Concept Active Tourer nieuw hoofdstuk voor BMW

BMW Concept Active Tourer
BMW Concept Active TourerBMW Concept Active TourerBMW Concept Active TourerBMW Concept Active TourerBMW Concept Active TourerBMW Concept Active TourerBMW Concept Active TourerBMW Concept Active TourerBMW Concept Active TourerBMW Concept Active TourerBMW Concept Active TourerBMW Concept Active TourerBMW Concept Active TourerBMW Concept Active Tourer
BMW's, die hebben toch allemaal achter- of vierwielaandrijving? Dat had je gedacht! Met de Concept Active Tourer laat BMW zien dat dit heilige huisje nu toch echt bijna gaat sneuvelen.

De Concept Active Tourer is namelijk niets minder dan de voorbode van de BMW 1-serie GT, die op een voorwielaangedreven platform komt te staan. De auto is 4,35 meter lang en 1,58 meter hoog. De wielbasis is 2,67 meter. De concept-car biedt -zoals het een toekomstig GT-model van BMW betaamt- net dat beetje meer gebruiksgemak. Naast een hogere instap is er ook een bij het neerklappen van de achterbank volledig vlakke laadvloer.

Het Travel&Comfort-systeem zorgt voor extra comfort voor de achterpassagiers. Deze klikrail op de leuningen van de voorstoelen maakt het namelijk mogelijk om een klaptafeltje of een tablet vast te zetten. De transparantie van het Cool Shade Panoramadak is met een druk op de knop te regelen.

BMW vergeet ook de bestuurder niet. Hij heeft de beschikking over een informatiescherm met een diameter van 10,25 inch. Het is voorzien van Black Panel technologie voor verhoogde leesbaarheid. Ook een head-up display is present. Een 8-inch scherm in de middenconsole helpt met de navigatie en geeft de toestand van de hybride aandrijflijn weer.

Driecilinder

Want inderdaad, de Concept Active Tourer is een plug-in hybride. Een eDrive elektromotor zorgt voor het elektrische deel van de aandrijving, een 1,5-liter TwinPower driecilinder is de verbrandingsmotor. Het totale vermogen van de aandrijflijn is 190 pk en dit gaat dus in het geheel naar de voorwielen. De sprint naar 100 km/h lukt binnen acht seconden en de topsnelheid is ongeveer 200 km/h.

Het gemiddeld verbruik van de concept-car is 2,5 l/100 km en dat betekent een CO2-uitstoot van 60 g/km. De Concept Active Tourer kan ook volledig elektrisch rijden en komt dan 30 kilometer ver op een volle accu.

De 1,5-liter TwinPower driecilinder is interessanter, want die verwachten we in de nabije toekomst ook in de productieversie en andere BMW's en Mini's. BMW bezweert ons dat we niet bang hoeven te zijn voor een 'goedkoop' klinkende motor; de driecilinder klimt makkelijk in de toeren en heeft volgens de Beierse pr-machine een zachte loop, spontane gasrespons en een sportieve sound.

De Concept Active Tourer beleeft z'n publieksdebuut op de Autosalon van Parijs. Voor de 1-serie GT moeten we logischerwijs nog tot 2013 wachten. Volgens onze collega's van AutoBild wordt de Duitse vanafprijs 26.000 euro.

Video

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (138)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.