Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken

Too hot to handle?

  • Weblogs
27 oktober 2007 om 18:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Was James Dean een goed coureur? Ik weet het niet. Maar hij moet zeker een liefhebber zijn geweest die ook graag op circuits rondhing. Feit is dat hij zijn Porsche dramatisch wist te crashen, nota bene met een Porsche-techneut naast zich. De zaak leverde krantenjournalisten in 1955 maandenlang stof om te schrijven op. Porsche zelf leverde het uiteindelijk ook wat op, want Dean werd voor eeuwig als rebelse King of Cool afgeschilderd - zijn 550 Spyder als middel om die superstatus te bereiken. Dat ligt vandaag de dag wel anders. Want een soortgelijke zaak heeft Porsche AG inmiddels grijze haren bezorgd. Ook hier gaat het om een crash waarbij (in dit geval twee) geslaagde jonge kerels om het leven kwamen. De Amerikaanse Ben Keaton en zijn bijrijder Corey Rudl reden Porsches hedendaagse topmodel - de Carrera GT - met ruim 230 km/h in een muur. Nota bene op de Californian Speedway, nota bene tijdens een trackday van de Ferrari Owners Club. Een drama. Maar Rudl's vrouw nam daarmee geen genoegen. De rouwsluier nog om, stapte zij naar het gerecht. Want de Carrera GT was een levensgevaarlijke auto, zo meende zij. Dat klinkt in onze oren kansloos, maar in de VS ligt dat toch nét even anders. De advocaat die ze inschakelde – Craig McClellan; zelf ex-coureur én Porsche-bezitter - verwierf in de jaren tachtig al eens faam door Porsche aan te klagen voor het ontembare weggedrag van de 911 Turbo. En tot veler verbazing wist hij ook nu de rechter te overtuigen en werd de eis gehonoreerd: 4,5 miljoen dollar. Ten laste van de erven Keaton, maar ook van het circuit, de Ferrari Owners Club, de vlaggenzwaaier, een betrokken bestuurder én Porsche AG zelf. Die laatste voor het verkopen van een onveilige auto. Het vonnis staat vol met zinnen als 'De Carrera GT bevat designfouten die hem een slecht weggedrag - overstuur dus - geven.' Of dat zo is, dat moeten de techneuten maar uitvechten. Maar het is zo klaar als een klontje dat veel Enzo's, Zonda's of Vanquishen worden verkocht aan mensen met meer geld dan rij-ervaring. Net als Keaton? Op diverse internetfora wordt hij wel zo afgeschilderd. In ieder geval niet als de rebellenkoning die Dean na zijn crash werd. Het konden nog wel eens moeilijke tijden gaan worden voor Porsche of North America.
Plaats een reactie

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (44)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (6)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (2)
  • Jan LemkesJan Lemkes (1)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep