AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Too hot to handle?
Was James Dean een goed coureur? Ik weet het niet. Maar hij moet zeker een liefhebber zijn geweest die ook graag op circuits rondhing. Feit is dat hij zijn Porsche dramatisch wist te crashen, nota bene met een Porsche-techneut naast zich. De zaak leverde krantenjournalisten in 1955 maandenlang stof om te schrijven op. Porsche zelf leverde het uiteindelijk ook wat op, want Dean werd voor eeuwig als rebelse King of Cool afgeschilderd - zijn 550 Spyder als middel om die superstatus te bereiken.
Dat ligt vandaag de dag wel anders. Want een soortgelijke zaak heeft Porsche AG inmiddels grijze haren bezorgd. Ook hier gaat het om een crash waarbij (in dit geval twee) geslaagde jonge kerels om het leven kwamen. De Amerikaanse Ben Keaton en zijn bijrijder Corey Rudl reden Porsches hedendaagse topmodel - de Carrera GT - met ruim 230 km/h in een muur. Nota bene op de Californian Speedway, nota bene tijdens een trackday van de Ferrari Owners Club.
Een drama. Maar Rudl's vrouw nam daarmee geen genoegen. De rouwsluier nog om, stapte zij naar het gerecht. Want de Carrera GT was een levensgevaarlijke auto, zo meende zij. Dat klinkt in onze oren kansloos, maar in de VS ligt dat toch nét even anders. De advocaat die ze inschakelde – Craig McClellan; zelf ex-coureur én Porsche-bezitter - verwierf in de jaren tachtig al eens faam door Porsche aan te klagen voor het ontembare weggedrag van de 911 Turbo. En tot veler verbazing wist hij ook nu de rechter te overtuigen en werd de eis gehonoreerd: 4,5 miljoen dollar. Ten laste van de erven Keaton, maar ook van het circuit, de Ferrari Owners Club, de vlaggenzwaaier, een betrokken bestuurder én Porsche AG zelf. Die laatste voor het verkopen van een onveilige auto. Het vonnis staat vol met zinnen als 'De Carrera GT bevat designfouten die hem een slecht weggedrag - overstuur dus - geven.'
Of dat zo is, dat moeten de techneuten maar uitvechten. Maar het is zo klaar als een klontje dat veel Enzo's, Zonda's of Vanquishen worden verkocht aan mensen met meer geld dan rij-ervaring. Net als Keaton? Op diverse internetfora wordt hij wel zo afgeschilderd. In ieder geval niet als de rebellenkoning die Dean na zijn crash werd.
Het konden nog wel eens moeilijke tijden gaan worden voor Porsche of North America.
Plaats een reactie