Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Trots op Nederlands design

3
Trots op Nederlands design
  • Stéphan Vermeulen
  • Weblogs
30 oktober 2007 om 11:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Trots zijn op Nederland, het is populair om dat te uiten, maar vorige week op de Tokyo Motor Show overviel een dergelijk gevoel mij ook. Wie weet heeft het te maken met de afstand, duizenden kilometers van huis en haard verwijderd, maar als je aan de andere kant van de wereld Nederlandse ontwerpers trots ziet poseren bij hun creaties dan doet me dat als Nederlander iets. En het zijn bepaald niet de minimale faceliftjes die ze mogen doen. Noem het maar patriottisme of zelfs chauvinisme, ik vind het mooi dat uit dit kikkerlandje, in het buitenland bekendstaand om klompen, tulpen en in vroeger dagen goed voetbal, maar ook om softdrugs en paddo's, serieus goede designers komen. En dat terwijl we niet eens zelf over noemenswaardige auto-industrie beschikken. Ik heb het natuurlijk over Laurens van den Acker, die de designscepter zwaait bij de Mazda Motor Corporation maar ook over aanstormend Auditalent Ivo van Hulten. In de Japanse hoofdstad vertelde de Brabander me enthousiast dat hij bij de Metroproject Quattro voor het eerst samen met nog een ontwerper verantwoordelijk is voor een heel interieur. Bij de R8 had hij nog een senior designer boven zich en zijn er bepaalde onderdelen, zoals de versnellingspook, van zijn hand. In het filmpje van de Tokyo Motor Show is in een flits te zien hoe hij de werking uitlegt van het Audi Mobile Device, wat we in de A1 vast gaan terugzien. Maar ook Adrian (het was Adriaan, maar dit klinkt internationaler) van Hooydonck van BMW was er tijdens de eerste persdag om de X6 Concept en de Concept tii van toelichting te voorzien. En de Nederlandse designinvloed in autoland is echt niet van de laatste tijd, denk aan het werk van Fedde Talsma bij Volvo en in het verleden Harm Lagaay bij Porsche. Chauvinisme is on-Nederlands maar een beetje trots is in dit geval best op z'n plek.
Stephan Vermeulen

Stéphan Vermeulen

Coördinator Tests

Na 20 jaar bij AutoWeek zo’n beetje alles wel gedaan en meegemaakt. Sinds 2012 chef redactie maar streeft er nog altijd naar om tien procent van zijn werk te laten bestaan uit bezigheden met auto’s zelf. Da’s tenslotte toch de reden dat -ie dit werk is gaan doen. Passie voor auto’s van kleins af aan, spelde op zijn twaalfde testjaarboeken, kocht de eerste AutoWeek een paar dagen voor zijn dertiende verjaardag van zijn zakgeld. Jawel, dat ene nummer dat in januari 1990 voor een gulden in de winkel lag. De oorzaak van dat velen nog denken dat AutoWeek de eerste jaren altijd een gulden kostte, maar op de tweede stond toch echt een prijs van Hfl. 1,95! Dat hij twaalf jaar later zelf in dienst zou treden bij het autoblad had hij nooit gedacht. Na de middelbare school bracht de opleiding HEAO-economisch linguistisch, zeg maar een soort CE met extra aandacht voor vreemde talen, hem bij de BMW-importeur, en later die van Opel. Een carrière in de autobranche was het beoogde pad, maar het liep anders. Eind 1999 zocht een journalistiek bureau een autoredacteur, en zo kwam hij terecht in de autojournalistiek. Iets meer dan twee jaar later was daar de overstap naar AutoWeek. Tests, nieuws, bijdrages aan de occasionrubriek en een jaar later ook in bezit van een racelicentie. Twintig jaar bij een werkgever, het is iets dat niet meer van deze tijd lijkt maar sowieso is het werk door de jaren heen zo vaak veranderd dat je bijna geen jaar hetzelfde doet qua werk. En de veranderingen in autoland gaan momenteel sneller dan ooit, dus ook dat maakt de werkzaamheden anders. Sinds 2021 naast chef redactie ook coordinator online.

  • Twitter
  • Instagram
3 Bekijk reacties

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Stéphan VermeulenLaatste blogs vanStéphan Vermeulen

  • Weblogs
    Rust zacht Erik

    Rust zacht Erik

    10
    • 27 mei 2015
  • Weblogs
    Genieten van ex-Ford-merken

    Genieten van ex-Ford-merken

    40
    • 25 maart 2014
  • Weblogs
    Wasstraten: ook achter de randjes graag!

    Wasstraten: ook achter de randjes graag!

    114
    • 6 februari 2014
  • Weblogs
    Mijn meest bijzondere Lancia-experiences

    Mijn meest bijzondere Lancia-experiences

    38
    • 10 januari 2014
  • Weblogs
    Met uitrollen maak je geen vrienden

    Met uitrollen maak je geen vrienden

    91
    • 26 november 2013

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden