Fiat Punto (2013)

autoreview

Fiat Punto (2013)
Fiat Punto (2013)Fiat Punto (2013)Fiat Punto (2013)Fiat Punto (2013)Fiat Punto (2013)

Signalement

Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf32.346 km
KM-stand laatst156.696 km
Lezerswaardering: 93%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Punto for the win

  • 156.696 km

Vandaag is het einde van mijn tijdperk met mijn 1e wagen. Dit was een zeer leuk en geweldig tijdperk.
Nadat ik mijn rijbewijs had gehaald, ben ik me een auto gaan kopen. Dit werd dus een FIAT Punto 1.2 POP 5-deurs van 2013. Het was een zwarte auto met getint ruiten en spiegels die gechromeerd waren. Iedereen die bij mij op de achterbank zat, voelde zich hierdoor als een VIP. De reden voor een Punto was omdat ik dit echt 1 van de mooiste wagens in B-segment ooit vind en ik een heel grote fan ben van de Punto. De Grande Punto was mijn favoriete wagen op Need for Speed Most Wanted. Mijn papa rijdt ook met een Punto, een prachtige rode 3-deurs.

In het begin reed ik enkel in het weekend en was het om de boodschappen te doen en mijn sociale afspraken. Het was letterlijk leren van het echte rijden( dat toch licht afwijkt van het examenrijden).

Aangezien ik al een 3 jaar oude occasie gekocht had, had ik in mijn 1e jaar enkel het probleem dat de batterij kapot ging. Dit is normaal bij kleine autobatterijen. Mijn linkerachterled was ook kapot geraakt, ik was de primeur bij mijn vaste garage(en ze waren gespecialiseerd in FIAT, nu ook Ferrari en Porsche). Dus buiten dat had ik mijn 1e jaar geen enkel technisch probleem. In mijn 1e jaar heb ik er ±11000km mee gereden. Ook snel ontdekt dat de muziek heel lekker uit de boxen klinkt.

In het 2e jaar begon ik er meer en meer mee te rijden. Mijn woon-werk verkeer nam slechts 1/5 mijn totaal afgelegde km's ermee. Een lief in het prachtige Zeeland hebben(terwijl ik zelf op 20km van Brussel woonde) nam een mooi aandeel in de aantal km's. Dat en het feit dat de B-weggetjes in Zeeland zeer leuk zijn. Heerlijke wagen om door bochtige baantjes te rijden. Ondanks het lage vermogen van 69pk. De ±28000km die ik in het 2e jaar ermee reed, waren allemaal technisch probleemloze km's.

In mijn 3e jaar was ik mijn liefje in Zeeland kwijt, maar het gevolg van dit vrijgezellenleven was dat ik meer op pad was en dat rijden met mijn auto therapeutisch werkt. Dit zorgde dat ik een mooie ±29000km mee reed. Ik was Bob elke keer dat ik afsprak en de taxi voor naar de luchthaven of station te brengen. Er kunnen 5 personen in de wagen die groter zijn dan 1m85 en nog comfortabel zitten voor middellange afstanden. En dan nog kunnen er nog 3 normale grootte koffers/sportzakken in de koffer. Dit was het jaar dat ik voor het eerst eens een technisch probleem had na de onderhouden om de 10 a 12000km. Ik wou op een avond vertrekken van bij iemand en wou ze plots niet meer schakelen. Het bleek dat de versnellingsbakkabels kapot waren. Dat was in het begin van het 3e jaar dat ik ze had. Met meer dan 100000km op de teller, klonk mijn versnellingsbak raar. Wat achteraf bleek was dat de lagers rond de versnellingsbak kapot waren en de volledige versnellingsbak gereviseerd moest worden. Mijn voorbanden waren ook versleten en ik had een klapband(zonder schade aan de wagen, ik reed net traag genoeg). Daarnaast enkel mijn beide lichten die met een paar maand tussen eens kapot gingen.
Daarnaast was dit ook het jaar waarin ik een leuke activiteit gevonden hadden. Ik had meegedaan aan een groepsrally dat in Zeeland doorging. Dit was een zeer leuke ervaring en iets dat ik in de toekomst zeker en vast nog wou doen. Het was wel een grappig zicht om mijn prachtige Punto(qua design toch de mooiste stadswagen ooit) tussen de hot hatches, Mclarn 720S en prachtige oldtimers zoasl BMW E30 Cabrio's, Ford escort,...
Voor de rest bolde ze lekker. Ook een mooie rondreis rond de grenen van Nederland, Duitsland, Luxemburg en België gedaan.
De snelwegkilometers werden goed verteerd door de wagen. Het feit dat een 6e versnelling ontbrak, was wat minder voor het verbruik. Maar er was nooit een vervelend geluid in het interieur, ik zat in alle comfort te rijden. Zoals eerder beschreven werd, op de bochtige weggetjes was het altijd genieten met mijn Punto. Zowel vlakke bochten a la Zeeland als de heuvelachtige van de Ardennen of de Eifel. In dit jaar ben ik ook verhuisd en de Punto heeft me verbaasd door haar ruimt in verhouding haar grootte. Er kunnen vlot 9 verhuisdozen in als alle zetels plat zijn. Ik merk dat kwestie van tafeltjes of IKEA-dozen meedoen, ik de Punto praktischer vind dan de Volvo V40.

