Ook heel retro: de oliecrisis

The-New-70-mpg-Dale
Geschiedenis herhaalt zich. Da's mooi, want het betekent dat je van je fouten kunt leren. Maar niet in de V.S. Want juist nu wordt daar een hele vloot nieuwe retro's aangetrokken. En met hun gulzige V8-en zijn die Challengers, Camaro's en Shelby's natuurlijk ook old skool grootverbruikers.
Idioot. Want de zucht naar zuinigheid woedt inmiddels bijna net zo hard als in 1973: het beruchte oliecrisisjaar dat de musclecar de das omdeed. Met een verbruik van één op een emmer was dat zelfs toen, zelfs daar teveel van het goede. Amerikanen met een auto met oneven nummerbord mochten tijdens de crisis alleen tanken op maandag, woensdag en vrijdag. Met een even nummer was dat dan dinsdag, donderdag en zaterdag. Op zondag waren de pompen dicht. Dat schoot natuurlijk niet op met je gorgelende zevenliter. De crisis betekende dan ook een eind voor veel moois. De Plymouth Barracuda, Pontiac GTO, AMC Javelin en Ford Mustang Mach 1: ze verdwenen allemaal rond die tijd. Dat klonen ervan juist nú hun rentree maken lijkt ongelofelijk onhandig. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Trouwens: ten tijde van de oliecrisis waren er ook inventieve Amerikanen. AMC schroefde een Audi-viercilinder in de Gremlin en Chevrolet deed net zoiets met hun Vega, maar dan met een viercilinder van Cosworth. Maar de allerleukste was de Dale. Een Amerikaanse driewieler met BMW-motorfietsmotor die in november 1974 werd geïntroduceerd. Claim: 70 mijlen op de gallon (1 op 30) en 85 mijlen per uur (136 km/h). Het plan van directrice Elizabeth Carmichael om er jaarlijks 250.000 te gaan bouwen mislukte jammerlijk. Het bleef bij twee prototypes.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.