
Rust zacht Erik
Ik zat net op de mountainbike toen ik het via collega Michiel Willebrands vernam. Erik Carlsson is overleden. De man die Saab in de vroege jaren zestig met zijn Monte Carlo-zeges op de kaart zette. Het kleine merkje uit Zweden, met de tweetaktmotoren.
Voor het merk was hij een grootheid. Overal waar Saab zich ter wereld ook manifesteerde, kon je hem verwachten. Sterker nog, zelfs voor de Nederlandse Saab-organisatie kwam hij opdraven als er iets te vieren viel. En dat was eind jaren negentig, begin deze eeuw nog vaak het geval. Zo zat ik als gastrijder drie dagen met 'm in een Saab 9-3 Cabrio, vanuit Duitsland namen we de mooiste passen en weggetjes door de Alpen, op weg naar het eindpunt van de Saab Cabrio Challenge in Toscane. Want zo ging dat jaarlijks tijdens de tocht voor cabriorijders van het merk, die georganiseerd werd door de Saab-importeur. Ik heb het over 2001. Ook toen was hij al oud. Ook toen liep hij al krom. Maar rijden dat hij kon. Niet bepaald een stuurmansauto, zo'n Saab Cabrio maar dat deerde 'm niet. Hij stapte pas in Zuid-Duitsland in, ik was al met de persauto in Luxemburg gestart. Mooi dat ik niet meer achter het stuur kwam toen de grote meester eenmaal meereed met de tocht, waarbij hij maar wat graag met alle deelnemers poseerde. Als 24-jarige snotneus nam ik het maar wat graag voor lief dat ik niet meer zelf reed maar de mooiste anekdotes van weleer mocht aanhoren. Drie dagen in een auto met zo'n grootheid!
We werden vlakbij Ferrari's hoofdkwartier, waar ik samen met hem het museum bezocht, op de testroute van de fabriek voorbij gestormd door een testrijder, met een 360 geloof ik. Beiden zaten we met het kippenvel op de armen te genieten.
De competitiedrang was nog zeer sterk, zo had ik een dag voor zijn aankomst een ander motormanagement gekregen van de twee Saab-monteurs die meereden met de karavaan. Ging de LPT 2.0 turbo met 150 pk mooi even naar de 230 pk, meer dan de Aero's hadden die meereden. Bij het eindpunt in het schitterende Toscane was er een heuvelklim. "Je zegt niets over dat andere management hoor", zei de aimabele Zweed. Hij werd tweede of derde dacht ik, de opgepepte 9-3 Cabrio Viggen van een van de gebroeders Van der Klis (Saab de Snelheid) was de snelste heuvelbestormer. Ik was geloof ik vierde of vijfde. Want na de zo snel mogelijke klim van Carlsson mocht ik ook nog even zelf het stuur ter hand nemen.
Mr. Saab is niet meer. Hij heeft het een tijdje langer volgehouden dan het merk waarvoor hij zoveel betekend heeft. Ik zal je nooit vergeten Erik.

Stephan Vermeulen
Coördinator Tests
Na 20 jaar bij AutoWeek zo’n beetje alles wel gedaan en meegemaakt. Sinds 2012 chef redactie maar streeft er nog altijd naar om tien procent van zijn werk te laten bestaan uit bezigheden met auto’s zelf. Da’s tenslotte toch de reden dat -ie dit werk is gaan doen. Passie voor auto’s van kleins af aan, spelde op zijn twaalfde testjaarboeken, kocht de eerste AutoWeek een paar dagen voor zijn dertiende verjaardag van zijn zakgeld. Jawel, dat ene nummer dat in januari 1990 voor een gulden in de winkel lag. De oorzaak van dat velen nog denken dat AutoWeek de eerste jaren altijd een gulden kostte, maar op de tweede stond toch echt een prijs van Hfl. 1,95! Dat hij twaalf jaar later zelf in dienst zou treden bij het autoblad had hij nooit gedacht. Na de middelbare school bracht de opleiding HEAO-economisch linguistisch, zeg maar een soort CE met extra aandacht voor vreemde talen, hem bij de BMW-importeur, en later die van Opel. Een carrière in de autobranche was het beoogde pad, maar het liep anders. Eind 1999 zocht een journalistiek bureau een autoredacteur, en zo kwam hij terecht in de autojournalistiek. Iets meer dan twee jaar later was daar de overstap naar AutoWeek. Tests, nieuws, bijdrages aan de occasionrubriek en een jaar later ook in bezit van een racelicentie. Twintig jaar bij een werkgever, het is iets dat niet meer van deze tijd lijkt maar sowieso is het werk door de jaren heen zo vaak veranderd dat je bijna geen jaar hetzelfde doet qua werk. En de veranderingen in autoland gaan momenteel sneller dan ooit, dus ook dat maakt de werkzaamheden anders. Sinds 2021 naast chef redactie ook coordinator online.
Lees ook
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Ferrari stelt komst tweede EV uit 'omdat niemand erop zit te wachten'
Chevrolet Corvette ZR1X: met dik 1.250 pk de bruutste Corvette ooit!
Chevrolet Corvette 'Zora' wordt niet subtieler
Lezersreacties (10)
Reageren




Dank voor deze mooie woorden.
Het schrijven van een pakkend weblog is een kunst en dat versta je meer dan goed.
En mr SAAB,
dank voor al het moois wat je ons gebracht hebt.



- De man die na een crash in Engeland een paar onderdelen van een geparkeerde saab sloopte en een nieuwe auto regelde voor de boze eigenaar.
- De man die Duitsland het DKW team gillend gek kreeg door te doen alsof hij een vierde versnelling in zijn auto had. Toen men een klacht tegen Saab neerlegde en de versnellingsbak liet demonteren onder toezicht van de organisatoren, bleek het gewoon de standaard driebak te zijn.
- De man die in Portugal alleen door vereende krachten van Citroen, de spoorwegen en de keurmeesters van een Europees Kampioenschap afgehouden kon worden. Citroen kocht voor zijn toprijder een Alfa Romeo, waarmee die het veld oprolde. Carlsson landde zelf op zijn dak na door een overstekende trein te zijn geramd en de keurmeesters gaven hem nét genoeg strafpunten voor verzonnen onregelmatigheden. RIP Erik!