In het 4e jaar dat ik ze had, waren er geen technische problemen, enkel het onderhoud. Dit was het coronajaar. Ondanks corona er vlot ±30000km mee gereden. Het feit dat ik 4 kameraden en hun partner heb meehelpen verhuizen met mijn Punto ligt hier ook deels aan. Alles wat in dozen kon, is met de Punto verhuisd. Hiermee toonde ze haar veelzijdigheid. Plezierig en functioneel.
Bij elke verhuis wel altijd alles afgedekt met doeken om krassen in het interieur te vermijden, wat ook gelukt was. Daarnaast ook 2 roadtrips gedaan, waar er natuurlijk enkele leuke B-weggetjes werden bereden. Daarnaast de gewoonlijke ritjes voor het sociale leven en de boodschappen, want toen woonde ik op fietsafstand van mijn werk.

In het 5e jaar heb ik er ook tussen de 25 a 30000km meegereden. Voor merendeels van het jaar was het zelfde als de vorige jaren. Enkel ben ik paar maand geleden veranderd van werk en heb ik een wagen van het werk verkregen. Daarom dat ik deze Punto ook verkocht heb. Ze is niet sportief genoeg om als plezierauto te hebben, het is een dagelijkse wagen waarmee je plezier kan hebben. De Abarth Punto is hier ideaal voor(er onlangs een testrit meegedaan, stuurt lekker en klinkt zeer lekker, staat op mijn lijst van auto's die ik wil zeer hoog).
Sinds ze wist dat ik een andere auto van het werk kreeg, heeft ze nog wat probleempjes gehad, nog eens de voorlichten en rechterachterlicht die vervangen zijn geweest, de handrem kapot en koffer wou plots niet meer openen. Ook nog slijtage van de voorremmen en bougies. En 2 maal een ster in de voorruit gehad, maar dat is pech hebben.

Het is een geweldige auto, een ideale 1e auto. Je leert goed manoeuvreren, heel basic zonder teveel snufjes, waardoor je nog echt auto rijdt op je eigen instincten. Daarnaast is het verbruik ook nog aanvaardbaar, 6,4l/100km( en reken veel autosnelweg verkeer in 5e tegen 120km/h en ook stadsverkeer omdat ik in een stad woon en vaak naar Antwerpen of Gent ermee ging). Het vermogen is ook niet te hoog, zowel interessant voor de verzekering als het leren kennen van u kunnen met een wagen. Het feit dat het vermogen laag is, is een nadeel dat je op de autosnelweg soms in moet gooien en bergop niet altijd snel gaat. Over het algemeen heb ik veel plezier van deze auto gehad, ook wat technische problemen, waarvan de meeste aan slijtage te wijten zijn. Over het algemeen ben ik wel tevreden over de betrouwbaarheid, zeker omdat ik veel vaker meereed dan gerekend wordt voor een stadswagen. Het comfort is zeer goed, er hebben veel passagiers liggen slapen voor lange tijd als ik aan het rijden was. Prijs/kwaliteit is dit een echte aanrader. Echt heel jammer dat FIAT geen nieuw lid in de Punto-familie gebracht heeft. Ik zou ze een 9/10 geven. Ik heb van mijn 5 jaar eigenaarschap genoten van deze Punto. Geen enkele seconde spijt van gehad dat ik ze gekocht heb. En ja ik heb een traan gelaten als ik ze weggedaan heb.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens