetooth wordt door de zoons enorm gewaardeerd - door mij minder, door hun 'bijzondere' muzieksmaak).
Qua looks vind ik de kleurencombi die ik nu heb zeer mooi, omdat een dieprode auto met grote zwarte velgen er nu eenmaal goed uitziet, maar de iets simpeler lijnen van de vorige versie vond ik mooier dan veel van de combi's die ik van 2010-2015 zie rondrijden. De serie daarna, met de haaiensmoel, vind ik overigens nog mooier, maar dat komt misschien nog wel als ik later groot ben.
Qua verbruik zijn de auto's ongeveer gelijk. MPV's zijn geen zuinigheidswonderen en het maakt eigenlijk ook niet veel uit welke motor je erin hebt (zolang het geen diesel is). Veel zuiniger dan 10 liter / 100 km is er niet één (die ik ken). De 220 pk versie reed net iets zuiniger dan 1 op 10 en deze doet dat vooralsnog ook. Op lange afstanden haal je zelfs wel 1/13 bij 110 op de teller.
In onderhoud was de vorige S-Max niet overdreven duur. Behalve het normale onderhoud heb ik er niet heel veel kosten aan gehad en ik hoop dat dit met de huidige ook gaat lukken. Uiteraaard is de Powershift een onderdeel om op te letten, maar dat wist ik vooraf.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.