Het mooie autojaar 1982

Audi 100

Ik was vijf jaar, en al hard op weg een autofreak te worden. Mijn kleuterschool lag tegenover de plaatselijke Volkswagen-Audi-dealer (reageerders, kom er maar in!), en zo liep ik dus elke dag langs rijen auto's. Autobladen las ik nog niet, ik ontwikkelde mijn eigen theorieën. Bij elke auto drukten mijn vriendje en ik de neusjes tegen de zijruit om te kijken hoe hard –ie kon. Hoogste snelheid op de snelheidsmeter min 20, en dat was dan de topsnelheid. Auto's met de antenne op het dak, of achterop waren weer sneller dan exemplaren met een spriet op de neus. En in dat jaar, we praten over 1982, zag ik 'm voor het eerst staan. De Audi 100, generatie C3. Het straatbeeld werd gedomineerd door hoekig spul, en het was alsof ik lopend op weg naar De Woelige Stal opeens een stap zette tien jaar in de toekomst. Met zijn voor die tijd moderne carrosserie was het echt iets bijzonders, een stap op het gebied van autodesign.

Behalve die gestroomlijnde Audi 100 was er de Ford Sierra. Ten opzichte van zijn voorganger de Taunus qua design net zo revolutionair als de hipste smartphone ten opzichte van de bakstenen die de eerste mobiele telefoons waren. In mijn jeugdige enthousiasme dacht ik zelfs dat de driedeurs-Sierra de opvolger van de Capri was. Over apart design gesproken: de Citroën BX, ook al weer dertig jaar geleden dat die kwam. Weet je het nog, die reclame: de BX vindt de garage maar niks.
Een auto die je nog steeds met grote regelmaat tegenkomt, is de Mercedes 190. Getoond in december '82, dus de laatste oogst van het mooie autojaar. Die zie je nog met grote regelmaat rijden en daarmee is het de meest tastbare herinnering aan het mooie autojaar 1982.

Lezersreacties (134)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.