Fiat Punto 1.3 MultiJet 16v Lounge (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 1.3 MultiJet 16v Lounge |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 166.700 km |
KM-stand laatst | 179.831 km |
1e ervaring
- 171.470 km
Na de eerste 4750 km ben ik tot nu toe zeer te spreken over de Fiat Punto Evo diesel.
Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1:25 wat zeer acceptabel is.
Ik rij voor mijn werk 175 km per dag, waarvan 150 km snelweg. Op de snelweg rij ik gewoon op de rechter baan met het verkeer mee. Meestal rij ik op gepaste afstand achter een vrachtauto met gemiddeld 85 á 90 km per uur.
Over het onderhoud kan ik op dit moment nog niets melden.
Alleen dat wat er bij de garage in de historie stond over de auto.
1 x wiellager vervangen 90000 km
Distributieketting vervangen bij 163000 km
Schroefveren voor vervangen 166700
En het normale onderhoud beurten en apk
Over een tijdje schrijf ik weer een update over mijn ervaring met de Punto.
2e ervaring
- 179.831 km
Update 1
Inmiddels ruim 13.000 km met de Punto gereden, zonder problemen of storingen.
Gemiddeld verbruik is 1:26 berekend met daadwerkelijk gereden kilometers en getankte liters brandstof.
Volgens boordcomputer zou het verbruik ruim boven de 1:30 liggen, maar dat is iets te optimistisch.
Heb de auto bij 170.000 km voorzien van nieuwe olie en filter nieuwe ruitenwisserbladen voor en achter + nieuwe Philips H4 racing vision 200 lampen voor een betere licht opbrengst. Zeker aan te bevelen t.o.v originele lampen. Totale kosten voor dit alles € 130.= en zelf uitgevoerd.
Nieuwe Trekhaak gemonteerd incl kabelboom en 2 witte nummerplaten tevens de velgen opnieuw gespoten, dit zelf uitgevoerd.
Totale kosten € 270,=.
Probleem ondervonden na het aansluiten van de trekhaak.
Het bleek dat na het aansluiten van de kabelboom dat de remlichten van zowel de aanhanger als de auto het niet meer deden.
Na het loskoppelen van de aanhanger deden de remlichten van de auto het wel weer.
Via Google probleem uitgezocht, en de oorzaak zat hem in de gevraagde hoeveel stroom van de lampen van de aanhanger.
.
Gezien de auto is uitgerust met heel dunne kabels schakelt de boordcomputer de remlichten uit als er te veel stroom wordt gevraagd.
Probleem opgelost door de aanhanger te voorzien van losse led lampen aangezien deze aanzienlijk minder stroom verbruiken.
Remlichten normaal 2 x 21watt vervangend led lamp 2 x 5watt
Ook de achterlichten en richtingaanwijzers van de aanhanger voorzien van ledlampen.
Bijkomend voordeel ledlampen meer licht opbrengst en gaan langer mee.
Bij aanschaf liep de motor koud nogal rauw en onregelmatig, heb bij de tweede tankbeurt een diesel Injector treatment van Forté toegevoegd en de motor loopt nu koud perfect rond. ( niet meer alsof je een oude tractor start.)
Heb bij de laatste tankbeurt een roetfilter reiniger toegevoegd aan de brandstof. Kosten € 15,=
Ben tot nu toe zeer tevreden over de Punto, gezien het zuinige verbruik en geen problemen/storingen in tegenstelling tot mijn vorige Polo 6r 1.2 bluemotion (rampzalig product van VW )
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Fiat Punto vs. Ford Ka+

Skoda Fabia - Fiat Punto - Dacia Sandero

Test: Fiat Punto 0.9 TwinAir Easy (2012)

Toyota Yaris Hybrid Aspriration – Fiat Punto 0.9 TwinAir Easy – Nissan Micra 1.2

Test: Fiat Punto Twinair (2012)
