Fiat Punto TwinAir Turbo 100 Street (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto TwinAir Turbo 100 Street |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Phase 1
- 90.000 km
Na 90.000 kilometer vandaag op de teller gehaald te hebben wil ik toch graag met mijn mede autoweek reviewers delen wat ik van mijn fiatje vind :)
Om te beginnen zal ik vertellen hoe ik bij deze auto ben gekomen. In 2015 bij mijn eerste job een lease auto gehad, een Toyota Aygo. Na een jaar me koning te rijk gevoeld te hebben en een nieuwe job aan te nemen moest ik de auto inleveren. Juist nu ik zo aan een auto gewend was de markt op gegaan om een mooie auto uit te zoeken.
Ik wilde geen Aygo, c1 of 108 die vond ik te klein. Het moest een hatchback worden dat wist ik zeker. Meer dan de 60-70 pks die uit de kleine auto'tjes komen en ik moet het een gave kleur vinden. Zoals je hoort ben ik niet heel veeleisend in vergelijking met de gemiddelde autoliefhebber.
Na een bezoek te hebben gebracht aan verschillende dealers en in verschillende auto's gereden te hebben bij Fiat Weijers in Ridderkerk langsgeweest waar mijn fiat punto op kenteken in de showroom stond. Kort een gesprek gehad en na wat onderhandelen tot een mooie prijs te recht gekomen. De prijs van deze auto bevond zich rond de 13 en 14.000 exacte bedrag is mij niet meer bekend.
Voor dit bedrag een mooie zwarte fiat punto 5 deurs met 100pk. Na een weekje wachten de auto op mogen halen en sindsdien is de auto in mijn bezit. De auto beschikt over een standaarduitrusting zonder al te veel poes pas. Persoonlijk de accessoires die ik zelf erg fijn vond de Armsteun in het midden en de cruise control. De auto ziet er netjes uit en het is makkelijk om met meerdere vrienden op pad de gaan met de wagen.
Nu heeft de auto door de tijden heen verschilende vormen van gebruik gekend. Er zijn periodes geweest waar de auto heel veel heeft gereden en periodes waar die voornamelijk stil heeft gestaan. Vandaar dat ik kort opsom wat mijn ervaringen zijn met de auto in deze periodes
2016
Toen ik mijn Aygo inleverde kwam er al heel snel de wens om te kijken naar een nieuwe auto. Auto gekocht dan zal je hem dagelijks gebruiken voor je nieuwe werk toch? ah nee, het OV had een makkelijkere aansluiting en de auto werd voornamelijk gebruikt voor de weekendjes weg.
In het eerste jaar van bezit zijn er ongeveer 8000 kilometers op de teller gezet naar verschillende tripjes door het land heen. De auto rijdt fijn heeft vermogen wanneer je erom vraagt en zeker als die bij toeren komt tuft het lekker door.
Bij de eerste onderhoudsbeurt alle standaard werkzaamheden uitgevoerd zonder bijzonderheden.
2017
Auto wordt al meer gebruikt en de kilometersaantal loopt snel op 12000 in het jaar gereden met wat langere trips met vrienden. Eerste keer op de duitse autobaan gaaf om het gas eens vol in te trappen om er bij aankomst achter te komen wat een benzineslurper de fiat punto wordt als je het pendaal flink indrukt. 1 op 7 is niet heel fijn als je grootste gedeelte 170-180 hebt gereden en dat uit die 2 cilinders.
Als je daarin tegen de andere kant van de medaille pakt en je netjes aan de snelheid houdt zal je merken dat het verbruik de andere kant op slaat en het een heel positief verbruik laat zien. Rustig op de snelweg is een op 20 een makkelijk te behalen resultaat. Dit blijft helaas nog ver weg van het opgegeven verbruik van de punto wat 1 op 27,8 zou moeten halen. Een utopie in mijn ogen.
Daarnaast netjes zijn beurt gehaald bij de locale garage om de hoek waar geen bijzonderheden zijn uitgekomen.
2018
Een nieuw tijdperk en een nieuwe job, nu mocht de fiat het waar gaan maken, een job aan de andere kant van Nederland wat veel kilometers in het vooruitschot heeft. Dit betekent dat de fiat elke dag 200km per dag mag gaan afleggen 4 dagen in de week. In een korte periode maak ik veel uren in de auto en komt het werkelijk verbruik van de auto naar voren. En oh wat is dat genieten bij het tankstation met de prijzen van toen.
Door gebruik van cruise control op de snelweg en netjes mee te rijden met het verkeer haalde de punto regelmatig de 850 tot 900 kilometer op een tank met nog genoeg ruimte over. Hierbij tankte ik netjes euro 95 en overschreed ik de 100 kilometer niet. Bij het tanken ging er dan vaak 40 liter in wat betekende dat er ongeveer nog 5 liter in de tank zat.
De kilometers telde op en ook de irritatiepuntjes met de auto. De radio begon zo ze kuren te vertonen. Soms stond die uit en bij het aanzetten was er geen reactie in te krijgen. Na een week deed die het dan spontaan weer? Mogelijk een italiaans elektronica issue die ik nog niet eerder had meegemaakt.
Van kwaad tot erger kwam er regelmatig ook een vertraging in de radio. Mocht je dan het volume aanpassen werd het enkele seconden later pas doorgevoerd waarna die super luid of naar de mute stand ging. Op naar weijers!
Aangekomen bij weijers stop ik de motor en loop ik naar binnen. 5 minuten in de showroom rondkijken waarna iemand tijd heeft om mee te lopen. Sleutel gaat om motor start en... de radio doet het weer. Shit ligt toch niet aan mij? Helaas het issue nooit echt kunnen pinpointen en kwam in de jaren erna nog vaak terug
De kilometers telde door en als snel waren de 60.000 kilometers gepasseerd. Bij de opvolgende beurt wederom geen bijzonderheden de auto is serving me well.
2019
De kilomers gaan hart en veel in de auto zitten is niet mijn ding. Files kosten veel tijd en een switch van job zat er aan te komen. Hierdoor veranderde de gereden kilometers van de 40.000 in het jaar ervoor naar een job in de buurt. 20 kilometer van huis en ook met de fiets haalbaar.
Voor dit soort afstanden wil je geen grote loge auto en komt voor de eerste keer in me op om de auto te verkopen. Kleine afstanden en moet ik wel een auto voor de deur hebben. Ik besluit het aan te kijken en kom er al snel achter dat het toch prettig blijft om te beschikken over een auto.
De kilometers naar kantoor doet die nogsteeds zonder moeite en de auto geeft geen enkele redenen om het te verkopen. In het jaar wordt er met de auto een kleine 20.000 kilometer gereden en wederom doet die het zonder moeite. De auto krijgt zijn eerste apk en er komen nieuwe bandjes onder. Door een kleine afwijking in de uitlijning de eerste 2 voorbanden redelijk kaal gereden, buitenom dat geen problemen met de auto.
2020-2021
Rona came en samen met de mood van de gemiddelde nederlander gaan de kilometers naar beneden, maar de auto blijft perfect functioneren. Het maakt niet uit wat je op de punto afgooit korte of lange ritten hij kan het allemaal. Voor werk even naar Frankrijk? Geen probleem 600km enkele rit zonder problemen.
De auto geeft een vertrouwen, geen storingen en dat is belangrijk. De auto functioneerd a la 2022 nog net zo voor mij als toen ik hem 2016 ophaalde bij de dealer. En daarom schrijf ik ook deze review. Een fiat staat niet altijd best de boeken maar mijn ervaring met de auto is optimaal voor mijn gevoel.
Hij levert wat ik verwacht en doet dit naar de volle 100% verwachting. En dan komen we aan in 2022 waar ik deze review schrijf. Misschien om ooit op terug te kijken maar vooral ook om mijn ervaring met mijn eerste auto vast te leggen.
Na bovenstaande positiviteit moeten we ook kritisch zijn wat is er nou niet fijn aan de auto en zou ik zelf veranderen of heb ik veranderd:
- De stoelen
De stoelen zijn prima voor de korte ritten. Maar toen er langere tijd gereden werd in de auto is duidelijk te merken dat wanneer er kilometers gevreten moeten worden er auto's zijn die comfortabeler zitten. Hier werkt mijn IT rug mogelijk tegen maar toch belangrijk om te benoemen.
- De radio
De radio kwam eerder al terug in bovenstaande verhaal en het haperen en het niet aangaan blijven voor mij vreemde punten met het apparaat. Na lang te wikken en wegen heb ik onlangs deze vervangen voor een apple carplay variant. Het een en ander getest en blij dat ik het gedaan heb. Het vervangen van de radio unit heeft de auto weer moderner gemaakt en zorgt voor een veiliger gevoel in de auto door minder afgeleid te zijn van je telefoon.
En hierbij sluit ik de review af, om ooit in de toekomst terug te keren en terug te lezen hoe mijn ervaring met de fiat mogelijk X jaar geleden was. Ik vond het in ieder geval heel leuk om te typen en hoop dat als jullie het lezen mijn gedachten goed kunnen volgen.
-
Punto rider out ;)
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Fiat Punto vs. Ford Ka+

Skoda Fabia - Fiat Punto - Dacia Sandero

Test: Fiat Punto 0.9 TwinAir Easy (2012)

Toyota Yaris Hybrid Aspriration – Fiat Punto 0.9 TwinAir Easy – Nissan Micra 1.2

Test: Fiat Punto Twinair (2012)
