Autodromo komt uit

Feliu verliest wiel
Poetsjuweeltjes zijn eigenlijk niet aan mij besteed. Ik zie liever een wrak. En zoals de concoursen van Pebble Beach of Villa d'Este de overtreffende trap vormen qua automobiele restauratiepracht, zo zijn er ook aan de andere kant uitersten. Ultieme automobiele vergane glorie dus. De afgelopen tien jaar stuitte ik op bossige begraafplaatsen en mistroostige kerkhoven al eens op een gecomposteerde Mercedes 600 Pullman, een Allard P1, een Lamborghini Miura en een tweetal Facel Vega's HK500. Slapende schoonheden.
Maar het kan nog mooier. Echt waar.
Jaren terug al hoorde ik van een vergeten Grand Prix-circuit in Spanje. Ergens in de jaren twintig geopend én gesloten; onaangetast sindsdien. Vanaf toen droomde ik van dit Autodromo. Tot voor kort, want voor GTO zocht ik het daadwerkelijk op. Nog niet zo eenvoudig, want op de eerste plaats was het vinden van de exacte locatie al een aardige puzzel. Maar daarna volgde het lastigste deel: de onderhandeling. Want de eigenaar duldde geen bezoekers. Zij die hekken en borden toch negeerden, kregen niet alleen met bloeddorstige honden te maken; ook met zijn enkelloops jachtgeweer. En dan waren we ook nog eens van plan om Spanjes meest prestigieuze supercar door de oude kombochten te jagen.
Ach. Het heeft tijd, geld en kopzorgen gekost. Gebrekkig gevoerde telefoongesprekken, lastige afspraken, retourtjes Spanje en honderden kilometers in huurauto's. Maar het resultaat mag er zijn, geloof ik. Koop die nieuwe GTO daarom. Want het kon wel eens het laatste verhaal zijn dat over, en vooral ook óp dit monumentale circuit tot stand kwam.
Video

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.