Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €45.000
Deze EV's moet je hebben tot €45.000, dit is de top zeven
Het aantal nieuwe, volledig elektrische auto’s neemt zo snel toe dat AutoWeek bijna elke week wel een nieuwe EV voor het eerst test. In deze lijsten houden we continu bij wat de beste elektrische auto van dit moment is volgens de testredactie. Hieronder de beste nieuwe EV’s tot €45.000.
De beste elektrische auto’s tot €45.000
Hier beschrijven we nieuwe elektrische auto’s met een cataloguswaarde tot €45.000. Het aanbod EV’s in deze prijsklasse neemt de laatste jaren fors toe. Wij pikken de zes beste er voor je uit. Modellen komen maar één keer voor in onze overzichten, dus als verschillende versies (met bijvoorbeeld grotere accu’s of meer vermogen) van een auto in verschillende prijssegmenten vallen, vind je hem maar één keer terug. Let op, alleen auto's die we in Nederland uitgebreid hebben kunnen testen voor zaken als verbruik en actieradius, komen voor deze lijst in aanmerking. Daardoor vind je sommige, erg goede, nieuwe EV's waarmee we enkel een rij-impressie in het buitenland hebben kunnen doen (nog) niet in deze lijst. Deze lijst wordt door het jaar heen geactualiseerd en wordt dan weer omhoog gezet.
Hyundai Ioniq 5: goede high tech EV, instapper na facelift stuk goedkoper.
Kia EV3: sterke en voordelige nieuwkomer uit Korea.
Renault Scenic E-Tech: ruim, fijn comfortabel en volwassen
Skoda Elroq: ingekorte Enyaq biedt veel auto voor goede prijs
Tesla Model 3: nog altijd ongeëvenaard
Xpeng G6: Chinese EV wint niet op prijs, maar op kwaliteit!
Hyundai Ioniq 5
Een gigantische stap van Hyundai toen dit model op de markt kwam. Met zijn 800-volt techniek kan hij supersnel laden en efficiënt met zijn stroom omgaan. Hij ziet er vanbinnen hypermodern uit en zijn multimedia is toegankelijk en modern. In beginsel is het een erg comfortabele auto, met een goede wegligging. Nadeel is zijn relatief krappe bagageruimte, wat de bruikbaarheid niet ten goede komt. De Ioniq 5 is net gefacelift en kreeg onder meer nieuw bumperwerk, een achterruitwisser en grotere accu's. Voortaan geen 58 kWh of 77,4-kWh accu's meer, maar exemplaren met 63 kWh of 84 kWh aan capaciteit. Dat levert de Hyundai Ioniq 5 respectievelijk maximaal 440 km of 570 km rijbereik op, terwijl de oude accu's achtereenvolgens 384 km of 507 km als maximale WLTP-actieradius opleverden. Hij is bovendien goedkoper! Voortaan begint het bij € 42.995 en dan heb je de Ioniq 5 met het 63-kWh accupakket. Daarmee komt hij zonder meer in aanmerking voor deze lijst, eerst zat hij boven de €45.000. Wij behaalden voor de facelift zo'n 18 kWh/100 km, maar verwachten dat het verbruik inmiddels nog lager uitvalt.
Daarnaast is ook de bizarre Ioniq 5N verkrijgbaar. Een heuse elektrische sportauto die wat betreft pure fun zeker niet onderdoet voor een Tesla Model S Performance en dat zegt wat. Uiteraard is deze uitvoering veel duurder, maar de value for money is ongekend.
Klik hier voor alle informatie over de Hyundai Ioniq 5.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Hyundai Ioniq 5, kijk dan hier in ons aanbod.
De Hyundai Ioniq 5 is een comfortabele en zeer moderne EV.
Kia EV3
De nieuwe Kia EV3 kon bijna alleen maar tegenvallen, zo keek iedereen er naar uit. Concurrenten vreesde het ergste en potentiële klanten klikten op elk nieuwsbericht. De praktijk was eenvoudig: een uitstekende auto, maar ook weer niet zo baanbrekend als de Kia EV6 ooit was. De nieuwe Kia EV3 is een EV die op het modulaire e-GMP platform rust. Eerder zagen we op die basis bijvoorbeeld de EV6 die 800-volt technologie aan boord heeft en in de basis achterwielaangedreven is. Dat geldt helaas allebei niet voor de nieuwe Kia EV3, die doet het met voorwielaandrijving en 400-volt technologie. Op zich geen probleem, want de grootste batterij van 81,4 kWh maakt toch een WLTP-actieradius van dik 600 kilometer mogelijk en dat is voor een relatief betaalbare EV echt heel goed. De cockpit van de auto is overzichtelijk en heeft een prima ergonomie, precies wat we van Kia gewend zijn. Daarbij is de auto ruim voor zijn klasse. Achterpassagiers hebben het goed en de kofferbak is een forse 450 liter groot. Het rijden is braaf maar goed en verfijnd met een goede wegligging. De auto is er naast de genoemde 82 kWh ook met een kleinere 58 kWh-accu. Deze haalt zo'n 430 papieren kilometers.
Wij behaalden met die 58 kWh-accu een keurig verbruik van 15,8 kWh/100 km bij 11 graden Celsius, goed voor een actieradius van 367 kilometer. Het snellaadvermogen is met 101 kW niet baanbrekend. De EV3 scoort niet met grote innovaties, maar wel met een uitstekend totaalpakket. Zeker gezien zijn concurrerende prijzen. Concurrenten zijn de Renault Megane E-Tech, de Volvo EX30 (tegen beide wist de Kia een vergelijking te winnen!) en de Volkswagen ID3. Hier vind je alle info over de Kia EV3.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Kia EV3, kijk dan hier in ons aanbod.
De Kia EV3 is een sterke nieuwkomer.
Renault Scenic E-Tech
Renault was een van de pioniers met elektrische auto’s, denk aan de Zoe waarvan al twee generaties zijn en de Renault Fluence. Na een wel erg lange stilte kwam er nu ook een volledige elektrische Megane E-Tech, die tot voor kort in deze lijst stond. Maar er in nieuw bloed, waaronder deze Renault Scenic! Deze staat op hetzelfde platform als de Megane, maar biedt meer verfijning en is beter uitontwikkeld. Het is een zeer complete auto, die bovendien aanmerkelijk ruimer is dan de Megane, wat hem tot een uitmuntende gezinsauto maakt. Het was de Auto van het Jaar 2024 en dat was zowaar weer eens een terechte winnaar. Hij biedt comfort en rust en heeft dezelfde prettige multimedia als de Megane. De Scenic is bovendien ook met een grote accu met 92 kWh verkrijgbaar, terwijl bij de Megane 65 kWh het maximale is. Dat heeft uiteraard zeer postieve gevolgen voor de actieradius. De instapaccu van 43 kWh is niet verkrijgbaar voor de grotere Scenic, waardoor zijn vanafprijs hoger ligt. Hij is met 220 pk sterke aandrijflijn verkrijgbaar, in combinatie met de grote accu. De instapper heeft 170 pk. Wij behaalden een verbruik van 18,1 kWh/100 km met de grote accu rond de 17 graden Celsius, goed voor een actieradius van 480 kilometer. Tegen concurrenten als de elektrische Peugeot e-3008 weet de Renault continue de strijd te winnen. Echt een hoogvlieger van Renault. Hier vind je alle informatie over de Renault Scenic.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Renault Scenic E-Tech, kijk dan hier in ons aanbod.
De Renault Scenic is een schot in de roos.
Skoda Elroq
De enige elektrische Skoda op de markt was lange tijd de Enyaq, maar met deze Elroq hoopt Skoda het succes van nummer een door te zetten. En daarvoor is meteen ook maar de Enyaq gebruikt. Want grotendeels is de Elroq gewoon een verkorte versie van die auto. En dat is niet bepaald slecht nieuws want zo trek je alle kwaliteiten van een hoger segment mee. Je ziet het misschien niet, omdat de Elroq al het nieuwe familiegezicht van Skoda heeft. Maar het verschil zit technisch alleen aan de achterkant, daar is de Elroq 16 centimeter korter dan de Enyaq. Daarom heeft hij 470 liter in plaats van 585 liter aan kofferbak. Wat voor dit segment nog altijd erg veel is. Maar de wielbasis blijft gelijk, waardoor de Skoda een zeer ruime achterbank heeft. Met zijn vanafprijs die net onder de 35.000 euro ligt zit hij op het randje van deze lijst, maar met opties denken we niet dat er een exemplaar voor minder dan 35.000 euro de showroom verlaat in Nederland en volgens onze regels hoort hij dan in deze topvijf.
De auto neemt zoals gezegd bijna alle kwaliteiten van de Enyaq mee. Hij rijdt zeer volwassen: comfortabel maar sereen. Soms voelt hij wel wat zwaarlijvig aan, maar het onderstel is erg goed. Daarbij is het interieur zodanig mooi en goed afgewerkt dat Volkswagen op zijn tellen moet passen. Er is een 63 kWh accu met 210 pk en een 82 kWh accu met 286 pk, los van een 170 pk-instapper met een 55kWh-accu. Met de grote accu scoorden wij 19,5 kWh/100 km goed voor een actieradius van 394 km. Het was echter maar rond de 9 graden, bij warmer weer ga je gemakkelijk over de 400 km. Snelladen kan tot maximaal 175 kW en 185 voor de verwielaangedreven Enyaq RS met 340 pk die onlangs onthuld is. Hij concurreert met succesmodellen als de Kia EV3 en de Volvo EX30. Hier vind je alle informatie over de Skoda Elroq.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Skoda Elroq, kijk dan in ons aanbod hier.
De Skoda Elroq profiteert van de basis van de grotere Enyaq.
