We zagen 't somber in voor de V12

Limousinetest
Waarschijnlijk zaten we op de redactie collectief in een herfstdip. De crisis liet in het najaar van 2007 nog een jaar op zich wachten maar wat zagen we de toekomst somber in. We vreesden voor het einde van de V12! Voor onze glossy GTO maakte ik een verhaal over drie twaalfcilinder limo's: een BMW 760i, een Mercedes S600 en een VW Phaeton 6.0 W12. Bijna alle blaadjes waren van de bomen gevallen, de herfst was op zijn hoogtepunt. We wilden aanvankelijk zelfs bij een begraafplaats gaan fotograferen. Zwartgalligheid ten top. De laatste eer, dat stond boven de pagina's. Ervan uitgaand dat dit wel eens onze laatste twaalfcilindertest zou kunnen worden. Niet zo gek. Het thema downsizing deed in 2007 zijn intrede en we voorzagen het einde van koning aller motoren, de twaalfpitter.
We zijn drie jaar en een heftige financiële crisis verder. De V12 heeft zich er niet onder laten krijgen! Met dank aan China. Luxueuze automobielen vinden er gretig aftrek. Net als in Rusland en in het Midden-Oosten. Daarom bestaat er ook van de huidige 7-serie een 760i. Audi heeft zich op de W12 gestort en het blok herzien en Mercedes AMG pepte de 65 AMG-motor recent op tot 630 pk. Ook al komt er een S-klasse met viercilinder, ook al verschijnt de ene na de andere hybride, de twaalfcilinder zal voortleven. Had ik niet verwacht...

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.