VriMiBolide: Renault Clio V6
Een dikke V6 achter in een B-segmenter? Dat was nog nooit eerder vertoond en sindsdien ook nooit meer herhaald. Voordat Renault de wereld verblijdde en bestuurders de stuipen op het lijf joeg met de Uber-Clio, had je natuurlijk de 5 Turbo – ook zo'n fijne widowmaker. Die had een viercilinder met turbo, bij de Clio lag een drieliter V6 van 230 pk en 300 Nm te brullen achter de voorstoelen. Goed voor een top van 235 km/h en een 0-100-tijd van 6,4 seconden.
Zoveel vermogen, een korte wielbasis en een beperkte wieluitslag maakten van de Clio een V6 een kat die je met dikke rubber handschoenen moest aanpakken. Onachtzaamheid werd onverbiddelijk afgestraft met pirouettes – of erger. Menig Clio V6 is zodoende voortijdig op de schroothoop beland. De tweede generatie (foto 3 en verder) met 255 pk – gebouwd door Renault Sport in plaats van TWR - was weliswaar iets beter in toom te houden maar nog steeds geen speelgoed voor ongeoefende bestuurders.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Renault Clio
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

De goedkoopste nieuwe Clio is niet elektrisch, maar wel groen – Back to Basics

Test Renault Clio - Meer verfijning, meer power, meer dynamiek

Prijzen nieuwe Renault Clio: traditioneel op benzine of volledig hybride

‘Mitsubishi komt niet met Colt op basis van nieuwe Clio’





