AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Dit is de Renault R-Space! *update: specificaties*

Renault R-Space
Renault R-Space
Renault R-Space
Renault R-Space
Renault R-Space
Renault R-Space
Renault R-Space
Renault R-Space
Renault R-Space
Renault R-Space

We wilden jullie de vroegtijdig vrijgekomen foto's van de Renault R-Space eerder vanochtend niet onthouden, maar dat betekende wel dat verdere informatie over de concept-car nog ontbrak. Inmiddels acht Renault de tijd rijp om ook van de honingkleurige concept-car de informatie vrij te geven.

Renault ziet de R-Space als een 'sport mpv', die aan moet tonen dat een mpv sexy kan zijn. Onder de kap ligt een 0,9-liter driecilinder met turbo, goed voor een vermogen van 110 pk en 160 Nm koppel. Het blok is gekoppeld aan een EDC-transmissie met dubbele koppeling. Renault neemt deze driecilinder turbomotor volgend jaar ook daadwerkelijk in productie.

Op de Autosalon van Genève meldt Renault dat het gemiddeld verbruik van de mpv 3,7 liter benzine per 100 kilometer is. De CO2-uitstoot is slechts 95 gram per kilometer. De sprint naar 100 km/h kost 11 seconden en de topsnelheid is 200 km/h.

De R-Space is 4,25 meter lang, 1,85 meter breed en 1,55 meter hoog. De auto weegt 1.300 kilogram. De grote, schuin geplaatste voorruit en een panoramadak geven de mpv een sportief aanzien. Renault heeft ook zorg gedragen voor sportieve rijeigenschappen; tegelijkertijd is de ruimte achterin zo ontworpen dat kinderen zich niet vervelen.

Verder introduceert Renault het Visio-systeem met de Eco-knop. Het systeem werkt met camera's en houdt de voetgangers, stoplichten en zebrapaden in de gaten. Als het systeem ziet dat verderop een stoplicht op rood springt, adviseert het systeem de bestuurder om de auto te laten uitrollen. Andersom zal het systeem de bestuurder in lege straten aansporen om de maximumsnelheid aan te houden.

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (40)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit is nou een coole concept die tot de verbeelding spreekt, in tegenstelling tot de Audi A3 sedan. Hoe cool is het dak gedaan!Verder heeft die een heel sportief uiterlijk. Way to Go Renault!
Anoniem
Anoniem
  • 0
't valt me op dat er in veel concepts van Renault nooit iets fatsoenlijks door kan gaan als achterbank... Maar verder wel erg mooi maar zie een dergelijk interieur niet in productie gaan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vergeet de details en tierlantijen - het algemene design is van belang.
De vorm van het geheel, het silouette, de vlakken, de wielen max op iedere hoek, de overgang neus/dak/achterzijde.

Mooi!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind hem nu wel mooi, zeker het interieur zoals de stoel overgaat in handrem of zo. Blijkbaar is dit een betere fotograaf dan die van Autoweek die deze gespot had. Maar die werd ook bijna geliquideerd...;o)
Raven76
Raven76
  • 0
Kijk nou.... porno on wheels bestaat dus toch... laat maar komen zou ik zeggen....
Poulusma
Poulusma
  • 0
Wat een blokkendoos achterin :P
Echt een concept, een auto waar je helemaal niets mee kan.
Ben ook niet echt kapot van de styling, maar dat is voor mij niet vreemd bij Renault
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nadat v/d Acker Mazda naar de kloten geholpen heeft gaat hij dat bij Renault herhalen?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hier zien we de nieuwe Modus! Denk de dikke wielen, het gepimpte dak, de zijskirt weg. Plaats in gedachten een realistisch interieur en je komt een heel eind. De achterdeuren zullen het vast ook niet halen, maar je weet het nooit bij Renault.

Ik vind het een heel mooi, vloeiend en organisch design. Je ziet er echt de nieuwe designrichting van Renault in, zoals we dat straks op de nieuwe Clio als eerste zullen zien. De lichtunits voor en achter op deze concept vertonen veel gelijkenis met die op de spypics van de nieuwe Clio.

Renault is goed bezig!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wel tof dat er zowel bij BMW als Renault een Nederlandse designer eindverantwoordelijk is.

Nu moeten ze alleen ook nog even mooie auto's ontwerpen.
Nico94
Nico94
  • 0
Het is wel een mooie studie voor de nieuwe Modus. Als hij zo'n uiterlijk mee krijgt, verkoopt hij misschien wel beter.
MarsTT
MarsTT
  • 0
Weer typisch Nederlands om een vooruitstrevende ontwerper/merk af te serveren. Nee het is geen voorspelbare doos als een volkswagen. Het is gewoon en heel mooi ontwerp, waarin veel van de toekomst verstopt zit.

Die van den Acker en zijn mede ontwerpers zijn goed bezig!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooi. Samen met die vierzits/vierdeurs EV hatchback (naam bennik vergeten) de leukste karretjes momenteel uit la douce France. Kunnen we dan ook eens af van die lelijkerds als de Laguna?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Reïncarnatie van de Avantime?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze neus op de Megane graag, schitterend
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooi van buiten, lelijk van binnen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
MarsTDI 01-03-11 | 11:23

"Weer typisch Nederlands om een vooruitstrevende ontwerper/merk af te serveren."

Nou afgeserveerd is van den acker nog lang niet volgens mij! Maar we mogen de lat hoog leggen: Nederland mag behoorlijk trots zijn op haar kunstenaars, designers en architecten want die tellen op mondiaal niveau volop mee. Sterker, een aantal zijn toonaangevend (geweest). En als ik zo kijk dan vind ik de ontwerpen van Van den Acker tot dusver nog niet zo heel bijzonder. Ik zie vooral typische over the top concept cars, zoals alleen de fransen en jappen ze verzinnen. Als er een mazdalogootje op had gezeten had ik het ook geloofd.

Maar ik ben wel uitermate benieuwd naar de productiemodellen die gaan komen onder leiding van Van den Acker!
Anoniem
Anoniem
  • 0
110 pk uit een 0.9 L motor! Knap! Afwachten op de productie versie.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Interessante techniek, zonder dat in de praktijk vrij nutteloze batterij gedoe kost het ook niet zoveel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Raven: Porno op wielen? Wat zijn dat, wielen?
Bartig
Bartig
  • 0
@AutoWeek: Jullie afbeeldingen doen het wel héél vaak niet de laatste tijd.

Een Avantime 2.0. Een succes zal het wel niet worden maar het staat zo lekker voor het merk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Stom, zo breed. Verder mooi zoals eerder opgemerkt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Renault maakt altijd kunst van de daken op de concepts. Love it!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dat interieur!!! En dat balletjes dak! Hoe oud zijn we nou renault?? 6??
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk concept! Vernieuwing is vooruitgang! Kom maar op andere merken!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wederom een prachtig en origineel ontwerp! Ook deze vind ik erg bij Renault passen.
The car Recycler
The car Recycler
  • 0
Knap van Renault, die durven wel hun nek uit te steken.
Ze hoeven niet met een model van 40 jaar oud te komen, zoals sommige wel zouden willen wellicht? zou commentaren wel geloofwaardiger maken.
The car Recycler
The car Recycler
  • 0
Volgens mij weten er hier niet wat een concept is? ik bedoel ze branden het af alsof ie al in de showroom staat. hahaha
Anoniem
Anoniem
  • 0
Kijk, dit is nou toekomstvisie. Een 0,9 met dat vermogen en die prestaties, petje af! Hoewel ik geen liefhebber ben van een 3 - cilinder, maar Renault zal daar wel weer iets moois van maken. Gewoon niet onder de motorkap kijken en er lekker mee rijden. Die blokkendoos achterin vind ik beter dan een ballenbak! Ben erg benieuwd naar wat dit gaat worden, want ik ben wel in de markt voor zioets.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Renault doe eens gek, en breng dit eens gewoon de markt op. Jullie hebben wel eerder van die rare modellen uitgebracht, met weinig succesweliswaar, maar het maakt het merk Renault wel weer een heel stuk leuker.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Meteen in productie nemen. Wordt een 'HIT"!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Eindelijk weer eens een nieuwe variatie op het aloude thema "stoeptegel achterin"
Anoniem
Anoniem
  • 0
Alsof een Twingo 1 en een Avantime een kindje hebben gekregen. Ik vind em geweldig