Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Wagenziekte bestrijden met geluid

Nooit meer misselijk in de auto?

32
Volvo wagenziekte onderzoek
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Achtergrond
21 maart 2021 om 08:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 9 2021
AutoWeek 9 2021

Je leest het in AutoWeek 9 2021

Met de overgang naar autonoom rijden wordt reizen een stuk relaxter, maar ligt ook wagenziekte op de loer. Menig fabrikant werkt aan technieken om dat te bestrijden en Volvo heeft er een team aan sounddesigners op gezet.

De weg naar volledig autonoom autorijden kent vele hobbels, hindernissen en uitdagingen. Misschien niet de grootste, maar toch stiekem een belangrijke, is het winnen van het vertrouwen van de inzittenden. Niet alleen liefhebbers van Stanley Kubricks filmklassieker ‘2001: a Space Odyssey’ zullen er moeite mee hebben hun leven uit handen te geven aan een almachtige computer, zo is de verwachting. Bij Volvo breekt een speciaal team zich het hoofd over de mogelijkheden om het vertrouwen te winnen met geluiden. Dat klinkt wellicht wat zweverig, maar na een gesprek met de projectleider van Volvo’s Team Active Sound Experience, interactive sound designer Fredrik Hagman en zijn collega, sound designer Pontus Larsson, is het ineens een stuk realistischer.

Onwetendheid

Vooral mensen die gevoelig zijn voor wagenziekte hebben veel baat bij Volvo’s geluidsproject, legt Larsson uit: “Wagenziekte gaat samen met autonoom rijden. Een bestuurder heeft er nooit last van, omdat die steeds op de weg let en de bewegingen zelf controleert. Maar in zelfrijdende auto’s is iedereen passagier en juist daar willen mensen andere dingen doen, zoals lezen. Dat wekt wagenziekte op. Het gaat erom dat je passagiers laat begrijpen wat er de komende paar seconden te gebeuren staat. Eerdere experimenten hebben ons al geleerd dat je op die manier wagenziekte aanzienlijk kunt verminderen. Wagenziekte komt niet alleen voort uit een conflict tussen wat je ziet en wat je voelt, maar ook uit onwetendheid over wat er staat te gebeuren. Als je dat wel weet, kun je je erop voorbereiden, zelfs wanneer je de weg voor de auto niet ziet.

Dit verschijnsel is al eerder aangetoond in laboratoriumsettings, maar wij hebben het op een testbaan in de praktijk geprobeerd, waarbij we passagiers in condities brachten die wagenziekte versterken, zoals lezen op een tablet. Daarbij bleek het wagenziekteverminderende effect te werken. Los daarvan creëer je ook een soort transparantie tussen de autonome auto en zijn inzittenden, zodat de passagiers weten wat de auto waarneemt en van plan is te gaan doen en daardoor meer vertrouwen in de auto krijgen.” Tegelijkertijd moet de geluidservaring wel prettig blijven, benadrukt Larsson: “De geluiden moeten natuurlijk hoorbaar zijn, maar ze mogen niet opdringerig of anderszins hinderlijk worden en juist een geruststellend gevoel geven. Je moet er ook voor een langere periode naar kunnen blijven luisteren en ze als behulpzaam ervaren.”

Volvo wagenziekte onderzoek

Volvo meetopstelling

Tweaken

Niet alleen Volvo neemt het verschijnsel geluiden in auto’s serieus, BMW heeft zelfs Hollywood-filmcomponist Hans Zimmer in de arm genomen om geluiden voor zijn auto’s te maken. Hoe ver kun je daarin gaan? Hagman: “Dat is ook bij ons heel belangrijk. Daarom hebben wij de gaming-industrie erbij betrokken, om te leren hoe die met geluiden omgaat en daarmee een prettige omgeving weet te creëren en tegelijkertijd een praktisch doel dient.”

Wat moeten we ons praktisch gezien dan voorstellen bij zulke geluiden? Hoe denkt Volvo bijvoorbeeld een scherpe bocht te moeten aankondigen? Larsson: “Het gaat er niet alleen om hoe het klinkt, maar ook wanneer het klinkt. In een hedendaagse auto hoor je wat er gebeurt op het moment dat het gebeurt. Wij willen gebruik maken van het voordeel dat zelfrijdende auto’s meestal van tevoren weten wat er staat te gebeuren. Dus spelen we de geluiden ook net iets voor de daadwerkelijke gebeurtenis af, ongeveer één à twee seconden eerder. Bij bijvoorbeeld acceleratie en deceleratie, typische bewegingen die tot wagenziekte leiden, horen natuurlijk pitch up- en pitch down-geluiden, dat voelt vertrouwd aan. Voor bochten maken we gebruik van de mogelijkheid om het geluid tussen links en rechts op en neer te pannen. Daar bovenop gebruiken we filters (apparaten of plug-ins waarmee een bepaald deel van het geluidsspectrum wordt tegengehouden, red.), waarmee we tegelijk met het verschuiven van de ene naar de andere kant van de auto het geluid ook meer of minder prominent kunnen maken, en dat iets vervroegd, zodat je weet dat er een bocht zit aan te komen. Met die parameters tweaken we tot we de juiste sweet spot hebben om het zo
aangenaam en intuïtief mogelijk te krijgen.

De mate van versnelling of vertraging en de scherpte van de bocht hebben allemaal invloed op de vorm van de klanken. Zo maken we klanken die natuurlijk aanvoelen bij de bewegingen van de auto.” Niet iedereen is even gevoelig voor wagenziekte, zo weet Hagman: “Daarvoor maken we verschillende geluiden. Mensen die er totaal geen last van hebben, zijn wellicht meer gebaat bij stilte, zodat ze ongestoord kunnen werken.”

Stemactrice

De geluiden zijn allemaal ‘synthesized’, vertelt Hagman, maar: “De échte autogeluiden liggen ten grondslag aan die klanken. Niettemin maken we gebruik van de mogelijkheden die synthesizers ons bieden om de klanken door te ontwikkelen. De creatieve ruimte is geweldig.” Larsson: “We proberen werkelijk van alles uit, waardoor we ook ver afdwalen van conventionele autogeluiden. Ook geluiden die gebaseerd zijn op de menselijke stem. Geen spraak, maar wel klanken. We hebben zelfs een stemactrice de studio in gehaald om wat klanken op te nemen.”

Volvo

PRIVATE LEASE Volvo

INFO
Volvo XC40
Volvo XC40
Volvo XC40
€ 509
Stel samen ▸
Volvo V60
Volvo V60
Volvo V60
€ 639
Stel samen ▸
Volvo C40
Volvo C40
Volvo C40
€ 759
Stel samen ▸
Volvo in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volvo V70 2.0 D3 Momentum

    Volvo V70 2.0 D3 Momentum

    • 2012
    • 293.740 km

    € 8.250

    Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription Luchtvering Harman Kardon DAB 360 cam

    Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription Luchtvering Harman Kardon DAB 360 cam

    • 2019
    • 53.986 km

    € 66.950

    Volvo 800-Serie 850 2.5-20V Luxury-Line

    Volvo 800-Serie 850 2.5-20V Luxury-Line

    • 1996
    • 450.355 km

    € 500

Meer Volvo occasions

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo specificaties
  • Volvo occasions
  • Volvo video's
Advies en informatie
  • Volvo tests
  • Volvo gebruikersreviews
  • Volvo index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer
Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

25

Volvo-piloten mogen altijd graag beweren dat hun auto bij hoge kilometerstanden ‘net ingereden...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    64
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    64
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden