Vlaggenschip vroegtijdig gezonken

Opel Omega V8
In deze tijden van downsizing (1.4 TSI in nieuwe Superb) kun je 't je bijna niet meer voorstellen, maar slechts acht jaar geleden was er sprake van de komst van een Opel Omega V8. Het machtige 5,7-liter blok kwam uit de Corvette en zou in het topmodel van de Duitsers een nog altijd trotse 310 pk leveren. Goed voor 0-100 binnen zeven seconden en een top van 250. Fantastisch. En met een nauwelijks aangepast uiterlijk had de Omega V8't understatement van het eerste decennium geweest. Het tegenovergestelde van de opzichtige Lotus Omega, die natuurlijk nog veel bruter was. In een vergeeld persbericht van Opel waarin het nieuws van de Salon van Genève 2000 werd aangekondigd was er nog geen vuiltje aan de lucht:
Het nieuwe topmodel van Opel zal in de herfst in de Europese showrooms staan, zowel in berline- als breakversie
Zo ver kwam het dus niet. Ergens in Rüsselsheim of op het GM hoofdkwartier in Detroit ging er een streep door het project Omega V8. Dat de auto niet gekomen is, kan ik rationeel gezien wel begrijpen. In het hogere segment heeft de Omega nooit potten kunnen breken, dus op een V8 zat helemaal niemand te wachten. Maar zelfs de beloofde beperkte serie is er nooit gekomen. De auto, bedoeld als vlaggenschip, is een stille dood gestorven. Misschien staan er nog een paar voorserie-exemplaren ergens in een stil hoekje in Rüsselsheim, begroeid met mos, overwoekerd door onkruid, oneervol te verroesten. Misschien hebben er voordat ze werden weggezet nog een paar Opel-bobo's anoniem mee rondgescheurd, of staat er een Omega V8 ergens in een museum te blinken? Ik hoop het maar, want dit soort bijzondere projecten, ook al is de auto nooit op de markt gekomen, verdient het niet in de vergetelheid te raken.

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.