AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rust zacht Erik

Erik Carlsson

Ik zat net op de mountainbike toen ik het via collega Michiel Willebrands vernam. Erik Carlsson is overleden. De man die Saab in de vroege jaren zestig met zijn Monte Carlo-zeges op de kaart zette. Het kleine merkje uit Zweden, met de tweetaktmotoren.

Voor het merk was hij een grootheid. Overal waar Saab zich ter wereld ook manifesteerde, kon je hem verwachten. Sterker nog, zelfs voor de Nederlandse Saab-organisatie kwam hij opdraven als er iets te vieren viel. En dat was eind jaren negentig, begin deze eeuw nog vaak het geval. Zo zat ik als gastrijder drie dagen met 'm in een Saab 9-3 Cabrio, vanuit Duitsland namen we de mooiste passen en weggetjes door de Alpen, op weg naar het eindpunt van de Saab Cabrio Challenge in Toscane. Want zo ging dat jaarlijks tijdens de tocht voor cabriorijders van het merk, die georganiseerd werd door de Saab-importeur. Ik heb het over 2001. Ook toen was hij al oud. Ook toen liep hij al krom. Maar rijden dat hij kon. Niet bepaald een stuurmansauto, zo'n Saab Cabrio maar dat deerde 'm niet. Hij stapte pas in Zuid-Duitsland in, ik was al met de persauto in Luxemburg gestart. Mooi dat ik niet meer achter het stuur kwam toen de grote meester eenmaal meereed met de tocht, waarbij hij maar wat graag met alle deelnemers poseerde. Als 24-jarige snotneus nam ik het maar wat graag voor lief dat ik niet meer zelf reed maar de mooiste anekdotes van weleer mocht aanhoren. Drie dagen in een auto met zo'n grootheid!

We werden vlakbij Ferrari's hoofdkwartier, waar ik samen met hem het museum bezocht, op de testroute van de fabriek voorbij gestormd door een testrijder, met een 360 geloof ik. Beiden zaten we met het kippenvel op de armen te genieten.

De competitiedrang was nog zeer sterk, zo had ik een dag voor zijn aankomst een ander motormanagement gekregen van de twee Saab-monteurs die meereden met de karavaan. Ging de LPT 2.0 turbo met 150 pk mooi even naar de 230 pk, meer dan de Aero's hadden die meereden. Bij het eindpunt in het schitterende Toscane was er een heuvelklim. "Je zegt niets over dat andere management hoor", zei de aimabele Zweed. Hij werd tweede of derde dacht ik, de opgepepte 9-3 Cabrio Viggen van een van de gebroeders Van der Klis (Saab de Snelheid) was de snelste heuvelbestormer. Ik was geloof ik vierde of vijfde. Want na de zo snel mogelijke klim van Carlsson mocht ik ook nog even zelf het stuur ter hand nemen.

Mr. Saab is niet meer. Hij heeft het een tijdje langer volgehouden dan het merk waarvoor hij zoveel betekend heeft. Ik zal je nooit vergeten Erik.

Lezersreacties (10)

Reageren