Tesla Model 3
Door de forse prijsverlagingen is de Tesla Model 3 nu al te koop voor minder dan €40.000, al lijken de prijzen soms per week te veranderen bij Tesla. Je hebt voor dat geld de RWD-versie met - logischerwijs - achterwielaandrijving en 60-kWh accu. Deze heeft 491 papieren kilometers aan bereik, reken op een actieradius van 400 kilometer in de praktijk. Wij scoorden bij 7 graden 319 kilometer met een verbruik van 14,7 kWh/100 km, bij mooi weer zal hij nog zuiniger zijn. Een test met de iets minder zuinige Long Range 4WD met 82-kWh accu en 500 pk leidde tot een verbruik van 14,8 kWh/100 km en 509 km bij 15 graden Celsius, wat ook erg netjes is. Hij is bij zijn facelift nadrukkelijk zuiniger geworden. Met 283 pk aan vermogen is de RWD als langzaamste Model 3 nog altijd bijzonder snel. De Model 3 is daarbij nog altijd koning als het gaat om rijbereik en laadcapaciteiten (inclusief het voordeel van Tesla’s eigen superchargenetwerk, niet te onderschatten bij vakantieritten). De auto rijdt daarbij uitgesproken dynamisch en loopt met zijn software voorop. Maar verwacht niet te veel comfort of verfijning, al is dat bij de facelift een stuk beter geworden. Ondanks de forse laadruimte is hij krap op de achterbank. De vernieuwde Performance-versie is uiteraard nog wat duurder, maar met 550 tot 625 pk zó snel dat je er dikke sportsedans compleet mee zoek rijdt. Snelladen kan tot 250 kW bij de modellen met grote accu. Afhankelijk van uitvoering en prijs concurreert hij met de BMW i4, De Hyundai Ioniq 6, de BYD Seal en de Xpeng P7. Klik hier voor alle informatie over de Tesla Model 3.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Tesla Model 3, kijk dan hier in ons aanbod.
Tesla Model 3
Xpeng G6
Deze auto was nog eens een verrassing. Niet alleen omdat hij van een nieuw merk was, maar omdat de eerste Xpeng die we konden rijden, de P5, gewoon een slechte, belachelijk dure EV was. Nee, die Chinezen waren er duidelijk nog lang niet. Prompt komt het jonge merk vervolgens met deze G6. Een bijzonder goede cross-over die mikt op de Tesla Model Y. In een triotest versloeg hij bij zijn debuut gewoon de Volkswagen ID4 en de nieuwe Ford Explorer. Dat is tekenend. De auto heeft in principe achterwielaandrijving met afhankelijk van de accu 258 of 286 pk. Ook is er een 4WD performance met 476 pk. De basisaccu heeft 69 kWh, de Long Range en Performance hebben 92 kWh. Het is een ruime auto, die comfortabel rijdt en toch goed op de weg ligt. Zijn multimedia is hypermodern, met een betere ergonomie dan concurrent Nio. Hij is stil en snel. Wij behaalden met de Long Range een verbruik van 18,0 kWh/100 km, goed voor een actieradius van 534 kilometer. Dat is een nette score. Snelladen doet hij met een geweldige 280 kW. Xpeng heeft zijn zaken ineens heel goed voor elkaar.
Klik hier voor alle informatie over de Xpeng G6.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Xpeng G6, kijk dan hier in ons aanbod.
De Xpeng G6 komt met een mokerslag binnen in Nederland.
Om het overzichtelijk te houden maken we een verdeling op prijzen, zodat je een goed beeld krijgt wat de beste elektrische auto’s van 2024 zijn. Alleen auto’s die we in Nederland aan een uitgebreide test hebben onderworpen zodat we bereik en verbruik kunnen melden, komen voor de lijst in aanmerking. Daarom zie je de nieuwste modellen waarin we enkel een korte eerste rijtest hebben gedaan niet in deze lijsten staan. Ook kijken we naar de vanafprijs, want veel auto’s hebben duurdere en goedkopere versies die mogelijk in twee prijscategoriën thuishoren. Maar we moeten ergens de grens trekken. Bovendien moet je voor het genoemde geld daadwerkelijk de auto de showroom uit kunnen rijden: een model met een vanafprijs van €44.995 doet daarom niet mee voor de ‘tot €45.000-rubriek'. Per prijscategorie vind je de top vijf (soms meer als het dicht op elkaar zit) op alfabetische volgorde. Deze lijst wordt door het jaar heen bijgewerkt.
Check hier de beste elektrische auto's tot €35.000
Check hier de beste elektrische auto's tot €65.000
Check hier de beste elektrische auto's vanaf €65.000
Deel jouw ervaringen met je auto! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
PRIVATE LEASE Hyundai Kona
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Kona Comfort 65.4 kWh | €3000 WEGRIJBONUS | 514km Actieradius! | Bluelink app | Navigatie | Camera | Adaptive cruise control |
- 2025
- 10 km

Hyundai Kona Comfort Smart 65.4 kWh | €1900 WEGRIJBONUS | WARMTEPOMP | STOEL-/STUURVERWARMING | V2L | NAVIGATIE | CAMERA | ADAPTIVE CRUISE CONTROL |
- 2025
- 10 km

Hyundai Kona Premium 65.4 kWh | €4100 WEGRIJBONUS | DIRECT LEVERBAAR | 19" VELGEN | STOEL-/STUURVERWARMING | 360 CAMERA | LEER | STOELVENTILATIE |
- 2025
- 10 km