Zijn flitser-apps nu verboden in België of niet?
Ken Divjak - Onze man in Vlaanderen
In deze nieuwe rubriek belicht Onze Man in Vlaanderen de tegenstellingen op het vlak van mobiliteit tussen Nederland en België. Met vandaag de vraag of flitser-apps nu wel of niet verboden zijn bezuiden Breda?
De reflex zit er bij Nederlandse autobestuurders goed in: bij de grensovergang met België moeten de flitser-apps uit (en de schokdempers op comfort, maar dat is voor een andere keer), maar is dat eigenlijk wel nodig? Zijn waarschuwingsapps zoals Flitsmeister, Waze en Coyote effectief verboden in België?
Toegestaan in België
Het antwoord op die vraag is: nee, flitser-apps zijn niet verboden in België. Sterker nog, anders dan bijvoorbeeld in Frankrijk mogen ze de exacte locatie aangeven van mobiele snelheids- én politiecontroles, alsook die van vaste flitspalen. Trajectcontroles zitten er ook netjes in en worden redelijk goed up-to-date gehouden. Dat geldt zowel voor gemiddelde snelheidsmetingen die erbij komen, maar ook voor trajectcontroles die tijdelijk of voor langere tijd worden uitgeschakeld. Hun aantal is de laatste jaren vooral toegenomen in België, zowel op snelwegen (waar je 120 km/h mag rijden) als op Vlaamse gewestwegen (waar 70 km/h is toegestaan). In Wallonië mag je buiten de bebouwde kom nog steeds 90 km/h rijden.
De populairste flitser-app in België is trouwens niet Flitsmeister of Coyote, maar Waze. Die dochteronderneming van Google Maps heeft het voordeel dat ze dezelfde kaart- en verkeersgegevens gebruikt als Google, maar dan aangevuld met community-meldingen. Daardoor komen files sneller in beeld, kunnen er obstakels worden doorgeven (van voorwerpen op de weg en gestrande auto’s tot aan mist of aquaplaning toe) en dus ook controles worden gesignaleerd. De navigatiefunctie van Waze is ook sterk in het vermijden van files, maar durft op alternatieve routes het begrip ‘weg’ wel ruim te interpreteren.
Kritiek
Toch komt er geregeld kritiek op Waze in Vlaanderen. Volgens verschillende instanties creëert de app storend sluipverkeer in woonwijken, waardoor de verkeersveiligheid er in het gedrang komt. Ook vrachtwagens maken er gebruik van om snelwegfiles te vermijden. De felste kritiek komt doorgaans van VIAS, het Vlaamse Verkeersinstituut. Dat wil dergelijke flitser-apps laten inperken omdat ze een vrijgeleide zouden zijn om te snel te rijden. De organisatie beweert zelfs dat de gebruikers net meer boetes krijgen, omdat ze op de app vertrouwen om niet gepakt te worden. Ook de aandacht die dergelijke apps tijdens het rijden vragen, bijvoorbeeld om meldingen door te geven, is een doorn in het oog van de critici. Tot nader order blijven de flitser-apps evenwel toegestaan bezuiden Breda.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.